ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جک دورسی
نرم افزار و اپلیکیشن

جک دورسی می خواهد نسخه ای غیر متمرکز از توییتر بسازد

توییتر تیم کوچکی از محققان را گرد هم آورده تا «استانداردی باز و غیر متمرکز» را برای این شبکه اجتماعی تدوین کنند. جک دورسی مدیرعامل این شرکت روز گذشته ضمن اعلام این خبر با انتشار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

توییتر تیم کوچکی از محققان را گرد هم آورده تا «استانداردی باز و غیر متمرکز» را برای این شبکه اجتماعی تدوین کنند. جک دورسی مدیرعامل این شرکت روز گذشته ضمن اعلام این خبر با انتشار رشته توییت هایی از استدلال هایش در این رابطه گفت هرچند تایید کرد که این فرایند ممکن است چندین سال به طول بیانجامد.

این پروژه بلواسکای (Bluesky) نام دارد و هنوز هیچکس کار روی آن را آغاز نکرده است. در این طرح Parag Agrawal مدیر ارشد فنی توییتر وظیفه دارد سرپرست مناسبی را برای Bluesky پیدا کند؛ فردی شایسته که بتواند تیمی متشکل از پنج کارشناس خبره را بسازد. اکانت توییتری Bluesky تاکنون تنها توییتی از دورسی را منتشر کرده و پیام آن هم Lo است؛ اشاره ای به اولین پیام ارسالی از طریق اینترنت.

دورسی اظهار داشته که برای راه اندازی این پروژه تا حدی از پیشنهاد مایک ماسنیک موسس Techdirt ایده گرفته؛ همان فردی که مدت هاست شرکت ها را به تدوین استانداردی برای پروتکل های اینترنتی و نه پلتفرم ها ترغیب می کند. او همچنین معتقد است که ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز می تواند بسیاری مشکلات کلیدی در شبکه های اجتماعی را از میان ببرد.

دورسی در این باره نوشته است:

بعید به نظر می رسد اجرای متمرکز سیاست جهانی برای مقابله با سوء استفاده و انتشار اطلاعات گمراه کننده در دراز مدت قابل اجرا باشد و در این مسیر بخش اعظمی از مسئولیت بر دوش مردم تحمیل خواهد شد.

توییتر

Agrawal هم در این باره توییت کرده که نامزد ایده آل برای سرپرستی این تیم باید تجربه کار در حوزه بلاکچین را داشته باشد و دورسی نیز در توضیحات این توییت از تکنولوژی بلاک چین تحت عنوان راهی غیر متمرکز یاد کرده که به لطف آن شبکه های اجتماعی می توانند به شیوه ای «باز و پایدار کاربران را میزبانی کنند، آنها را اداره کنند و پول در بیاورند». البته دورسی توضیحات بیشتری در این باره ارائه نکرده است و به خوبی می توان پی برد که بلاکچین ها چطور به ایجاد سیستم های پرداخت نامتمرکز کمک می کنند اما ثبت سوابق به صورت پراکنده که در واقع یکی از نقاط قوت این تکنولوژی است راهکار شفافی برای حل مشکلاتی چون پیدا کردن ناظر برای مدیریت جوامع غیر متمرکز نیست.

از سوی دیگر همین حالا هم شبکه های اجتماعی غیر متمرکز وجود دارند. شناخته شده ترین نمونه آن نیز Mastodon نام دارد که ترکیبی از سرورهای شخصی یا تحت مالیک جوامع است که از طریق سیستمی به نام fediverse به اینترنت متصل هستند. خود Mastodon نیز بر پایه نوعی پروتکل شبکه متن باز به نام ActivityPub استوار است.

البته حدس اینکه توییتر نیز قصد دارد از این پروتکل استفاده کند یا خیر بر عهده کاربران است هرچند دورسی در ادامه توییت هایش اشاره ای هم به این مساله داشته:

برای شبکه های اجتماعی ما دوست داریم تیم مورد نظرمان یا نوعی استاندارد غیر متمرکز که قبلا ایجاد شده را پیدا کند و با کمک آن کار را پیش ببرد یا اینکه خودشان یک استاندارد را از صفر بسازند. توییتر پیشتر از مشارکت کنندگان پروژه انتقال داده است؛ تلاشی نوظهور برای انتقال آسان اطلاعات میان پلتفرم های  تحت وب. و احتمال می رود که Bluesky هم در راستای همین تلاش به پیش رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hossein
    hossein | ۲۲ آذر ۱۳۹۸

    انقلاب غیر متمرکز سازی تو همه زمینه ها در راهه
    استارت آزادی بشر داره رقم میخوره

مطالب پیشنهادی