ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

میزان آلایندگی CO2 در فرایند تولید باتری خودروهای برقی چقدر است؟

در حال حاضر بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تولید باتری خودروهای برقی به صورت انبوه می تواند تمام مزیت های استفاده از این وسایل نقلیه را از بین ببرد. با این وجود طبق تحقیقات ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

در حال حاضر بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تولید باتری خودروهای برقی به صورت انبوه می تواند تمام مزیت های استفاده از این وسایل نقلیه را از بین ببرد. با این وجود طبق تحقیقات جدید موسسه تحقیقات زیست محیطی سوئد IVL نتایج جدید و متفاوتی در این باره بدست آمده است.

پیش از این در سال 2017 میلادی این موسسه در مطالعه ای به این نتیجه رسید که تولید باتری های لیتیوم یونی منجر به انتشار و تولید گازهای گلخانه ای CO2 زیادی می شود و به همین جهت خرید یک وسیله نقلیه برقی از نظر کمک به محیط زیست بی معنا است.

در این تحقیق تخمین زده شد که به ازای تولید هر kWh باتری در حدود 150 تا 200 کیلو گرم CO2 تولید می شود اما در تحقیقات جدید این موسسه این رقم به 61 تا 106 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

اریک امیلسون محقق این موسسه در این رابطه می گوید:

امروزه شرکت های تولید کننده باتری با ظرفیت کامل در حال کار هستند و به همین جهت کارآمدی بیشتری به نسبت سابق دارند همچنین در مراحل مختلف تولید از انرژی برق عاری از سوخت فسیلی استفاده شده که ما این مقدار را نیز در تحقیقات جدیدمان در نظر گرفتیم.

 خودروهای برقی

این موسسه تحقیقات زیست محیطی معتقد است که خودروسازان می توانند مقدار تولید این گازهای گلخانه ای را به مقدار محسوسی کاهش دهند. به طور مثال در حال حاضر برخی از سوپرشارژرهای شرکت تسلا و دیگر خودروسازان هنوز از منابع برق متکی به سوخت های فسیلی استفاده می کنند.

به همین جهت ایلان ماسک در اکتبر 2019 اعلام کرد که روند اضافه کردن پنل های خورشیدی به ایستگاه های سوپرشارژر این شرکت را تسریع خواهد کرد.

ماسک تنها مدیری نیست که به دنبال این قضیه است و هربرت دایس مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن نیز که احترام بسیار زیادی برای ماسک و افکار بلند پروازانه او قائل است، در همین رابطه اعلام کرده است:

خودروسازان باید به فکر یک چرخه تولید و مصرف عاری از کربن و CO2 باشند.

او به طور واضح از بخش های مختلف همچون صنعت، سیاست و جامعه خواسته تا همانند یک اهرم فشار حرکت به سمت تولید خودروهای برقی را تسریع کنند.

با این وجود استخراج مواد معدنی برای تولید باتری ها می تواند تاثیر منفی بزرگی بر روی محیط زیست داشته باشد. در حال حاضر باتری ها از مواد معدنی همچون لیتیوم، کبالت، نیکل و و منگنز ساخته می شوند که جز معادن فناپذیر به شمار می روند.

در نتیجه نیاز به اطلاعات بیشتری برای رسیدن به یک زنجیره تولید و مصرف پایدار وجود دارد. اطلاعات و نقشه راهی که بتواند اثرات زیست محیطی استخراج از معادن و یافتن راه حلی برای بهبود شرایط فعلی را منجر شود.

امیلسون در این رابطه می گوید:

شرکت ها به دنبال توسعه باتری های جدید عاری از ماده معدنی کبالت هستند تا از نیکل که عنصر پایدار تری در طبیعت به شمار می رود استفاده کنند.

car battery recycling

در حال حاضر صنعت تولید خودروهای برقی عمر بسیار کوتاهی دارد و به همین دلیل نمی توان همین اول کار آن را عاری از ایراد و مشکل قلمداد کرد. با این وجود پیشرفت در تولید وسایل نقلیه برقی محسوس بوده است و تقریبا تمامی بخش های مرتبط در حال تلاش برای رسیدن به یک زنجیره تولید و مصرف پایدار تر و دوست دار محیط زیست هستند.

پیش از این در مطلبی به نقش رشد فروش شاسی بلند ها بر روی وسایل نقلیه برقی پرداخته بودیم همچنین می توانید در اینجا آمارهای مربوط به تحقیقات این موسسه سوئدی را مطالعه کنید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲۲ آذر ۱۳۹۸

    سلام

    واقعا جای تعجبِ که چرا روی سیستمی کار نمی کنن که الکترون رو توش گیر بندازن
    یک سپر مغناطیسی بسازن که الکترون ازش عبور نمی کنه و به حالت خلاء میمونه و وسطش چند اتم بعنوان نگه دارنده و در جریان قرار دادن الکرون ها باشه
    اینجوری مثلا 20 گیگاوات انرژی یا به اندازه نیروی یک بمب هسته ای الکرون ذخیره می کنن و اون دیواره مغناطیسی هم خوده انرژی ذخیره شده شارژ شده نگه می داره کلا یک باتری 4 هزار میلی آپری می تونه سپر مغناطیسیُ بمدت 1 هفته شارژ شده نگه داره

    اینجوری یک ماشین با یک توپ گرد به اندازه کف دست بلفرض 50 سال می تونه بطور دائم حرکت کنه با آخرین سرعتی که داره
    هرچقدر بخوان می تونن ازش انرژی بگیرن بلفرض گیرنده های انرژی به اندازه تار مو از دیواره مغناطیسی رد کنن یا موچیک تر تار مو و دورتادورش از این گیرنده ها باشه و راننده هرچی بیشتر پاشو می ذاره گیرنده های بیشتری وارد مرکز بشن واسه دریافت انرژی

    بنظرم با علم همین حالاهم میشه این کارو کرد ولی یا چنین ایده ای به فکرشون نرسیده یا بطور عمدی نمی خوان این کارو بکنن چون تولید باتری کلی صرفه اقتصادی داره

مطالب پیشنهادی