ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کلاسیکوی فردوسی‌پور فصل تازه‌ای برای پلتفرم‌های اینترنتی است

ویژه‌برنامه کلاسیکو با تهیه کنندگی عادل فردوسی پور امروز، ۲۴ آذر ماه از پلتفرم‌های اینترنتی به طور کاملا رایگان (بدون نیاز به خرید اشتراک) پخش خواهد شد. چهارشنبه این هفته مسابقه بین دو تیم باشگاهی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

ویژه‌برنامه کلاسیکو با تهیه کنندگی عادل فردوسی پور امروز، ۲۴ آذر ماه از پلتفرم‌های اینترنتی به طور کاملا رایگان (بدون نیاز به خرید اشتراک) پخش خواهد شد.

چهارشنبه این هفته مسابقه بین دو تیم باشگاهی رئال مادرید و بارسلونا در لیگ اسپانیا، موسوم به «ال کلاسیکو» برگزار خواهد شد. مسابقه‌ای بین دو تیم قدر که در حال حاضر با امتیازی یکسان در صدر جدول لالیگا حضور دارند. برنامه «کلاسیکو» همین امشب یعنی ۲۴ آذر ماه و دو روز قبل از برگزاری مسابقه، با اجرای «پژمان جمشیدی» و با حضور هواداران دو تیم در استودیو، از طریق پلتفرم‌های اینترنتی نماوا، فیلیمو و کافه‌بازار به طور کاملا رایگان پخش خواهد شد؛ در واقع برای دیدن این برنامه نیازی به خریدن اشتراک از هیچ‌کدام از این VODها نیست.

با حذف برنامه نود در بهار ۹۸ عادل فردوسی‌پور از تلویزیون رفت و تاکنون تلاش‌ها برای بازگشت او به تلویزیون بی‌ثمر مانده است. بازگشت او از طریق پلتفرم‌های اینترنتی این شک و شبهه‌ را به یقین می‌رساند که عادل از خیر بازگشت به قاب جادویی تصویر گذشته و پا به دنیای سحرآمیز تر فضای اینترنت گذاشته است.

این اولین بار نیست که یک مجری تلویزیونی مشهور شروع به ساخت برنامه‌ای اینترنتی کند و پیش از این رضا رشیدپور نیز در آپارات برنامه‌ای به اسم دید در شب ساخته بود که با اقبال خوبی نیز مواجه شد و زمینه‌ساز بازگشت وی به تلویزیون شد. مهاجرت برنامه‌سازان Top Gear به آمازون و شروع برنامه‌ای جدید با فرمتی مشابه تحت عنوان «The Grand Tour» نیز مثال بین‌المللی این مورد به حساب می‌آید.

پیش‌تر یکی از نزدیکان فردوسی‌پور به دیجیاتو خبر داده بود که بعید نیست اگر صبر این مجری تمام شود او به سمت ساخت برنامه‌های اینترنتی برود و حال به نظر می‌رسد که صبر فردوسی‌پور به پایان راه خود رسیده است.

همچنین برخی VODها نظیر پلتفرم نماشا در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بودند که امادگی کاملی برای بازگشت برنامه نود در قالب یک برنامه اینترنتی را دارند. بر اساس آمار منتشر شده از سازمان رگولاتوری کشور، بیش از ۶۰ میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد که این رقم شاید بتواند انحصار صدا و سیما را بشکند. از آنسو برخی دیگر از کارشناسان نظیر «علی عالی» معتقد بودند که برنامه اینترنتی فردوسی‌پور با شکست مواجه خواهد شد؛ نظریه‌ای که باید پس از پخش برنامه امشب آن را دوباره سنجید. عالی به دیجیاتو گفته بود:

«اگر عادل فردوسی پور بیاید و در شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های ویدیوی برنامه اجرا کند، اگر قرار بر اجرای همان ایده باشد، هیچ تاثیری ندارد چون برنامه‌های فعلی دیگر هم همان‌کار را می‌کنند. پس نیاز به یک ایده جدید برای این کار وجود دارد تا مخاطب متقاعد شود که تلویزیون رایگان را رها کند و برای مشاهده یک برنامه اینترنتی هزینه کند. قطعاً در این جنگ نابرابر، کسی که سمت فضای مجازی ایستاده شکست می‌خورد چون اطلاعات، تصاویر و دیتای مورد نیازش را باید تهیه کند در صورتی که تلویزیون همه این‌ها را به رایگان با مشترکان خود به اشتراک می‌گذارد.»

با این حال باید صبر کرد دید که پیش‌بینی عالی به واقعیت می‌انجامد و یا مشترکین اینترنتی از طریق VODهای برتر کشور و پلتفرم چند ده میلیونی کافه بازار از برنامه جدید عادل فردوسی‌پور، البته در نقش تهیه کننده و نه مجری، استقبال خواهند کرد یا خیر. شایان ذکر است هفته گذشته خبری مبنی بر ممنوع‌التصویر بودن فردوسی‌پور در فضای مجازی از زبان «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رییس جمهور هم منتشر شد. البته قرار نیست در این برنامه، فردوسی‌پور جلوی دوربین حضور داشته باشد.

همچنین باید به مساله نظارت ساترا (سازمان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) اشاره کرد؛ سازمانی که از سوی صدا و سیما موظف به نظارت برنامه‌ها در فضای مجازی است. جدا از این مساله باید دید دیگر خطوط قرمز برنامه چطور خواهد بود و آیا این برنامه ورزشی به سرنوشت برنامه ورزشی زابی واکا که از تلویزیون آیو پخش می‌شد و سرانجامش به توقیف انجامید، دچار خواهد شد یا خیر. در واقع باید دید سیطره سلطه صدا و سیما در فضای مجازی تا کجا خواهد بود و تیغ سانسور این سازمان تا کجا برش دارد.

اما فارغ از همه این موارد، حالا پلتفرم‌هایی ایرانی وجود دارند که بالاخره توانسته‌اند رو در روی صدا و سیما قرار بگیرند، هرچند اگر لازم باشد برای این‌کار، با هم متحد شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۲۶ آذر ۱۳۹۸

    ننگ ما ننگ ما صدا و سیما ما

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۵ آذر ۱۳۹۸

    نمیدونم چه اصراری هست که صدا و سیما میخواد همه چی رو قبضه کنه،

  • Titan۰۰۷
    Titan۰۰۷ | ۲۵ آذر ۱۳۹۸

    صدا و سیمای ملی تبدیل شده به صدا و سیمای میلی شایدم علی....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی