ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسنپ در حال آزمایش قابلیت سفر اشتراکی است: ترکیبی از Uber Pool و تاکسی خطی

اسنپ در حال توسعه محصولی جدید به نام «اسنپ لایت» یا «تاکسی خطی آنلاین» است. شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که قابلیت جدید قرار است شباهت‌های زیادی به «اوبر پول» (Uber Pool) داشته باشد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۷

اسنپ در حال توسعه محصولی جدید به نام «اسنپ لایت» یا «تاکسی خطی آنلاین» است. شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که قابلیت جدید قرار است شباهت‌های زیادی به «اوبر پول» (Uber Pool) داشته باشد.

تحقیقات دیجیاتو نشان می‌دهد که صرفاً مدت کوتاهی از ارائه این ویژگی در داخل شرکت اسنپ (حدود ۲ هفته) و برای کارمندان گذشته است و در حال حاضر فقط برخی از کارمندان این تاکسی اینترنتی، در حال آزمایش آن هستند. در روزهای گذشته حتی شنیده شده بود که اگر این آزمایش‌ها موفق نباشند، اسنپ اساساً این ویژگی را به شکل رسمی معرفی نمی‌کند یا پیش از معرفی، تغییرات گسترده‌ای در آن اعمال خواهد کرد. شنیده شده که حتی نام «اسنپ لایت»، در زمان معرفی رسمی تغییر خواهد کرد.

اکنون ۱۲ مسیر در سایت اسنپ لایت به چشم می‌خورد و تعداد مسیرها نیز در حال افزایش است. در واقع، مبدا و مقصد‌ها مشخص هستند و کاربر با انتخاب گزینه مورد نظر می‌تواند هزینه پایین‌تری نسبت به اسنپ اکو (تاکسی آنلاین دربستی) را پرداخت کند. برای مثال یکی از افرادی که توانسته از این سرویس استفاده کند، به دیجیاتو می‌گوید قبلاً با چندبار تعویض تاکسی باید ۱۰ هزار تومان برای رسیدن به مقصد پرداخت می‌کرد که اکنون این رقم حدود ۶ هزار تومان است. البته این رقم، در حال حاضر نمی‌تواند معیار سنجش مناسبی باشد چراکه اسنپ لایت هنوز در فاز اولیه‌ی آزمایشی است و بیشتر کسانی هم که از آن بهره می‌گیرند، کارمندان خود اسنپ هستند.

بر اساس شنیده‌های دیجیاتو از افرادی که اسنپ لایت را آزمایش کرده‌اند، در حال حاضر اسنپ مشغول آزمون و خطا در پیدا کردن مهم‌ترین مسیرها برای ارائه اسنپ لایت است.

اگرچه سرویس هنوز آزمایشی است اما شنیده می‌شود که در هر خودرو ۳ مسافر برای مسیرهای از پیش تعیین شده جابه‌جا خواهند شد. از سوی دیگر شنیده شده که ناوگان اسنپ لایت هم با ناوگان اسنپ اکو تفاوت می‌کند.

تلاش اسنپ برای ارائه سفرهای اشتراکی در تهران، دست‌کم دو سال پس از رقیب اصلی‌اش یعنی تپ‌سی، و با رویکردی متفاوت آغاز شده است. تپ‌سی در زمستان سال ۹۶، سرویس «لاین» را به شکل محدود عرضه کرد و در نیمه اول سال ۹۷، آن را به شکل گسترده در اختیار کاربران و رانندگان گذاشت. در لاین، دو متقاضی سفر می‌توانند از خودرو استفاده کنند و هزینه سفر نیز برای مسافرها کاهش پیدا می‌کند. در تپ‌سی لاین، خودرو به سراغ مسافرهای اول و سپس دوم می‌رود و به همین ترتیب مسافرانی که مبدا و مقصدهای نزدیک به هم دارند را سوار و پیاده می‌کند.

در «اوبر پول»، مسافرانی که مسیری مشابه دارند به یک خودرو هدایت می‌شوند. نکته اینجاست که اوبر پول به سراغ هر مسافر نمی‌رود، بلکه ممکن است لازم باشد مسافر برای رسیدن به مبدا و مقصد، مقداری پیاده روی کند.

اما از سوی دیگر اسنپ لایت، اگرچه یک برداشت کامل از Uber Pool نیست اما می‌توان گفت ترکیبی از Uber Pool و تاکسی‌های خطی در ایران است. اینجا کاربر به سراغ محل‌هایی می‌رود که اسنپ لایت در آن‌ حضور دارد و در مقصد‌های از پیش تعیین شده نیز پیاده می‌شود.

اکنون باید دید آزمایش‌های اسنپ چگونه پیش می‌رود و سرویس سفر اشتراکی، با چه قیمت و چه تعداد مسیر، در چه زمانی رسماً معرفی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی