ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاواساکی اولین کشتی مخصوص حمل هیدروژن مایع را به آب انداخت

کمپانی کاواساکی اولین کشتی باری حامل هیدروژن مایع دنیا را در ژاپن به آب انداخت. این کشتی قرار است هیدروژن مایع را از بندری در جنوب استرالیا به شهر بندری «کوبه» در ژاپن حمل کند. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

کمپانی کاواساکی اولین کشتی باری حامل هیدروژن مایع دنیا را در ژاپن به آب انداخت. این کشتی قرار است هیدروژن مایع را از بندری در جنوب استرالیا به شهر بندری «کوبه» در ژاپن حمل کند.

این کشتی غول پیکر Suiso Frontier نام داشته و با 116 متر طول، به زودی تانکر 1250 متر مکعبی هیدروژن مایع را به کمک موتورهای دیزلی خود به شهر بندری کوبه در ژاپن حمل خواهد کرد. برای جلوگیری از نشت مولکول های بسیار کوچک هیدروژن از دیواره های تانکر، دمای هیدروژن مایع تحت فشار فوق العاده بالا به منفی 253 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند.

ژاپن و کره جنوبی در تلاشند با ایجاد یک اقتصاد انرژی جدید، هیدروژن مایع را همانند نفت خام و گاز طبیعی متداول می کند. با این کار امکان تولید خودرو، کامیون و هواپیماهایی با کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای میسر می شود.

از آنجا که تولید هیدروژن آلودگی زیادی تولید می کند، این دو کشور آسیایی می خواهند هیدروژن مایع را از استرالیا وارد کنند که آن را به کمک سوخت های فسیلی مثل زغال قهوه ای و گاز طبیعی تولید می کند.

در همین راستا شرکتی استرالیایی وظیفه تامین هیدروژن مورد نیاز برای اولین سفر این کشتی را بر عهده گرفته و قصد دارد به کمک فرآیندی به نام گازی سازی (Gasification)، از 160 تن زغال سنگ 3 تن هیدروژن تولید کرده و پس از طی مسافت 150 کیلومتری، آن را به بندر هستینگز جهت بارگیری توسط کشتی ارسال کند.

تولید سه تن هیدروژن، بدون در نظر گرفتن آلودگی های دیزلی حمل و نقل خشکی و دریایی، 100 تن گاز دی اکسید کربن وارد جو می کند.

«Simon Holmes à Court» یکی از مشاوران ارشد دانشگاه ملبورن در مورد این پروژه می گوید:

«این پروژه باید انتشار گازهای مضر را کنترل کند، در غیر این صورت برخی از آلوده ترین سوخت ها را تولید خواهد کرد.»

هیدروژن را می توان به شکل های مختلف (از جمله انرژی تجدیدپذیر)، تولید کرد. به کمک انرژی خورشیدی و بادی می توان الکتریسیته تولید کرد و به کمک فرآیند برق کافت یا الکترولیز (Electrolysis)، هیدروژن را از آب جدا کرد.

بزرگ ترین کشتی باری هیدروژن مایع دنیا به آب انداخته شد

ارسال آب تازه به شکل هیدروژن به کشورهای دیگر برای استرالیا که با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، سوال بزرگی است. علاوه بر این منابع مالی مورد نیاز برای چنین کاری نیز هنوز تامین نشده است. بنابراین به نظر می رسد درصد بالایی از صادرات انرژی هیدروژن استرالیا هزینه های زیادی را برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای در کوتاه مدت و میان مدت بر دوش این کشور خواهد گذاشت.

البته ژاپن انگیزه بالایی برای همکاری با استرالیا در زمینه هیدروژن مایع دارد. کره جنوبی نیز با اهدافی بلندپروازانه امیدوار است هوای آلوده شهرهای این کشور را به کمک سیستم حمل و نقل عمومی هیدروژنی تا سال 2040 پاکیزه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • eagle2
    eagle2 | ۲۵ آذر ۱۳۹۸

    در عنوان نوشته نیتروژن مایع، ولی در متن هیدروژن. تصحیح بفرمایید.

مطالب پیشنهادی