ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

جعبه ابزار؛ انجام کارهای روزمره به سبک قهرمانان بازی‌های نقش‌آفرینی

با اینکه هدفگذاری در زندگی کار آسانی به نظر می‌رسد اما مسأله اصلی که باعث می‌شود به خیلی از اهدافمان نرسیم برنامه ریزی و دنبال کردن آن است. گاهی اوقات مشکل از نداشتن انگیزه و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

با اینکه هدفگذاری در زندگی کار آسانی به نظر می‌رسد اما مسأله اصلی که باعث می‌شود به خیلی از اهدافمان نرسیم برنامه ریزی و دنبال کردن آن است. گاهی اوقات مشکل از نداشتن انگیزه و نیروی محرک کافی ناشی می‌شود و یکی از ترفندهایی که می‌توانیم برای به دست آوردن انگیزه بیشتر از آن استفاده کنیم گیمیفیکیشن کارها یا «بازی‌وار سازی» است.

احتمالا شما هم تا به حال اسم این روش به گوشتان خورده است. در اینجا تعریف ساده گیمیفیکیشن (Gamification) این است که مسائل یا پروژه‌ها و برنامه‌هایی که در دنیای واقعی با آن‌ها طرف هستیم را به صورت بازی در بیاوریم تا حل و پیگیری آن‌ها برایمان راحت‌تر شود. در واقع از تفکر بازی‌انگارانه برای انجام کارهای تکراری و نه چندان جذاب استفاده می‌کنیم تا انگیزه بیشتری برای انجام آن‌ها داشته باشیم.

کارهایی که به صورت روزمره مجبور به انجام آن‌ها هستیم و خیلی وقت‌ها برایمان به وظایفی حوصله سربر تبدیل می‌شوند را می‌توانیم با روش گیمیفیکیشن جذابتر و هیجان انگیزتر کنیم.

در مطلب پیش رو به سراغ همین روش رفته‌ایم و اپلیکیشن‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که زندگی روزمره شما را به یک بازی نقش‌آفرینی هیجان انگیز تبدیل می‌کنند و اصطلاحا به آن‌ها life RPG گفته می‌شود. در این بازی همان کارهای روزمره و عادت‌هایی که سعی در تقویت آن‌ها دارید به صورت ماموریت‌هایی هیجان انگیز پیش روی شما قرار می‌گیرند و با انجام هر کدام از آن‌ها کاراکترتان لول‌آپ شده و کم کم از کاراکتری عادی به یک ماجراجوی قهار تبدیل می‌شود.

پس با دیجیاتو همراه باشید تا با بهترین اپلیکیشن های گیمیفای کردن زندگی یا life RPG آشنا شوید.

Habitica

گیمیفیکیشن کارها

برای کسانی که علاقه‌مندند برنامه کارهای روزمره‌شان نه فقط شبیه یک بازی نقش‌آفرینی بلکه شبیه یک بازی 16 بیتی نقش‌آفرینی باشد Habitica یک گزینه مناسب و جذاب است. می‌توانید عادات و اهداف خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در این اپلیکیشن وارد کرده و وظایف (Task) خود را نیز به آن اضافه کنید.

در صورتی که هر روز به برنامه سر بزنید و اهدافتان را سر و سامان داده و کارهای برنامه‌ریزی شده‌تان را انجام دهید، مثل بازی‌های نقش‌آفرینی به شما پول و سلامتی داده می‌شود و علاوه بر این تجهیزات و ابزار جدیدی در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید کاراکترتان را به آن‌ها مجهز کنید. هر چقدر تسک‌های بیشتری انجام دهید کاراکتر شما سر و وضع بهتری هم پیدا می‌کند.

البته ممکن است پاداش‌هایی که اپلیکیشن برای شما در نظر می‌گیرد چندان برایتان جذاب و هیجان‌انگیز نباشد. در این صورت می‌توانید پاداش‌های شخصی برای خودتان بسازید. مثلا اگر 3 ساعت درس خوانده‌اید به عنوان پاداش، 1 ساعت زمان بازی یا سریال دیدن برای خودتان در نظر می‌گیرید.

به عنوان آخرین نکته این را هم بگوییم که در Habitica قابلیتی به نام tavern در نظر گرفته شده که در آن امکان به اشتراک گذاری کارها، پیشرفت‌ها و پاداش‌هایتان و همچنین گپ و گفت با دیگر کاربران را نیز خواهید داشت. علاوه بر این می‌توانید دوستانتان را دعوات کنید تا برخی از کوئست‌های مشترک مثل پروژه‌های درسی تیمی را با کمک همدیگر به انجام برسانید.

Habitica

Habitica

سازنده: HabitRPG, Inc قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 8/123 مگابایت زبان:

Do It Now

با اینکه Do It Now به زیبایی و پر زرق و برقی اپلیکیشن‌های دیگر لیست نیست اما پشت این ظاهر ساده نباید از کاربردی بودن و قابلیت بالای شخصی سازی این برنامه غافل ماند. کاربری پایه برنامه تقریبا همان چیزی است که از یک اپلیکیشن life RPG انتظار داریم؛ با انجام دادن تسک‌ها کاراکتر خود را لول آپ می‌کنید.

با این حال مشخصه اصلی Do It Now این است که شما را برای یادگیری فعالیت‌های خاصی همچون نقاشی، برنامه‌نویسی یا حتی یادگرفتن حقه‌های شعبده‌بازی آماده می‌کند. ویژگی‌هایی که برای کاراکترها در بازی‌های RPG در نظر گرفته می‌شود مثل charisma، dexterity و willpower هم در این برنامه تعریف شده‌اند و با بالاتر رفتن سطح مهارت کاراکتر شما این خصایص هم رشد می‌کنند.

در Do It Now هم همچون Habitica می‌توانید برای خودتان پاداش‌های شخصی‌سازی شده در نظر بگیرید و حتی بهتر از آن، این امکان را دارید که تسک‌های مختلف را در دسته‌بندی‌هایی مثل کوتاه مدت و بلند مدت طبقه‌بندی کنید، برای هر تسک زیرمجموعه‌هایی در نظر بگیرید، کارها را بر اساس اهمیت آن‌ها دسته‌بندی کنید و تنظیماتی همچون سختی و مهارت‌های مرتبط را برای کارها درنظر بگیرید.

تمام این ویژگی‌ها از Do It Now یک برنامه کاربردی و عمیق در زمینه گیمیفای کردن برنامه‌های روزانه ساخته و آن را به یکی از بهترین‌ها در نوع خود تبدیل کرده است.

Do It Now

Do It Now

سازنده: Taras Lozovyi قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: متغیر مگابایت زبان:

LifeRPG

اگر به دنبال برنامه‌ای هستید که با استفاده از آن مهارت‌هایتان را مثل یک کاراکتر در بازی‌های نقش‌آفرینی بهبود ببخشید شاید بهترین برنامه برای شما همین LifeRPG باشد. این اپلیکیشن روی اهداف بلند مدت و بهبودهای شخصی تمرکز می‌کند. با اینکه در LifeRPG خبری از آواتار و یافتن گنج و تجهیزات جنگی نیست اما کارایی و سرراست بودن آن را نباید نادیده گرفت.

در این برنامه هم کارهایی که باید انجام دهید را وارد می‌کنید و با انجام آن‌ها امتیاز تجربه یا همان XP دریافت خواهید کرد. یکی از مشخصات خوب و منحصربفرد LifeRPG قابلیت تقسیم هر ماموریت به ماموریت‌های فرعی و همچنین وجود جدول راداری (مشابه آنچه در فیفا برای نمایش اسکیل بازیکنان وجود دارد) است که باعث آسان شدن اولویت‌بندی و پیگیری انجام کارها می‌شود.

علاوه بر این LifeRPG امکانات شخصی‌سازی خوبی دارد و می‌توانید در آن سیستم پاداش خودتان را طراحی کنید و از ایموجی‌ها و آیکون‌های مختلفی برای ماموریت‌ها استفاده کنید.

LifeRPG

LifeRPG

سازنده: Jayvant Javier Pujara قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: مگابایت زبان:

Level Up Life

فکر می‌کنید در برخی از جنبه‌های زندگیتان آنطور که باید موفق نیستید؟ پس وقت این است که خود را لول آپ کنید! Level Up Life یکی دیگر از برنامه‌های گیمیفای کردن زندگی است که از تم رترو و کلاسیک بازی‌های نقش‌افرینی استفاده می‌کند و شما را با استفاده از اچیومنت‌هایی که برایتان درنظر می‌گیرد در مسیر انجام کارهایتان نگه می‌دارد.

همچنان که اچیومنت‌های در نظر گرفته شده را به انجام می‌رسانید و پیشرفت می‌کنید، موارد جدید و چالش برانگیزتری برایتان باز می‌شود. اچیومنت‌های پیش‌فرض جالبی در برنامه وجود دارند مثل اچیومنت اهدا کردن لباس به افراد نیازمند، اما اگر موارد مدنظرتان را در آن نمی‌یابید می‌توانید برای خودتان اچیومنت طراحی کنید.

هر کدام از این اچیومنت‌ها امتیازهای مهارت در دسته‌هایی همچون خرد (intellect)، محیط (environment) و... برایتان به همراه دارند. می‌توانید جزئیات اینکه چطور موفق به انجام تسک‌های مختلف شده‌اید را هم بنویسید و حتی اگر عکسی از روند انجام آن‌ها دارید نیز در برنامه وارد کنید.

اما با همه این‌ها برنامه Level Up Life ضعف‌هایی هم دارد از جمله عدم حضور بخش کارهای روزانه و نیاز به اتصال دائم به اینترنت. با این حال اگر از این ضعف‌ها چشم بپوشیم در مجموع با یک برنامه خوب و کاربردی برای گیمیفیکیشن کارها طرف هستیم.

Level Up Life

Level Up Life

سازنده: Level up Life قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: مگابایت زبان:

Goal Hunter

اگر به دنبال یک اپلیکیشن life RPG هستید که دقیقا حس انجام یک بازی را به شما القا کند، بد نیست Goal Hunter را امتحان کنید. در هنگام کار با این اپلیکیشن احتمالا شما هم تأیید می‌کنید که با یکی از جذابترین، رنگارنگ‌ترین و البته ساده‌ترین برنامه‌های life RPG طرف هستید. همینطور که تسک‌ها را تکمیل می‌کنید، امتیاز تجربه به دست می‌آورید و روی یک نقشه پر از هیولا و پر از گنج به سمت جلو حرکت می‌کنید.

تمام امکاناتی که برای به انجام رساندن کارهای کوچک و بزرگ و رسیدن به اهداف تعیین شده‌تان نیاز دارید در Goal Hunter حضور دارند، اما تفاوت اصلی این اپلیکیشن به پر رنگ بودن المان‌های بازی در آن بر می‌گردد. مثلا وقتی به هیولایی برخورد می‌کنید برای شکست دادن آن از شما سوالاتی پرسیده می‌شود. البته در این بخش احتمالا با غلط‌های املایی و مشکلات نگارشی مواجه خواهید شد اما با توجه به اینکه Goal Hunter همچنان در دست توسعه است احتمالا در آینده شامل کمرنگ‌تر شدن این اشتباهات باشیم.

Goal Hunter

Goal Hunter

سازنده: Active User قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲۷ آذر ۱۳۹۸

    عالی بود دمتون گرم

مطالب پیشنهادی