ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان نحوه آسیب به مغز حین پرتودرمانی را مشاهده کردند

پژوهشگران دانشگاه راچستر با انجام تحقیقی جدید، عاملی که حین پرتودرمانی سرطان مغز سبب بروز اختلال شناختی در بیمار می شود را شناسایی کردند. پژوهشگران امیدوارند این تحقیق به توسعه روش های جدیدی برای محافظت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

پژوهشگران دانشگاه راچستر با انجام تحقیقی جدید، عاملی که حین پرتودرمانی سرطان مغز سبب بروز اختلال شناختی در بیمار می شود را شناسایی کردند. پژوهشگران امیدوارند این تحقیق به توسعه روش های جدیدی برای محافظت از مغز در برابر پرتودرمانی منتهی شود.

سالیانه نزدیک به 25 هزار نفر از مردم آمریکا مبتلا به توموری مغزی تشخیص داده می شوند و بسیاری از آنها تحت پرتودرمانی قرار می گیرند. متاسفانه بیش از 80 درصد از بیمارانی که تحت پرتودرمانی کل قسمت های مغز قرار می گیرند، علایم همیشگی اختلال شناختی را بروز می دهند.

تحقیقی که پیش از این انجام شده نشان می دهد زمانی که مغز حین پرتودرمانی تحت امواج رادیویی قرار می گیرد، سلولی ایمنی به نام «میکروگلیا» (Microglia) در آن فعال می شود. فعالیت بیش از حد این سلول می تواند با از بین بردن سیناپس هایی که نورون ها را به یکدیگر متصل می کنند، به مغز آسیب بزند.

محققان با مطالعه روی جوندگان مختلف مکان دقیق آسیب زدن سلول میکروگلیا به سیناپس ها را پیدا کردند و نتایج مطالعات خود را در مقاله ای که تا به امروز یکی از دقیق ترین مقالات در مورد نحوه فعال شدن این سلول است، منتشر کردند.

پژوهشگران در تحقیقات خود چگونگی تخریب شدن سلول های دندریتیک نابالغ را توسط میکروگلیای فعال شده توسط امواج رادیویی، مشاهده کردند.

«Kerry O’Banion»، از نویسندگان اصلی مقاله می گوید:

«مغز همواره اتصالات خود را از نو شکل می دهد و سلول های سیستم ایمنی مثل باغبان با دقت سیناپس هایی که نورون ها را به هم متصل می کنند، هرس می کنند. زمانی که مغز در برابر امواج رادیویی قرار می گیرد، این سلول ها بیش فعال شده و گره های سلول های عصبی را که وظیفه وصل کردن آنها را به سلول های همسایه دارند، از بین می برند.»

یکی از مهم ترین قسمت های این مقاله، پیشنهاد روشی است که از آسیب رسیدن به مغز در پرتودرمانی جلوگیری می کند. محققان می گویند گیرنده ای به نام CR3 در این پروسه ضروری است و اگر به نحوی مسدود شود، میکروگلیای فعال شده نمی تواند به اتصالات سیناپسی آسیب بزند.

جالب اینکه فعالیت سلول میکروگلیای فعال شده در موش های نر بیشتر مشاهده شد. این مساله نشان می دهد مغز موش های ماده احتمالاً مقاومت بیشتری در برابر آسیب سلول میکروگلیای فعال شده دارد. البته هنوز مشخص نیست مشاهدات این تحقیق را تا چه میزان می توان به انسان ها بسط داد.

محققان امیدوارند این پژوهش مسیر را برای توسعه رویکردهایی هموار کند که می توانند از آسیب های مغزی حین پرتودرمانی جلوگیری کنند. دانشمندان می توانند روشی را برای مسدود کردن گیرنده CR3 پیدا کرده، یا حین پرتودرمانی پاسخ دهی سیستم ایمنی بدن را موقتاً تعدیل کنند.

این تحقیق جدید در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی