ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرکز نوآوری بانک تجارت افتتاح شد؛ پا به پای فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها

مرکز نوآوری بانک تجارت با نام «پنجره نوآوری تجارت» در تاریخ ۲۷ آذر ۹۸ با عنایت به تغییر مدل‌های کسب‌وکار بانک‌ها، خدمات، بازار و همچنین توجه به دیجیتالی شدن بانک‌ها در محل کارخانه نوآوری راه‌اندازی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

مرکز نوآوری بانک تجارت با نام «پنجره نوآوری تجارت» در تاریخ ۲۷ آذر ۹۸ با عنایت به تغییر مدل‌های کسب‌وکار بانک‌ها، خدمات، بازار و همچنین توجه به دیجیتالی شدن بانک‌ها در محل کارخانه نوآوری راه‌اندازی شد. این مرکز با همکاری بازوی اجرایی بانک تجارت ایجاد شده تا در فاز اول یک مرکز شتا دهنده حوزه فین‌تک به مساحت تقریبی ۶۵۰ متر مربع احداث شود.

«هیبت اله سمیع» معاون مدیرعامل بانک تجارت در افتتاحیه این مرکز با اعلام اینکه این بانک حاصل ادغام دوازده بانک داخلی و خارجی است و بیش از ۴۰سال در اکوسیستم اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کرده، اعلام کرد که با حمایت از صنایع کارآفرینی مدرن قصد دارند تا نقش مهم خود را در این اکوسیستم ادامه دهند. به گفته سمیع بانک تجارت یک بازنگری در مدل کسب‌وکار خود داشته و با نگاهی به روند صنعت بانکداری در دنیا به این نتیجه رسیده که دیگر بانکداری به روش سنتی جوابگوی جامعه نخواهد بود:

«بانک‌ها باید با فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها مکاری کنند و خدمات جدیدی ارائه دهند. دیگر ارائه محصولات یکسان کاربردی نیس و حالا به سمت محصول سفارشی برای مشتریان باید پیش رفت و راه‌حل موری جایگزین محصول محوری شده است.»

به گفته سمیع کار بانک‌ها فراتر از اعطای تسهیلات و عملیات مربوط به سپرده‌ها شده و بانک‌ها در دنیای امروزی باید تسهیلگر و رشد کسب‌وکارها را به همراه داشته باشند. او باور دارد که تامین راهکارهای ارزشمند در این حوزه مهمترین ماموریت بانک‌ها است. سمیع معتقد است که بازیگران جدید وارد فضای کسب‌وکار شدند که باید آنها را پذیرفت: «نتایج تحقیقات جهانی نشان می‌دهد در سال اخیر میلادی، ۶۴ درصد از مشتریان بانک‌ها حداقل از یک استارتاپ استفاده کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که باید سریع‌تر همه بانک‌ها خودشان را به روز رسانی کنند.»

سمیع اذعان دارد که یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های جدید بانک تارت، توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر تحولات بانکداری است که از سه راه بانکداری دیجیتال، ایجاد اتحادهای استراتژیک و حمایت از فین‌تک‌ها محقق خواهد شد. او تاکید می‌کند که رسیدن به بانکداری دیجیتال نیازمند تعامل با فین‌تک‌های کشور است و حالا آنها بخشی از زیست بوم تحول بانک‌ها هستند.

معاون مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به تاسیس کمیته راهبری کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های نوین در این بانک اذعان دارد که این کمیته بیش از ۴۸ جلسه برقرار کرده و به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده؛ نتایجی که برخی از آنها چنین است:

«پروژه بانکداری دیجیتال، نقشه راهبردی بانکداری اجتماعی، پروژه تجارت نت، ورود به پروژه رمزارز ققنوس و ایجاد پنجره نوآوری تجارت تنها برخی از ماحصل این کارگروه است.»

سمیع با اشاره به همکاری با استارتاپ‌هایی همچون علی بابا، تخفیفان، ریحون،نوار و الوپیک تاکید دارد که این همکاری بین آنها و استارتاپ‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در ادامه «حمید علی‌محمدی» مدیرعامل علی محمدی بازگان گستر آتی آسیا صرفه‌جویی در زمان، بهبود شراط بازار کار، کاهش ریسک، پیوند اطلاعاتی و رسیدن به نیروی متخصص را از جمله مواردی معرفی کرد که یک مرکز نوآوری برای بانک به ارمغان می‌آورد. به گفته او بانک‌های معتبر بین‌المللی نیز در اقصی نقاط دنیا شعبات مختلفی از مرکز نوآوری احداث کرده‌اند و این یک روند جهانی است:

«استارتاپ‌ها در حال حاضر موج اول را رد کرده‌اند و حالا شناخته شده‌تر هستند. حمایت از آنها توجیه دارد و بر اساس گزارش دانشگاه ریچموند، بهترین مدل حمایت از کسب‌وکارهای نوپا برای بانک‌ها مدل ترکیبی است؛ یعنی ایجاد مرکز نوآوری شد، شتابد‌هنده و مرکز فناوری در کنار یکدیگر. امری که ما نیز آن را در برنامه خود داریم.»

به گفته  آنها با ایجاد مرکز فعلی در نظر دارند که ظرف شش ماه آینده نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ استارتاپ را مورد حمایت قرار دهند و اگر بتوانند کارخانه قدیمی شوکوپارس که در نزدیکی کارخانه نوآوری قرار دارد را نیز یکی از بخش‌های زیرمجموعه فناورانه خود سازند.

«رضا کلانتری نژاد» مدیرعامل هم‌آوا در این نشست اعلام کرد که هم‌آوا از ترکیب و ادغام چندین تیم دیگر همچون شزان، نوآوا، آواگیمز و زاویه و... به وجود آمده و محصولات متنوعی چون نوار، ریحون و هوما را به جامعه عرضه کرده است. به گفته کلانتری نژاد ۸۴ استارتاپ تحت حمایت این مجموعه به وجود آمده که البته نزدیک به ۳۰ عدد از آنها در سال جاری بسته شده‌اند. کلانتری نژاد معتقد است که استارتاپ‌ها می‌توانند بازوی تکنولوژی شرکت‌های بزرگ و دولتی باشند. او تاریخچه ایجاد کارخانه نوآوری را نیز چنین تشریح کرد:

«در سال ۱۳۹۶ متوجه شدیم که باید یک فضای مشترک برای استارتاپ‌ها ایجاد کنیم و کارخانه قدیمی الکترودسازی شرکت آما که هم‌اکنون با قدرت در مکان دیگری کار خودش را ادامه می‌دهد را به مدت پنج تا ده سال کرایه کردیم و حالا چندین تیم در این مجموعه مشغول به کار هستند.»

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • raminnoori
    raminnoori | ۲۸ آذر ۱۳۹۸

    همه نزول خورا

مطالب پیشنهادی