ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تیم کوک
تکنولوژی

یک دهه با تیم کوک؛ موفقیت مالی اپل به قیمت حذف نوآوری

فرقی ندارد حرف از سر الکس در تئاتر رویاها باشد یا اینشتین در کرسی تدریس، زمانی که اسطوره ها کنار می روند تکرار میراث و دستاوردهای آنها کار هرکسی نیست. همین رویه در دنیای فناوری ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

فرقی ندارد حرف از سر الکس در تئاتر رویاها باشد یا اینشتین در کرسی تدریس، زمانی که اسطوره ها کنار می روند تکرار میراث و دستاوردهای آنها کار هرکسی نیست. همین رویه در دنیای فناوری هم مصداق دارد و بسیاری بر این باورند پس از کنار رفتن جابز از هدایت اپل، تیم کوک نتوانست دستاوردهای شاخص این اسطوره را تکرار کند.

رشد خیره کننده ای اپل در دوران ریاست تیم کوک انکارناپذیر است. درآمد کوپرتینویی ها در یک دهه گذشته شش برابر شده، دفتر مرکزی جدید شرکت از پنتاگون هم بزرگتر است و هر یک از شش کسب و کار اپل به تنهایی قادر به حضور در لیست فورچون ۵۰۰ هستند اما سوال این است چه به سر فرهنگ شرکت و نوآوری های هیجان انگیز آن آمده است؟

آخرین یادگار جابز آیپد بود که در ژانویه ۲۰۱۱ معرفی کرد؛ حسن ختامی بر دو دهه درخشش در زمینه محصولات سخت افزاری که با استقبال بی نظیری هم روبرو شد. یکسال بعد و در ۲۴ آگوست ۲۰۱۱ سرطان بر جان جابز رسوخ کرده بود و چاره ای جز استعفا برای وی باقی نگذاشت. تنها ۶ هفته بعد از ترک اپل جابز درگذشت.

ریاست تیم کوک

تیم کوک تا قبل از ریاست مدت ها مدیر عملیات اپل بود و از ریز و درشت شرکت خبر داشت اما بر خلاف سلفش با «جانی آیو»، جادوگر طراحی اپل ارتباط چندانی برقرار نمی کرد. همین عامل باعث شد بسیاری از طرح های سخت افزاری و نرم افزاری طراحان را پس زده و به جای واحد مهندسی روانه بایگانی کند.

در زمان کوک فشار زیادی برای معرفی محصول جذاب، برتر و نوآورانه بعدی و حفظ رویه رو به رشد و سودآور کمپانی احساس می شد. آنطور که جابز در گفتگو با «والتر ایزاکسون» مطرح کرده آن زمان قرار بوده اپل مفهوم تلویزیون را از اساس دگرگون کند. تیم کوک تقریبا یکسال تمام را صرف وعده دادن در این زمینه کرد اما در نهایت مجبور شد از همه آنها عقب نشینی کند.

تا ۴ سال بعد به یاد ماندنی ترین محصول اپل همچنان مک بوک ایر و آیفون ۴ مربوط به دوران جابز بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ اپل واچ به عنوان دستاورد عصر ریاست تیم کوک معرفی شد. این محصول اما پس از ۳ نسل و در ۲۰۱۷ از نظر سخت افزاری، نرم افزاری و کارایی به ثبات رسید.

دیگر محصول سخت افزاری که در سایه کوک رشد کرد ایرپاد بود که از ۲۰۱۶ تا کنون سه نسل مختلف به خود دیده و در تمامی سال ها با استقبال کاربران مواجه شده با این وجود هرگز نتوانستند اثر گذاری آیفون، آیپد یا مک را تکرار کنند. از نظر مالی هم سود ناشی از این دو محصول و تمام پوشیدنی های هوشمند اپل تقریبا برابر عایدی ناشی از فروش آیپد در سال مالی ۲۰۱۹ است و هرگز به پای آیفون یا کامپیوترها نمی رسد.

هرچند همه اینها تقصیر کوک نیست و در دهه گذشته هیچ شرکتی نتوانسته محصولی پر فروش و موفق در قواره آیفون عرضه کند اما نمی توان برخی از اشتباهات او را که به شدت روی اکوسیستم مکینتاش موثر بود، نادیده گرفت. برای مثال مک بوک ایر دوست داشتنی و مک پروی قدرتمند که تولیدکنندگان محتوای ویدیویی را عاشق خودش کرده بود، چندین و چند سال نادیده گرفته شدند.

در این دوران سیاست «اول طراحی» آنچنان باعث قدرت گرفتن طراحان شده بود که نظر مهندسان چندان ارزشی نداشت. فرهنگی که نتیجه آن باریک شدن افراطی کیبورد مک بوک و درآمدن صدای بسیاری از کاربران به خاطر اشکالات عمده این صفحه کلید بود. در اثبات اشتباه بودن این تصمیمات همین بس که اپل بعد از گذشت این همه سال دوباره سراغ کیبوردهای قدیمی رفته و تولید مک پرو جدید را کلید زد.

یکی دیگر از چالش های عمده دهه اخیر کاهش فروش آیفون بود تا جایی که مسئولان ناچار شدند با افزایش حاشیه سود با آن مقابله کرده و به جای اعلام آمار فروش گوشی تنها درآمد ناشی از آن را علنی کنند؛ تصمیمی تاسف بار برای شرکتی که در زمان جابز تعداد بالای فروش گوشی هایش را با افتخار اعلام می کرد.

هرچند گفته می شود اپل هنوز هم از فرهنگ نوآوری و توسعه سخت افزارهای جذاب دست نکشیده و مشغول کار روی عینک واقعیت مجازی و ماشین خودران است اما شکی نیست که کوک از سال ها قبل سکان شرکت را به سوی درآمدزایی از طریق ارائه خدمات و سرویس ها چرخانده. لیست سرویس های فعلی اپل شامل موزیک، پرداخت، نیوز پلاس، کردیت کارت، آرکید و تی وی پلاس است و هر روز بلندبالاتر می شود.

ریاست تیم کوک

اپل هنوز هم شرکتی عظیم و نامی بزرگ نه فقط در دنیای فناوری بلکه در جامعه بشری است که از تخصص بی نظیر و ثروتی بی پایان بهره می برد اما باید منتظر ماند و دید طی ریاست تیم کوک به محبوبترین ارائه دهنده موزیک، برنامه های تلویزیونی یا سرویس خبری هم تبدیل خواهد شد یا خیر؛ به عبارت دیگر آیا محصول پر فروش و موفق دیگری مثل آیفون در راه است یا دوران حکومت اپل هم مثل منچستریونایتد به پایان رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۲۸ آذر ۱۳۹۸

    آره خب. ما هم اگه مانیتور میساختیم و میگفتیم آی ملت باید پایه مانیتور رو جدا بخرید اونم 1000 دلار شرکتمون موفقیت مالی کسب میکرد ? ? ?
    یعنی قشنگ توهین مستقیم به شعور کاربره. البته خب واسه فن‌های اپل فقط همون سیب پشت دیوایس‌هاشون مهمه. وگرنه امکانات خیلی عالی‌تر رو با قیمت‌های پایین‌تر شرکت‌های دیگه ارائه میدن ولی تعصب مانع از دیدنشون توسط این افراد میشه!

    • Alireza Zare
      Alireza Zare | ۲۸ آذر ۱۳۹۸

      مثل اینه که مثلا BMW بخری بعد بگن چراغاشو باید جدا بخری :)) در این حد مضحک!

  • رضا
    رضا | ۲۷ آذر ۱۳۹۸

    فک کنم این آقایی که از اپل حمایت کرد سهامدارش باشه،اپل یه شرکت تروریستی بعد از جابزه که هیچ چیزی جز تیغ زدن بلد نیس درضمن تا حالا ندیدم شرکتی از روی اپل اسکی بره.

  • سعید
    سعید | ۲۷ آذر ۱۳۹۸

    منبع باید میزدی وراج همچین میگن اپل دست از نواوزی کشیده انگار بقیه شرکت ها دارن شاخ غول میشکنن? ? ? ? ? اره بابا اون واورن که از طرح دوربین اپل اسکی میرند

    • Farcry2249
      Farcry2249 | ۲۷ آذر ۱۳۹۸

      دقیقا.تا آیفون 11معرفی شد همه از طراحی دوربینش انتقاد کردن ولی الان خبر رسیده S11 سامسونگ و P40 هوآوی مثل اپل دارن از همون طراحی استفاده میکنن.

مطالب پیشنهادی