ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آنر بند 5
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مچ بند هوشمند آنر بند 5

آنر چند سالی است که وارد بازار مچ بندهای هوشمند شده و طی نسل های مختلف هر بار امکانات این گجت ها را بهبود داده است. آنر بند 5 آخرین نسل مچ بندهای هوشمند این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

آنر چند سالی است که وارد بازار مچ بندهای هوشمند شده و طی نسل های مختلف هر بار امکانات این گجت ها را بهبود داده است. آنر بند 5 آخرین نسل مچ بندهای هوشمند این شرکت به تازگی به بازار آمده است. طراحی آنر بند 5 تقریباً هیچ تفاوتی با نسل قبلی ندارد اما در بطن آن شاهد تغییراتی هر چند کوچک اما مهم هستیم. با دیجیاتو همراه باشید تا این دستبند هوشمند را بررسی کنیم.

طراحی

آنر بند 5

اگر آنر بند 5 و مدل قبلی (4) را در کنار هم بگذارید احتمالاً تشخیص آنها برایتان مشکل و شاید غیر ممکن است؛ البته تا زمانی که نمایشگر خاموش باشد. آنر بند 5 همان طراحی آشنای مدل 4 را دارد. بدنه مثل قبل پلاستیکی است و بند جنسی سیلیکونی دارد. روی مچ بند را سطحی شیشه ای پوشانده که با شیب کمی تا بالا و پایین بدنه اصلی مچ بند ادامه پیدا می کند. در این مچ بند خبری از هیچ کلید فیزیکی نیست و به جای آن در پایین نمایشگر 0.95 اینچی یک دایره نقره ای رنگ لمسی به چشم می خورد که هیچ بر آمدگی ندارد و زیر شیشه یکپارچه نمایشگر قرار گرفته است. دایره لمسی نقش کلید هوم را بازی می کند و با لمس آن در هر یک از منوها می توانید به صفحه اصلی باز گردید.

آنر بند 5
آنر بند 5 (سمت راست) در کنار آنر بند 4

پشت مچ بند، حسگر ضربان سنج به همراه دو پین برای اتصال شارژر دیده می شوند و در این بخش هم تغییر ظاهری چندانی در مقایسه با آنر بند 4 دیده نمی شود. بندهای پلاستیکی به خوبی روی دست محکم می شوند اما به دلیل طراحی خاص حلقه وسط بند، باز کردن و بستن سریع بند چندان راحت نیست. فرایند تعویض بند اما چندان مشکل نیست و به سادگی و با جدا کردن دو پین پلاستیکی کوچک به سادگی می توان بندها را تعویض کرد.

آنر بند 5 وزن پایینی دارد و به دلیل طراحی خوب حتی در زمان خواب هم به خوبی روی دستتان می نشیند و حتی گاهی فراموش می کنید که روی مچ بسته شده است. در کل باید گفت که طراحی آنر بند 5 مناسب است و روی دست ساده اما در عین حال زیبا به نظر می رسد.

سخت افزار

آنر بند 5

یکی از قابلیت های جدید آنر بند 5 در مقایسه با نسل قبلی، مجهز شدن به حسگر SpO2 است که امکان سنجش اشباع اکسیژن در خون را فراهم می کند. البته در هیچ کجای اپ نمی توانید نمودار یا نتایج ثبت شده توسط این حسگر را مشاهده کنید و مقادیر تنها روی خود مچ بند نمایش داده می شود. علاوه بر این، حسگر SpO2 به طور خودکار عمل نمی کند و باید از طریق منوی دست بند فعالش کنید. از کاربردهای سنجش اشباع اکسیژن خون، می توان به میزان توانایی فرد برای رسیدن به سطوح بالای فعالیت بدنی یا سنجش مقدار سازگاری بدن در ارتفاعات بالا اشاره کرد. به طور معمول اشباع بالای 95 درصد، سطح نرمال در نظر گرفته می شود. در ادامه جزئیات مشخصات آنر بند 5 را مشاهده می کنید.

  • نمایشگر امولد 0.95 اینچی با تراکم 282 پیکسل بر هر اینچ
  • قابلیت پایش فعالیت های متنوع ورزشی از جمله دوچرخه سواری، دویدن، شنا (با قابلیت تشخیص خودکار انواع شنا)، الیپتیکال، قدم زدن و ...
  • پایش پیشرفته خواب
  • مجهز به حسگرهای SpO2 و سنجش ضربان قلب
  • قابلیت پایش 24 ساعته ضربان قلب و پایش خودکار خواب
  • مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار و آب تا عمق 50 متر
  • ارتباط از طریق بلوتوث
  • عرضه در رنگ های مشکی، سرمه ای و صورتی
  • وزن 22.7 گرم

آنر بند 5 فاقد پشتیبانی از GPS است و به همین دلیل برای ثبت اطلاعات مسیر طی شده در برخی از فعالیت های ورزشی به GPS گوشی وابسته است. البته برای مچ بند هوشمندی با این قیمت انتظار پشتیبانی از GPS هم نمی رود.

آنر بند 5

سنجش ضربان قلب آنر بند 5 دقیق است و به سادگی می توانید از طریق یکی از گزینه های منوی مچ بند به آن دسترسی داشته باشید. در آنر بند 4 تنها می توانستید [از طریق اپلیکیشن] قابلیت پایش دائمی ضربان قلب را خاموش یا روشن کنید اما در آنر بند 5 ویژگی پایش هوشمند هم اضافه شده تا بسته به فعالیتی که دارید و به طور گه گاه، ضربان پایش شود. در این شرایط مصرف باتری هم کاهش پیدا می کند. همچنین می توانید برای محدوده ضربان قلب مجاز، مقادیر حداقل و حداکثر، تعیین کنید. به این ترتیب وقتی برای مدت بیش از 10 دقیقه ضربان از حد مجاز خارج شد، با ویبره مچ بند مطلع شوید.

در مورد نمایشگر آنر بند باید بگوییم که رنگ ها بسیار با کیفیت نمایش داده می شوند. همچنین در نور روز هم نمایشگر به خوبی قابل مشاهده است؛ حتی اگر روشنایی را روی سطح 3 از 5 تنظیم کنید. با این حال حداقل روشنایی می توانست کمتر باشد. یکی از قابلیت های جدید آنر بند 5، پشتیبانی از نمایشگر همیشه روشن است؛ ویژگی ای که در آنر بند 4 وجود نداشت.

تجربه کاربری

آنر بند 5

برای راه اندازی آنر بند 5 باید از اپلیکیشن Health هواوی استفاده کنید. اتصال مچ بند به اپ ساده بوده و کافی است به بخش اضافه کردن دیوایس جدید بروید و از بخش Smart Band، آنر بند 5 را انتخاب کنید. در نهایت با تأیید اتصال از روی مچ بند، فرایند تکمیل می شود. برای ردیابی دقیق تر فعالیت ها هم باید مشخصات دقیق از جمله جنسیت، قد، تاریخ تولد و وزن را در اپلیکیشن تعریف کنید.

پس از راه اندازی اولیه، مچ بند قابلیت های پایه مشابه با دیگر دستبندهای هوشمند اقتصادی را در اختیارتان می گذارد؛ مواردی از قبیل نمایش اعلان‌ها، تعداد قدم‌ها و میزان کالری های مصرف شده. یکی از مزایای آنر بند 5 پشتیبانی کامل و بدون مشکل از اعلان های فارسی است؛ در حالی که شیائومی می بند 4 که رقیب این محصول به حساب می آید در این زمینه مشکلاتی دارد.

آنر بند 5

تقریباً در تمامی منوها و واچ فیس های مچ بند، رنگ پس زمینه مشکی است. همین موضوع موجب می شود نمایشگر امولد مصرف باتری پایین تری داشته باشد. رابط کاربری فرق چندانی با آنر بند 4 ندارد اما ظاهر گرافیکی منوها حالا شکل کارتونی تری گرفته اند. در صفحه هوم، ساعت به همراه تعداد قدم ها و مقدار کالری مصرف شده نشان داده می شود. البته بسته به واچ فیس انتخابی ممکن است برخی جزئیات نشان داده نشوند و برای مشاهده آنها نیاز به لمس صفحه هوم یا رفتن به منوهای دیگر داشته باشید. در هر یک از منوها و گزینه ها، برای بازگشت به یک مرحله قبل کافیست از چپ به راست سوایپ کنید.

آنر بند 5
اپلیکیشن Health و صفحه اصلی و بخش مربوط به تنظیمات آنر بند 5

ترتیب منوهای نمایش داده شده در مچ بند، از جمله ضربان قلب، SpO2 و ... را می توانید از طریق اپلیکیشن موبایل Health تغییر دهید و یا حتی برخی از آنها را حذف کنید. گزینه های اصلی نمایش داده شده در مچ بند شامل موارد زیر هستند:

  • پیام‌ها
  • شمارش قدم ها بر حسب تعداد و درصد هدف روزانه
  • سنجش ضربان قلب
  • سنجش اشباع اکسیژن خون (SpO2)
  • میزان خواب شبانه‌روزی
  • تمرین های ورزشی
  • کنترل پخش موسیقی گوشی از روی مچ بند
  • تنظیمات

در منوی Settings می توانید برخی از تنظیمات را تغییر دهید یا به برخی از قابلیت های اضافه مچ بند دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال از این بخش می توان به تایمر یا کورنومتر دسترسی داشت، با گزینه Find phone، گوشی گم شده را پیدا کرد و تنظیمات روشنایی و نمایشگر همیشه روشن را تغییر داد. علاوه بر این گزینه های ریست، ری‌استارت و خاموش کردن، از طریق منوی تنظیمات در دسترس است. البته باید اشاره کرد که خاموش کردن آنر بند 5 دردسرهای خاص خودش را به دنبال دارد؛ چرا که تنها راه روشن کردن مجدد دستبند، وصل کردن آن به شارژر است.

واچ فیس ها چندان متنوع نیستند و ظاهر جذاب و خاصی هم ندارند. برخی از آنها تنها ساعت و برخی دیگر اطلاعات اضافه تری از جمله تعداد قدم ها، مقدار کالری مصرف شده، مسافت طی شده و وضعیت آب و هوا (به شکل گرافیکی) را نمایش می دهند. به گفته آنر می توان واچ فیس های متنوعی را برای آنر بند 5 دانلود کرد. البته دانلود تنها در برخی کشورها ممکن است و در ایران امکان دانلود واچ فیس ها از طریق اپلیکیشن وجود ندارد.

آنر بند 5

یکی از مشکلاتی که ظاهراً هنوز در اپلیکیشن برای آن راه حلی وجود ندارد مربوط به نمایش تعداد قدم ها است. اپ Health تمامی قدم های ثبت شده با گوشی و مچ بند را با هم ترکیب می کند و با محاسبه میانگینی منطقی، تعداد کل قدم ها را نمایش می دهد. با این حال نمی توان مقدار محاسبه شده را تنها به دستبند محدود کرد.

در کل باید گفت که طراحی رابط کاربری آنر بند 5 مناسب است اما منوها لگ دارند و در کمال تعجب نسبت به آنر بند 4 کندتر هستند. علاوه بر این نمایشگر گاهی به لمس ها پاسخ نمی دهد. با این حال این مشکلات در حدی نیستند که تجربه کار با مچ بند را تحت تأثیر منفی شدید قرار دهند. امیدواریم این مشکلات به مرور با آپدیت فرم‌ور حل شوند.

آنر مانور زیادی روی قابلیت پایش خواب می دهد و ادعا می کند که برای ارائه قابلیت TruSleep با موسسات مطرح فعال در حوزه سلامت همکاری کرده است. با فعال کردن این قابلیت، مراحل خواب از جمله سبک، عمیق، REM و نیز بیداری های میان خواب پایش شده و در نمودارهای اپلیکیشن نمایش داده می شود. علاوه بر این گاه بسته به کیفیت خواب، پیشنهادهایی داده می شود؛ مثلاً تاریک کردن محل خواب، کوتاه کردن خواب نیمروزی و خواب زودتر.

آنر بند 5
نمودار خواب یک شبانه روز (سمت چپ و وسط) به همراه جزئیات مراحل خواب. در زیرِ نمودارِ وسط، یک چُرت یک ساعت و 32 دقیقه ای ثبت شده، در حالی که ساعت به اشتباه افتاده بود؛ چون روی میز بود ولی به دلیل مسدود شدن حسگرهای زیر ساعت، تصور می کرد من خوابم برده است. در نمودار سمت راست (نمودار سالانه)، ماه های یازدهم و به قبل توسط آنر بند 4 ثبت شده اند.

اما یکی از مشکلاتی که در پایش خواب بارها با آن مواجه شدیم، عدم تشخیص بیداری های میان خواب بود. اما مطمئن باشید اگر هر بار که وسط خواب بیدار شدید، یک دراز نشست بروید یا با بالش کُشتی بگیرید، آنر بند 5 قطعاً متوجه بیدار شدن شما می شود!

از مهمترین قابلیت های مچ بند، پایش فعالیت های ورزشی مختلف است. آنر بند می تواند فعالیت هایی از جمله شنا، پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری را تشخیص دهد. برای شروع هر فعالیت هم کافی است به بخش Workout بروید و نوع فعالیت مورد نظر و هدف نهایی را انتخاب کرده و ورزش را آغاز کنید. علاوه بر این می توان شروع فعالیت ها را از روی اپ Health آغاز کرد. برای آزمایش پایش فعالیت ها، دوچرخه سواری و پیاده روی را امتحان کردیم. نتایج یک پیاده‌روی را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

آنر بند 5

در پایش پیاده روی می توانید مواردی از جمله زمان کلی فعالیت، میزان کالری مصرف شده، متوسط سرعت، متوسط زمان مورد نیاز برای طی کردن هر یک کیلومتر، تعداد قدم در هر ثانیه، متوسط ضربان قلب، تعداد کل قدم ها و مسیر طی شده روی نقشه (در صورت فعال بودن لوکیشن گوشی)... را مشاهده کنید. علاوه بر این در نمودارهای جداگانه ای مواردی از جمله ضربان قلب و ارتفاع پیاده روی نمایش داده می شود.

امکاناتی که آنر بند 5 برای پایش فعالیت های ورزشی در اختیارتان می گذارند کاربردی هستند اما به نظر می رسد میزان کالری شمارش شده کمی دست بالا محاسبه می شود. علاوه بر این معمولاً هنگام رانندگی هم مچ بند حرکات دست را با قدم برداشتن اشتباه می گیرد و شروع می کند به شمارش. با این حال با توجه به این که با یک دستبند هوشمند اقتصادی طرف هستیم، دقت آنر بند 5 قابل قبول است.

شارژ و باتری

آنر بند 5

طراحی شارژر آنر بند 5 بخشی است که نا امیدتان می کند. برای شارژ کردن باید یک پایه شارژ با طراحی عجیب و غریب را زیر مچ بند وصل کنید و کابل میکرو USB را هم به پایه متصل نمایید. اگر در تاریکی قصد اتصال را داشته باشید باید مدتی را با شارژر و ساعت کلنجار بروید تا در نهایت اتصال درست برقرار شود.

به گفته آنر، مچ بند با یک بار شارژ کامل می تواند تا 14 روز دوام بیاورد. اما اگر از قابلیت های پایش ضربان قلب و خواب استفاده کنید این میزان به 6 روز کاهش می یابد که باز هم رضایت بخش است. ما در شرایط زیر شارژدهی باتری را آزمایش کردیم:

  • ردیابی ضربان دائمی، فعال
  •  پایش خواب TruSleep، فعال
  • روشن شدن خودکار با چرخش دست، فعال
  • یادآور فعالیت (Activity reminder) فعال
  • قابلیت نمایش اعلان ها، فعال
  • قابلیت گزارش آب و هوا، فعال
  • چرخش در منوها با حرکت دست، غیر فعال
  • سطح روشنایی 3 از 5

در این شرایط باتری نزدیک به 4 روز دوام آورد که برای یک مچ بند با قابلیت پایش خواب، ضربان قلب و نمایشگر رنگی با کیفیت، مناسب به حساب می آید. با این حال با غیر فعال کردن برخی از قابلیت ها شارژدهی باتری بیشتر هم می شود. به عنوان مثال می توانید روشن شدن خودکار نمایشگر با حرکت دست ار غیر فعال کنید یا سنجش ضربان قلب را روی حالت Smart تنظیم نمایید. زمانی که میزان شارژ باتری به کمتر از 5 درصد برسد، به هیچ یک از منوهای مچ بند دسترسی ندارید و تنها می توانید واچ فیس ها را تغییر دهید.

خوشبختانه آنر بند 5 درصد باتری را به طور دقیق نشان می دهد؛ در حالی که در آنر بند 4، شاهد درصدهای غیر دقیق بودیم.

سخن پایانی

آنر بند 5

اگر قیمت کمتر از 400 هزار تومانی آنر بند 5 را در نظر بگیریم می توانیم بگوییم که با یک مچ بند هوشمند به صرفه، با کیفیت و با قابلیت های متعدد طرف هستیم. آنر بند 5 در مقایسه با مدل قبلی تفاوت ظاهری چندانی ندارد اما حالا از حسگر SpO2 بهره می برد و طراحی منوهای آن هم چشم‌نواز تر شده اند. این دستبند مشابه نسخه قبلی به خوبی از اعلان های فارسی پشتیبانی می کند. شارژدهی مچ بند هم رضایت بخش است و به خوبی از پس چند روز پایش فعالیت های ورزشی بر می آید.

اما شاید برای کاربران آنر بند 4 این سوال پیش بیاید که مهاجرت به مدل جدید تا چه حد منطقی است؟ در پاسخ باید بگوییم که تفاوت های بین این دو مدل آن قدر کم است که خرید مدل جدید چندان هم منطقی به نظر نمی رسد. اما برای آن گروه از کاربرانی که در جستجوی یک مچ بند هوشمند خوش قیمت با قابلیت های متعدد هستند و به زیبایی دستبند هم اهمیت می دهند، آنر بند 5 می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • vilaa
    vilaa | ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

    تنها توجیه ارتقا به بندها و ساعت‌های جدید می‌تونه افزوده شدن ویژگی سنجش اکسیژن خون تو این دوران کرونا باشه. که این فکر کنم از ارزان‌ترین گزینه‌های موجوده. ولی هیچ بررسی درباره‌ی میزان دقت این ویژگی آن‌ها شده؟ کسی در کنار دستگاه اکسی‌متر معتبر اعداد اعلامی این دستگاه‌های هوشمند رو هم مقایسه کنه؟

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

      هواوی و آنر در مورد این ساعت و ساعت‌های دیگه اشاره کردن که روی سنجش اشباع اکسیژن این گجت‌ها نباید برای استفاده‌های پزشکی حساب کنید. من در آزمایش‌های مقایسه این ساعت‌ها با دستگاه انگشتی ChoiceMMed متوجه شدم که این ساعت خطای بسیار بالایی داره. برای همین بهتره اگر دنبال پایش دقیق spO2 هستید برید سراغ دستگاه‌های حرفه‌ای پزشکی از جمله مدل‌های انگشتی که البته قیمت پایینی هم ندارن.

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۸ آذر ۱۳۹۸

    پشتیبانی از زبان فارسی در هر دو نسخه ی چینی و گلوبال این دستبند وجود داره یا فقط گلوبال پشتیبانی میکنه؟

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۸ آذر ۱۳۹۸

      رضا، در آنر بند 4، نسخه چینی هم به خوبی از فارسی ساپورت می کرد. احتمالاً آنر بند 5 هم همین طور باشه.

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۸ آذر ۱۳۹۸

    بازم نت و انگولک دارن میکنن؟

مطالب پیشنهادی