ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چگونه یک خودرو معمولی ضد گلوله می‌شود؟

سنگینی یک سلاح کلاشنیکف AK-47 را درحالی که در تاسیسات آقای جاکو دکاک، مدیرعامل شرکت SVI در خارج از شهر پرتوریا آفریقای جنوبی حضور دارم، کاملا در دستانم حس می‌کنم. قطعا امروز یک روز کاری ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

سنگینی یک سلاح کلاشنیکف AK-47 را درحالی که در تاسیسات آقای جاکو دکاک، مدیرعامل شرکت SVI در خارج از شهر پرتوریا آفریقای جنوبی حضور دارم، کاملا در دستانم حس می‌کنم. قطعا امروز یک روز کاری روتین، برای من به عنوان خبرنگار خودرو نیست.

با کشیدن ماشه نفسم قطع می‌شود، گلوله‌ با سرعت 800 متر بر ثانیه (2880 کیلومتر بر ساعت) از لوله تفنگ خارج شده و لگد اسلحه به شانه‌ام برخورد می‌کند؛ فشار هوای ناشی از شلیک نیز بر روی قفسه سینه‌ام فشار وارد می‌کند. بیچاره پنل شیشه‌ای AGP با مشخصات B6 که باید انرژی 3300 ژول دریافتی از مرمی گلوله را در خود جذب کند.

پس از برخورد گلوله، خرده شیشه‌ها به اطراف پرتاب می‌شوند؛ ما در میان دود رقیق ناشی از شلیک به سمت شیشه حرکت می‌کنیم تا میزان دقیق خسارت را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که انتظار می‌رفت شیشه از نفوذ گلوله جلوگیری به عمل آورده بود و این به معنای نجات یافتن یک زندگی است.

وجود خودروهای ضدگلوله در میان وسایل نقلیه نظامی امری کاملا عادی به شمار می‌رود. اکثر سیاستمداران و صاحبان صنایع نیز جزو مشتریان پروپاقرص خودروهای ضد گلوله به شمار می‌روند؛ خودروهای حمل پول و حتی گاهی خودروهای خانوادگی نیز در برابر سرقت و آدم ربایی نیاز به محافظت دارند.

به منظور آگاهی از فرآیند تبدیل یک تویوتا فورچونر معمولی به یک سپر حفاظتی زرهی (خودروی ضد گلوله) بدون ایجاد کوچکترین تغییری در ظاهر آن، ما به کارخانه شرکت SVI آمده‌ایم. سطح حفاظتی B4 که بر روی خودروی مورد نظر ما پیاده خواهد شد قابلیت حفاظت در برابر گلوله‌های شلیک شده از یک سلاح دستی را فراهم می‌کند.

  • مواد ضد گلوله

پراکنده کردن انرژی یک گلوله نیاز به متریال خاصی دارد. سطوح حفاظتی زرهی به چندین کلاس مختلف تقسیم می‌شوند؛ استاندارد اروپایی EN/522,523 معمول‌ترین نوع آنهاست. حروف BF4 بیانگر حفاظت در برابر سلاح کوچک دستی و BF6 نشان‌دهنده ایمن بودن در مقابل مسلسل‌هایی همچون کلاشنیکف است.

طبق گفته آقای دکاک، مواد به کار رفته در زره خودروها بسیار ضرورت دارد. متریالی که امروزه شرکت SVI از آنها استفاده می‌کند، از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تامین شده و طی سال‌ها سبک‌تر، با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر شده است.

در سطح حفاظتی B4 به شیشه‌هایی با ضخامت 18 تا 24 میلی‌متر و ورقه‌های 5 تا 7 میلی متری کولار برای پنل‌های بدنه نیاز است. در سطح حفاظتی B6 نیز از شیشه‌های ۳۶ تا 48 میلی‌متری و پنل‌های زرهی خاص 5 میلی‌متری استفاده می‌شود.

بر طبق استاندارد اروپایی، لازم است سه مرتبه از فاصله 10 متری طوری شلیک شود که یک مثلث با طول 120 میلی‌متر ایجاد شود؛ وزن، نوع گلوله و سرعت نازل نیز مشخص شده است.

فرایند ایجاد سطح حفاظتی B4 در یک خودرو

از جمله اهداف زره‌پوش کردن خودرو، تدارک حداکثر سطح حفاظتی و ایمنی برای سرنشینان و ایجاد حداقل تغییر در سیستم‌های استاندارد خودروست تا تفاوت بین نمونه استاندارد با خودروی ضد گلوله به کمترین مقدار برسد. به دلیل آنکه در سطح حفاظتی B4، حداکثر در حدود ۲۶۰ کیلوگرم به وزن خودروی فورچونر اضافه می‌شود، بنابراین نیازی به ایجاد تغییر در سامانه‌های تعلیق، پیشرانه، ترمز و... وجود نخواهد داشت؛ چرا که حداکثر وزن مجاز تویوتا فورچونر حدود 2610 کیلوگرم از سوی شرکت سازنده اعلام شده است.

گام اول: کارکنان شرکت  SVI ادوات فضای داخلی، شیشه‌ها و دیگر بخش‌های مورد نیاز را از روی خودرو پیاده می‌کند. در مورد فورچونر سقف و زیر بدنه مورد تغییر قرار نمی‌گیرند، چرا که هنگام آدم ربایی و حمله دسترسی به این بخش‌ها دشوار خواهد بود.

گام دوم: پنل‌های استاندارد بدنه به دستگاه‌های اندازه‌گیری سه بعدی سپرده می‌شوند تا ابعاد نمونه‌های زرهی به طور دقیق مورد برآورد قرار بگیرد.

گام سوم: شیشه‌ها و ورقه‌های کِولار دقیقا به اندازه نمونه‌های استاندارد تولید یا سفارش داده می‌شوند.

گام چهارم: در این مرحله کیت حفاظتی شامل شیشه‌ بالابرهای هوی دیوتی داخل درب‌ها نصب می‌شود. این بالابرنده‌ها معمولاً فقط برای درب راننده نصب می‌شوند اما می‌توان در مابقی قسمت‌ها نیز آنها را به کار برد. بدین ترتیب شیشه ضخیم‌تر ضد گلوله تویوتا فورچونر تنها تا حدود یک سوم حالت عادی پایین خواهد آمد تا با مکانیسم‌های قفل تداخل ایجاد نشود.

گام پنجم: کلیه موارد و تجهیزات نصب شده توسط مهندسین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا از حفاظت همه بخش‌ها اطمینان حاصل شود. سپس به سراغ فضای کابین می‌روند تا پنل‌های داخلی درب را مجددا در سر جایشان نصب کنند. البته برخی نواحی مانند قسمت فایروال، به دلیل حضور اجزای الکترونیکی و مکانیکی درون آن به طور کامل به مورد حفاظت قرار نمی‌گیرند.

گام ششم: پنل‌های تزییناتی اصلاح شده داخلی، پس از نصب تمامی ایربگ‌ها و سیستم‌های ایمنی استاندارد خودرو در سر جایشان نصب می شوند.

گام هفتم: شرکت SVI یک سری آزمایشات از قبیل تست باران و سایر آزمایشات فنی را در یک مسیر ۳۰۰ کیلومتری، به منظور عیب یابی احتمالی مورد انجام قرار می‌دهد. یک خودروی زرهی از عایق سازی بهتری سود می‌برد که در نتیجه فضای داخلی آن ساکت تر و آرامش‌بخش تر خواهد بود.

خودرو ضدگلوله

معایب یک خودروی ضد گلوله

  • افزایش وزن خودرو موجب کاهش عملکرد فنی پیشرانه و افزایش مصرف سوخت می‌شود.
  • شیشه‌های ضد گلوله را نمی‌توان به طور کامل باز کرد.
  • ضخامت شیشه جلو می‌تواند منجر به دید دوتایی منجر شود.
  • هزینه تعویض شیشه ضد گلوله جلو نسبتا زیاد خواهد بود.
  • ضمنا احتمال ابطال گارانتی خودروهای ضد گلوله وجود دارد. کاهش ارزش خرید خودروی ضد گلوله دست دوم نیز محتمل است.

مقایسه پرفورمنس خودروی زرهی با نمونه استاندارد

ما یک دستگاه فورچونر 2,8 GD-6 AT 4×4 استاندارد را در کنار نمونه ضدگلوله شده مورد بررسی قرار دادیم.  حین آزمایش متوجه شدیم که عملکرد دینامیکی فورچونر ضدگلوله تنها مقداری نسبت به مدل استاندارد پایین‌تر بود. سیستم تعلیق و ترمزهای استاندارد عملکرد خوبی از خود نشان دادند. تحت این شرایط راننده می‌تواند در صورت مواجه شدن با شلیک گلوله به رانندگی ادامه دهد.

در مرحله بعدی تجهیزات Vbox خود را به هر دو خودرو وصل کردیم تا عملکرد خط مستقیم آنها را ارزیابی کنیم. هر تست را سه بار انجام دادیم. شتاب‌گیری ضعیف‌تر مدل ضدگلوله قابل انتظار بود اما تفاوت عملکرد ترمزها قابل توجه نبود.

  • دیگر آپشن‌های ضدگلوله کردن خودرو

حفاظت بالستیک پایه، تنها آغاز عملیات ضدگلوله کردن یک خودروست. گزینه‌های دیگری همچون: لاستیک‌های ران فلت هوی دیوتی، سیستم حفاظت از باک سوخت، پیشرانه و دیگر قسمت‌ها همچون رادیاتورها و ECU قابل ارائه هستند. در سطوح بالاتر سپرها کاملا تقویت می‌شوند؛ ماسک‌ اکسیژن نیز در زمان حملات شیمیایی آپشن به درد بخوری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Niche
    Niche | ۲۹ آذر ۱۳۹۸

    وقتی به این فکر میکنم که
    احمدی نژاد و روحانی هم سوار همچین ماشین‌هایی میشن خندم میگیره?

مطالب پیشنهادی