ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرعت جابجایی قطب مغناطیسی شمال زمین کاهش یافت

مطالعات اخیر نشان می دهند قطب مغناطیسی شمال زمین با سرعتی بالا از سمت شرق و از شمالگان کانادا به سمت روسیه در حرکت است. تغییر سریع قطب های مغناطیسی زمین نگرانی هایی را در ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

مطالعات اخیر نشان می دهند قطب مغناطیسی شمال زمین با سرعتی بالا از سمت شرق و از شمالگان کانادا به سمت روسیه در حرکت است.

تغییر سریع قطب های مغناطیسی زمین نگرانی هایی را در مورد اختلال در مسیریابی، کارکرد GPSها، نیروهای نظامی و غیره به وجود آورده است. قطب مغناطیسی شمال در دو دهه گذشته با سرعت 55 کیلومتر در سال به سمت روسیه در حرکت بوده، ولی طبق جدیدترین گزارشات سرعت آن به 40 کیلومتر در سال کاهش پیدا کرده است.

حرکات اخیر قطب مغناطیسی شمال زمین

قطب مغناطیسی شمال زمین تاثیر زیادی در کالیبره کردن GPS دارد و با اینکه از سال 1830 در حال حرکت بوده، ولی در چند سال اخیر حرکت آن افزایش داشته است. این پدیده پژوهشگران را وادار کرده تا به دنبال ارتقاء مدل جهانی مغناطیسی (WMM) باشند که سیستم های مسیریابی از آن استفاده می کنند.

میدان مغناطیسی زمین ناشی از حرکت هسته بیرونی آن است که سبب ایجاد قطب های مغناطیسی پیشرفته در شمال و جنوب آن شده است. البته به دلیل فعل و انفعالاتی که درون سیاره خانگی ما در حال رخ دادن هستند، میدان مغناطیسی زمین در حال حاضر در فاز ادامه دار ضعیف به سر می برد که سبب حرکت قطب مغناطیسی شمال شده است.

محققان هنوز نمی دانند حرکت قطب مغناطیسی شمال زمین متوقف خواهد شد و یا به فاز قدرت بر خواهد گشت یا نه. تغییرات مغناطیسی زمین بدون اثرگذاری منفی روی حیات زمین در گذشته نیز رخ داده و ساکنین زمین نباید از این موضوع نگران باشند. البته پس از چنین تغییراتی توصیه می شود دستگاه های مسیریابی دوباره کالیبره شوند.

حرکت و جابه‌جایی قطب های مغناطیسی زمین مساله تازه ای نیست و بارها در تاریخ زمین رخ داده است. خاصیت مغناطیسی قطب های زمین به خاطر هسته بیرونی زمین است با گردش زمین حرکت می کند. این جریان های همرفتی سبب ایجاد جریان هایی در اطراف زمین شده و از آن در برابر بادها و ذرات باردار خورشید محافظت می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • amirrh
    amirrh | ۳۰ آذر ۱۳۹۸

    جالب بود. مرسی

  • Zakaria Safa
    Zakaria Safa | ۲۹ آذر ۱۳۹۸

    چقد مبتدی نوشتی و توضیح دادی دیجی

  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۲۹ آذر ۱۳۹۸

    بیا و تحویل بگیر
    از فردا جوجه ابپز میشیم.

مطالب پیشنهادی