ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انسان راست قامت ۱۰۰ هزار سال قبل در جزیره اندونزی زندگی کرده است

تیمی از دانشمندان بین المللی آخرین بازماندگان انسان راست قامت را در اندونزی کشف کرده اند که نشان می دهد این گونه در 108 هزار سال قبل نیز وجود داشته است. انسان راست قامت (Homo ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

تیمی از دانشمندان بین المللی آخرین بازماندگان انسان راست قامت را در اندونزی کشف کرده اند که نشان می دهد این گونه در 108 هزار سال قبل نیز وجود داشته است.

انسان راست قامت (Homo Erectus)، که جد انسان مدرن محسوب می شود، حدوداً دو میلیون سال قبل ظاهر شد و تا پیش از این تصور می شد 300 هزار سال قبل ناپدید شده است.

انسان راست قامت اولین بار در قاره آفریقا ظاهر شد و یکی از اولین گونه های انسانی است که به آسیا و اروپا سفر کرده است. این گونه حدودا 300 هزار سال قبل و با تکامل تدریجی به گونه های دیگر، مسیر را برای ظهور نئاندرتال، انسان‌تبار دنیسووا و دیگر انسان های مدرن هموار کرد.

جمجمه انسان راست قامت
قطعه ای از جمجمه انسان راست قامت که در منطقه Ngandong جزیره جاوه کشف شده است.

محققان در مطالعات خود موفق شدند آخرین کلونی انسان راست قامت را در منطقه ای به نام Ngandong در جزیره جاوه اندونزی کشف کنند. در این منطقه 12 استخوان جمجمه و دو قطعه از استخوان ساق پای انسان راست قامت کشف شده است.

محققان پس از بررسی این استخوان ها، عمر آنها را جوان تر از آنچه تصور می شد تخمین زده و می گویند به 108 تا 117 هزار سال قبل تعلق دارند.

«Russell Ciochon»، یکی از نویسندگان مقاله می گوید:

«انسان راست قامت برای آخرین بار در این منطقه یافت شده است. ما نمی توانیم زمان انقراض را بگوییم ولی آخرین زمان وقوع آن را تخمین زده ایم. ما مدرک دیگری نداریم که نشان بدهد انسان راست قامت پس از آن در جای دیگری زندگی کرده.»

این برآورد نشان می دهد انسان های راست قامت ساکن اندونزی همزمان با انسان فلورسی یا به اصطلاح «هابیت ها» و انسان لوزونی در فیلیپین زندگی می کرده اند. نکته جالب اینکه احتمالاً انسان‌تبار دنیسووا را ملاقات کرده و حتی با آنها زاد و ولد کرده اند.

«Michael Westaway»، از دیگر نویسندگان مقاله در این رابطه می افزاید:

«برآوردهای جدید از منطقه Ngandong نشان می دهند انسان راست قامت و انسان‌تبار دنیسووا احتمالاً در این منطقه زندگی می کرده اند و یا حداقل در مقطعی از زمان در 100 هزار سال قبل با یکدیگر ملاقات داشته اند. برخی از ویژگی های منحصر به فردی که در جمجمه انسان های راست قامت این منطقه کشف شده، می تواند ناشی از زاد و ولد این دو جمعیت باستانی [انسان راست قامت و انسان‌تبار دنیسووا] باشد.»

پژوهشگران یافته های خود را در قالب مقاله‌ای در ژورنال Nature منتشر کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۹ آذر ۱۳۹۸

    پس آدم و هوا و داستان سیب خوردنشون رو چطور باور کنیم؟ خخخ

مطالب پیشنهادی