ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

صحبت کردن با صدای واقعی؛ هوش مصنوعی به کمک بیماران ALS می آید

یکی از بدترین پیامدهای بیماری ALS این است که فرد به تدریج توانایی خود را برای صحبت کردن از دست می دهد. حالا هوش مصنوعی به کمک این بیماران آمده تا بتوانند با صدای واقعی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

یکی از بدترین پیامدهای بیماری ALS این است که فرد به تدریج توانایی خود را برای صحبت کردن از دست می دهد. حالا هوش مصنوعی به کمک این بیماران آمده تا بتوانند با صدای واقعی خودشان صحبت کنند.

بیماری ALS یا همان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که به بیماری لوگهریگ نیز معروف است، یکی از شایع ترین انواع بیماری های نورون حرکتی (MND) محسوب می شود. بیماران مبتلا به این عارضه به تدریج تمام توانایی های خود را از دست می دهند و به فلج کامل دچار می شوند. از دست دادن قدرت تکلم هم یکی از عوارض دردناک بیماری ALS است. شرکت رولز رویس و آزمایشگاه تحقیقاتی R2 به تازگی ابزاری را توسعه داده اند تا اندکی اوضاع این بیماران را بهبود دهند.

رولز رویس به کمک شرکت های بزرگی مثل اینتل و مایکروسافت و با همکاری انجمن بیماری های نورون حرکتی، ابزاری به نام Quips را ساخته اند. این ابزار با تکیه بر هوش مصنوعی و روشی به نام Voice Banking روش تکلم منحصر به فرد هر شخص (قبل از ابتلا به بیماری) را می آموزد. سپس با استفاده از این بانک صدا، می تواند صدای مصنوعی مشابه صدای واقعی فرد را تولید کند.

اگرچه توسعه این ابزار هنوز در مراحل آغازین قرار دارد، ولی انجمن MND می گوید با استفاده از Quips بیماران به شکل تقریباً لحظه ای قادر به برقراری ارتباط با دیگران خواهند بود. هوش مصنوعی با گوش دادن به مکالمه فرد، می تواند مضمون گفتگو را درک کرده و پاسخ های مناسب را به بیمار پیشنهاد نماید. بدین ترتیب بیمار بدون تایپ عبارت می تواند به فرد مقابل پاسخ دهد.

رولز رویس می گوید ابزار Quips قابلیت های پیشرفته ای دارد و می تواند لهجه و سبک بیان عبارات توسط فرد را شبیه سازی کند. این ابزار به موقعیت های اجتماعی خاص هم حساس است، یعنی نحوه پاسخ دادن در محل کار، محیط منزل یا کافه متفاوت خواهد بود. هنوز در مورد زمان عرضه این ابزار اطلاعاتی در دست نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی