ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آشفتگی ذهنی
کسب و کار

برای بهبود کار و زندگی از این ۴ مدل آشفتگی ذهنی دوری کنید

این روزها در عصر اطلاعات به سر می بریم که علی رغم مزایای فراوان، خالی از ایراد هم نیست. کافی است موبایلتان را بردارید تا در معرض حجم عظیمی از اطلاعات و داده ها قرار ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

این روزها در عصر اطلاعات به سر می بریم که علی رغم مزایای فراوان، خالی از ایراد هم نیست. کافی است موبایلتان را بردارید تا در معرض حجم عظیمی از اطلاعات و داده ها قرار گیرید که بخش زیادی از آن دردی از شما دوا نمی کنند. اگر بخش مفید داده ها را سیگنال در نظر بگیریم، اطلاعات دیگر که بعضا نادرست و گمراه کننده هم هستند، نقش نویز را بازی می کنند.

آن چیزی که باعث رشد و پیشرفت ما می شوند همین معدود سیگنال ها هستند اما اغلب اوقات نویزها مانع دستیابی ما به آنها می شوند. نویز یا آشفتگی ذهنی می تواند باعث گمراهی ما شود اما سیگنال مثبت به یافتن مسیر درست و حرکت در آن کمک می کند. اگر اطلاعاتی که به سوی شما روانه می شود جزو یکی از چهار معیار زیر باشد، بهتر است قید آنرا بزنید چون جزو آشفتگی های ذهنی است.

۱. بلا استفاده: تاثیری در بهبود رفتار شما ندارد

اگر مطالعه یا مشاهده مطلب شما را به بهبود رفتارتان تشویق نمی کند، پس مطلبی فرعی است. در صورتی که حین گشت و گذار در نت این معیار را سرلوحه خود قرار دهید، به راحتی متوجه می شوید که اغلب محتوایی که روزانه به آن برمی خورید، نویز است نه سیگنال.

یکی از مثال های خوب در این زمینه وسواس دنبال کردن اخبار حوادث در نقاط مختلف دنیا است. مثلا وقوع سونامی در اندونزی بدون تردید یک تراژدی است اما کاملا از کنترل ما خارج است و دنبال گرفتن منظم اخبار آن به جز اینکه فرصت انجام دادن کارهای مفید را از ما بگیرد، دردی را دوا نخواهد کرد.

۲. نابهنگام: در آن زمان کاربردی ندارد

اگر سهامی در بورس خریده اید که تا مدت زیادی قصد فروش آنرا ندارید، چک کردن هر روزه شاخص بورس و وضعیت سهام نه تنها یک آشفتگی محسوب می شود بلکه منابع ذهنی و انرژی را به هدر می دهد که می توان صرف افزایش بازدهی و ایجاد ثروت واقعی کرد. بنابرین از جمع آوری اطلاعاتی که همان زمان به درد شما نخورده و در آینده نزدیک احتمال تغییر آن وجود دارد، صرف نظر کنید.

۳. فرضی: مبتنی بر فرضیات ذهنی و پیش بینی است

اطلاعاتی از این دست شامل پیش بینی های ورزشی، آب هوا و ارزش سهام در بورس است. تا کنون چقدر از پیش بینی هایی که دنبال کرده اید درست از آب درآمده اند؟ احتمالا کمتر از ۲۰ درصد، بنابرین بخش بزرگی از وقتی که صرف آنها کرده اید به هدر رفته است. بسیاری از این پیش بینی ها در قالب آشفتگی ذهنی مانع دریافت اطلاعات مثبتی می شوند که به تصمیم گیری های بهتر کمک می کند.

۴. منحرف کننده: مانع تمرکز روی هدف اصلی می شود

آشفتگی ذهنی

به اهدافی که برای خود ترسیم کرده اید فکر کنید: گرفتن نمره های بهتر، ارتقای شغلی، صرفه جویی در هزینه ها یا حتی مطالعه کتاب. حالا سیل اطلاعاتی که هر روز به طرفتان می آید را در نظر بگیرید؛ این اطلاعات چقدر با اهداف شما در ارتباط هستند؟ اگر هدفتان انجام دادن به موقع تکالیف و کار برای گذراندن وقت بیشتر با خانواده است، پس گشت و گذار در اینستاگرام یک نویز تلقی می شود چون مانع رسیدن به این هدف است.

جمع بندی

همه ما به لطف سایت های مختلف، شبکه های اجتماعی متنوع و برنامه های تلویزیونی روزانه در معرض حجم عظیمی از اطلاعات قرار داریم که بخش عظیمی از آن نه تنها مفید نیست بلکه مانع رسیدگی به کارهای مهمتر می شود. در این مطلب ۴ معیار را برای تشخیص اطلاعات مفید از آشفتگی ذهنی معرفی کردیم که با استفاده از آن می توانید خود را از داده های مزاحم راحت کرده و از اطلاعات مفید برای پیشرفت در کار و زندگی بهره ببرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی