ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت ربات حشره ای مقاوم در برابر مگس کش [تماشا کنید]

محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، رباتی ساخته اند که به کمک ماهیچه های مصنوعی در هر ثانیه تقریباً 2.5 سانتی متر حرکت کرده و فشار نمی تواند حرکت آن را متوقف کند. این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، رباتی ساخته اند که به کمک ماهیچه های مصنوعی در هر ثانیه تقریباً 2.5 سانتی متر حرکت کرده و فشار نمی تواند حرکت آن را متوقف کند.

این ربات که به اندازه یک حشره است، DEAnsect نام داشته و به کمک لرزش های ماهیچه مصنوعی که قطری برابر تار مو دارد، حرکت می کند. ماهیچه مصنوعی از یک غشای الاستومری (Elastomer) تشکیل شده که توسط دو الکترود نرم احاطه شده است. با وارد شدن ولتاژ، الکترودها به یکدیگر جذب شده و غشا تحت فشار قرار می گیرد و با قطع شدن آن الکترود ها به شکل اولیه باز می گردند.

این ربات سه پا دارد که به هر کدام از آنها ماهیچه های مصنوعی متصل شده اند. ولتاژ در هر ثانیه بیش از 400 مرتبه قطع و وصل شده و ربات را حرکت می دهد.

محققان دو مدل از این ربات ساخته اند؛ یک مدل با سیم های فوق العاده نازک و مقاوم در برابر مگس کش و کفش و مدلی دیگر که باتری به آن وصل شده و با فشار از بین می رود.

مغز ربات DEAnsect میکروکنترلر و چشمان او دیودهای نوری هستند که می توانند رنگ سفید و سیاه را تشخیص دهند. محققان به کمک همین ویژگی موفق شدند ربات را به گونه ای آموزش دهند تا خط سیاه رنگ را دنبال کند.

«Herbert Shea»، یکی از محققان موسسه EPFL با اشاره به اینکه ربات مورد بحث برای حرکت کردن به ولتاژ بسیار کمی نیاز داشته و برای به کار انداختن آن نیازی به باتری حجیم نیست، می گوید:

«به کمک طرح ما ربات 0.2 گرمی قادر به حمل همه چیز در پشتش است. به کمک این تکنیک می توان ربات های حشره ای هوشمند برای بازرسی یا تعمیر از راه دور و یا حتی مطالعه دقیق کلونی حشرات ساخت.»

مخترعان ربات DEAnsect در حال مذاکره با دانشگاه استنفورد هستند تا مدل کاملا نرم این ربات را بسازند که برای حرکت کردن نیازی به وصل شدن به منبع انرژی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی