ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیت کوین
تکنولوژی

۴ میلیون بیت کوین توسط کامپیوترهای کوانتومی تهدید می‌شوند

همواره نگرانی‌هایی در رابطه با امنیت بیت کوین مطرح بوده و اخیرا نیز اعلام شده اگر کسی دسترسی به کامپیوتر کوانتومی داشته باشد، می‌تواند حدود ۴ میلیون بیت کوین را بدزدد. با قیمت کنونی این ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

همواره نگرانی‌هایی در رابطه با امنیت بیت کوین مطرح بوده و اخیرا نیز اعلام شده اگر کسی دسترسی به کامپیوتر کوانتومی داشته باشد، می‌تواند حدود ۴ میلیون بیت کوین را بدزدد. با قیمت کنونی این ارز دیجیتال، ارزش این بیت کوین‌ها چیزی در حدود ۲۸.۵ میلیارد دلار آمریکا است.

اما چگونه امنیت ۱۹ درصد از کل بیت کوین موجود به خطر افتاده است؟ جواب این سوال، در کامپیوتر کوانتومی نهفته است. پس از این که گوگل از دستیابی خود به برتری کوانتومی خبر داد، بسیاری آن را مانند تهدیدی برای ارز دیجیتال می‌دانستند. اما به نظر می‌رسد که این بحث، داغ‌تر از گذشته دنبال خواهد شد.

بیت کوین چگونه در خطر است؟

بیت کوین

بر اساس تحقیقاتی که به عمل آمده، تمام بیت کوین‌هایی که در آدرس‌های p2pk و p2pkh ذخیره شده‌اند، نسبت به تهدیدات کوانتومی آسیب‌پذیرند. آدرس‌های p2pk آدرس‌هایی هستند که بیت کوین‌های استخراج شده اولیه در آن‌ها ذخیره می‌شدند؛ یعنی حتی بیت کوین‌هایی که توسط خالق این ارز دیجیتال تولید شده بود. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که حدود ۲ میلیون بیت کوین در این آدرس‌ها ذخیره شده است. به عبارت دیگر، این‌ها همان بیت کوین‌هایی هستند که استخراج شده و برای همیشه در کیف پول‌ها رها شده‌اند.

با این حال زمانی که در سال ۲۰۱۰ کیف پول‌هایی با آدرس p2pkh معرف شدند، نسبت به آدرس‌های p2pk ترجیح داده شده و بیشتر ارز دیجیتال استخراج شده در ۱۰ سال گذشته، در این آدرس‌ها ذخیره شدند. انتظار می‌رود که ۲.۵ میلیون بیت کوین در این آدرس‌ها وجود داشته باشد. محققین بر این باورند که حدود ۴.۵ میلیون رمزارز در این آدرس‌ها رها شده‌اند که کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند. اما این دقیقا همان مقدار ارز دیجیتالی است که یک کامپیوتر کوانتومی می‌تواند آن را پردازش کند.

چگونه بیت کوین را در برابر کامپیوترهای کوانتومی امن کنیم؟

بیت کوین

به زبان ساده، تمامی آدرس‌های p2pkh که قبلا استفاده نشده‌اند، کاملا امن هستند. کلید‌های عمومی این آدرس‌ها، همچنان از دید عموم مخفی مانده و در نتیجه هیچ کامپیوتری، چه کوانتومی چه معمولی، نمی‌تواند آن‌ها را پیدا کند. با این حال تمام کاری که کاربران باید انجام دهند، این است که BTC خود را آدرس جدید p2pkh انتقال دهند تا آن‌ها را امن کنند.

اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از افرادی که BTC خود را در آدرس‌های آسیب‌پذیر ذخیره کرده‌اند، نمی‌توانند ذخایر خود را به جای دیگری انتقال دهند، زیرا به احتمال زیاد کلید عمومی خود را گم کرده‌اند. این بدان معنی است که اولین شخصی که بتواند دست خود را به یک کامپیوتر کوانتومی برساند، می‌تواند تمامی این بیت کوین‌ها را بدزدد.

با این حال به نظر می‌رسد که راهی برای جلوگیری از این اقدام وجود داشته باشد. در صورتی که کل جامعه بیت کوین به جمع‌بندی کلی برسند و زمان مشخصی را برای انتقال بیت کوین قدیمی به کیف پولی با آدرس‌های جدید در نظر بگیرند، می‌توان تمامی این ۴.۵ میلیون بیت کوین را امن کرد. این اقدام در امن کردن بیت کوین نسبت به آسیب‌پذیری آن در مقابل کامپیوترهای کوانتومی، بسیار حیاتی خواهد بود.

فعلا اما جای بیت کوین امن است، زیرا کامپیوترهای کوانتومی در حال توسعه بوده و راه طولانی در تبدیل شدن به یک تهدید را در پیش دارند. همچنین وقت زیادی مانده است تا کاربران بتوانند ذخایر خود را به آدرس‌‌های جدیدتر و امن‌تر p2pkh انتقال دهند، اما فراموش نکنید که برای این کار، هر بار باید کلید عمومی خود را منتشر کنند. این راه حل، بی‌نقص نیست ولی حداقل در چند سال آینده بیت کوین را امن نگه می‌دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۳۰ آذر ۱۳۹۸

    خدا نکنه گوگل بزن تو گوش این همه بیت کوین همه بدبخت میشن

مطالب پیشنهادی