ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوربین آنر 9 ایکس
نقد و بررسی‌

نگاه نزدیک دیجیاتو به دوربین اصلی آنر 9 ایکس

آنر در هفته گذشته از گوشی میان رده آنر 9X رونمایی کرد. از قابلیت های ویژه این گوشی که آنر بر آن تأکید می کند، دوربین اصلی با حسگر 48 مگاپیکسلی است. در این مطلب، ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

آنر در هفته گذشته از گوشی میان رده آنر 9X رونمایی کرد. از قابلیت های ویژه این گوشی که آنر بر آن تأکید می کند، دوربین اصلی با حسگر 48 مگاپیکسلی است. در این مطلب، مشخصات دوربین آنر 9X را مرور می کنیم و نگاهی داریم به نمونه عکس های اولیه گرفته شده با دوربین ها.

آنر 9X از دوربین سه گانه بهره می برد. مشخصات دوربین اصلی (عریض) به این شرح هستند:

  • حسگر 48 مگاپیکسلی IMX582 سونی
  • فاصله کانونی معادل 27 میلی متری
  • گشودگی دیافراگم f1.8
  • مجهز به فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز

در کنار حسگر اصلی دو حسگر دیگر هم قرار گرفته اند. یکی از حسگرها 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f2.4 و با زاویه دید 120 درجه ای (با فاصله کانونی معادل 13 میلی متری) است. یک حسگر دیگر با رزولوشن 2 مگاپیکسلی و دیافراگم f2.4 هم وظیفه عمق سنجی را به عهده دارد.

دوربین آنر 9 ایکس

با وجود دوربین عمق سنج در واقع باید بگوییم که 9X دو دوربین اصلی دارد. آنر به طور پیش فرض رزولوشن 12 مگاپیکسلی را برای دوربین اصلی در نظر گرفته تا با ترکیب هر 4 پیکسل، در نور کم، تصاویر بهتری ثبت شوند. با این حال در صورت تمایل می توانید رزولوشن را به 48 مگاپیکسل تغییر دهید. در ادامه برخی از تصاویر دوربین اصلی در نورهای مختلف را مشاهده می کنید:

دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس

در کل می توان گفت که دوربین اصلی در نور روز عکس های مناسبی ثبت می کند. در شرایط ضد نور کیفیت عکس ها خوب است اما گاهی هاله روشنی از نور تمام عکس را در بر می گیرد و عکسی به گونه ای ثبت می شود که تصور می کنید لنز دوربین کثیف است.

اگر عکس های HDR را با عکس های معمول دوربین اصلی مقایسه کنید متوجه می شوید که تفاوت ها اندک هستند. حتی گاهی کیفیت تصاویر معمول بهتر به نظر می رسند و اشباع رنگ بالاتری دارند. البته برای اطمینان از این موضوع، در آینده نزدیک بررسی های بیشتری انجام می دهیم. در ادامه، تفاوت های ناچیز یک عکس معمولی با HDR می بینید. (مشاهده عکس HDR با کشیدن اسلایدر به چپ)

image

نایت مود هم قابلیت دیگری است که به کمک آن می توانید در شرایط نوری ضعیف، عکس های متعادل تری بگیرید؛ اما به شرطی که دستتان لرزش چندانی نداشته باشد. عکس های زیر در حالت HDR (در روز) و نایت مود (در شب) گرفته شده اند.

دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس

دوربین فوق عریض آنر 9X در روز کیفیت مناسبی دارد و حتی در شرایط ضد نور هم به خوبی از پس شرایط چالش بر انگیز بر می آید. اما عملکرد این دوربین در نور شب به هیچ وجه رضایت بخش نیست و با کوچکترین لرزش دست هم عکس ها تار ثبت می شوند.

یکی از نکات مثبت این دوربین قابلیت تصحیح اعوجاج است که کارایی خوبی هم دارد. از موارد دیگری که تقریباً در بیشتر دوربین های فوق عریض به چشم می خورد کیفیت پایین گوشه های عکس ها است. آنر 9X هم از این مشکل رنج می برد و گوشه های عکس ها چندان واضح و دقیق ثبت نمی شوند. تصاویر زیر با دوربین فوق عریض ثبت شده اند:

دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس

از امکاناتی که مدت‌هاست پایش به گوشی های اقتصادی و میان رده باز شده، ثبت عکس های بوکه با پس زمینه و پیش زمینه تصویر محو شده است. در آنر 9X می توانید با رفتن به بخش Aperture در رابط کاربری دوربین، عکس های بوکه بگیرید. تصاویر بوکه دوربین با کیفیت هستند و معمولاً خطای کمی دارند؛ با این حال برای اطمینان از کیفیت، در آینده این قابلیت را بیشتر آزمایش می کنیم.

در عکس های بوکه گاهی در لبه های با کنتراست بالا، مرزها با خطا ثبت می شوند اما با چند بار آزمایش و خطا می توانید عکس های خوبی بگیرید. عکس های زیر با استفاده از قابلیت «Aperture» دوربین گرفته شده اند.

دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس دوربین آنر 9 ایکس

با آنر 9X می توانید ویدیوهای 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه بگیرید. در آزمایش های ما، ویدیوها با لرزش شدید ثبت شدند و در زمان سوییچ کردن بین دوربین اصلی و فوق عریض شاهد تغییر قابل توجه White Ballance بودیم. با استفاده از فیلم برداری صحنه آهسته این گوشی هم می تواند فیلم های با کیفیت 720p و نرخ 480 فریم بر ثانیه بگیرید. در این شرایط کادر ثبت شده بسیار کوچکتر می شود؛ مشابه حالتی که روی تصویر زوم کرده اید. در عمل کیفیت ویدیوهای صحنه آهسته چنگی به دل نمی زند.

در روزهای آتی با دیجیاتو همراه باشید تا دوربین آنر 9X را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی