ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیروگاه شناور
تکنولوژی

اولین نیروگاه اتمی شناور روسیه آغاز به کار کرد

دولت روسیه، اولین راکتور شناور ۷۰ مگاواتی خود که روی یک کشتی باربری ساخته شده را روشن کرد و امیدوار است در آینده برق ساحل شرقی این کشور را نیز به کمک این نیروگاه اتمی شناور ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

دولت روسیه، اولین راکتور شناور ۷۰ مگاواتی خود که روی یک کشتی باربری ساخته شده را روشن کرد و امیدوار است در آینده برق ساحل شرقی این کشور را نیز به کمک این نیروگاه اتمی شناور تامین کند.

مراحل ساخت این کشتی باربری که با نام آکادمیک لومانوسوف (Akademik Lomonosov) نیز شناخته می‌شود، ۱۰ سال طول کشیده و بیش از ۲۳۲ میلیون دلار برای دولت روسیه هزینه در پی داشته است. این واحد، می‌تواند نیروی ۷۰ مگاواتی تولید کرده یا به عبارتی برق ۱۰۰ هزار نفر را تامین کند. این نیروگاه قرار است جایگزین نیروگاه قدیمی و از کار افتاده ۴۸ مگاواتی بیلیبینو (Bilibino) شود که در سال ۱۹۴۸ ساخته شده است. بر اساس گفته‌های مقامات روسی، نیروگاه بیلیبینو تا پایان سال جاری خاموش خواهد شد.

نیروگاه اتمی شناور

ساخت و ساز آکادمیک لومانوسوف در سال ۲۰۰۸ آغاز شد که شرکت انرژی هسته‌ای OKBM پیمانکاری آن را بر عهده داشت. این نیروگاه سیار و شناور از دو کشتی بر پایه انرژی هسته‌ای KLT-40S ساخته شده که پیش‌تر آن را در کشتی‌های یخ شکن این کشور دیده بودیم.

روسیه امیدوار است بتواند این نیروگاه اتمی شناور را به شبکه اصلی برق شهر پوک (Pevek) متصل کند و گرمای این شهر را از این طریق تامین کند، زیرا این شهر همواره دمایی نزدیک منفی ۲۳ درجه دارد و تنها در حدود ۵ هزار نفر آن جا زندگی می‌کنند.

علاوه بر این، مقامات این کشور امیدوارند که کل توسعه و نگهداری از زیرساخت‌های این نیروگاه شرایطی را برای توسعه اقتصاد اجتماعی این کشور فراهم کند تا در آینده به یکی از المان‌های زیرساختی توسعه مسیرهای دریای شمال تبدیل شود. این نیروگاه سیار، علاوه بر تنها نیروگاه اتمی شناور حال حاضر دنیا، شمالی‌ترین نیروگاه نیز خواهد بود.

نیروگاه اتمی شناور

روسیه امیدوار است در آینده بتواند ۷ نیروگاه اتمی شناور و سیار دیگر نیز بسازد و در حال حاضر، پیمانکاران این نیروگاه در حال توسعه نسل دوم آن هستند که هم کوچک‌تر است و هم قدرتمند‌تر. این راکتورها از نوع RITM-200M آب تحت فشار خواهند بود که توانی معادل ۱۰۰ مگاوات تولید می‌کنند و عمری ۴۰۰ ساله دارند.

البته روسیه در این مسیر تنها نیست و چین و آمریکا به شدت این کشور را تعقیب می‌کنند. برای مثال، آمریکا قصد دارد از راکتورهای کوچک و ماژولار استفاده کرده یا به کل میکرو راکتورها را جایگزین راکتورهای فعلی بزرگ کند. باید دید در این مسیر کدام کشور موفق‌تر عمل خواهد کرد تا آینده نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک را به تصویر بکشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۲ دی ۱۳۹۸

    کارش بیسته روسیه

مطالب پیشنهادی