ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارلاینر
علمی

کپسول فضایی استارلاینر با موفقیت روی زمین فرود آمد [تماشا کنید]

اگر خاطرتان باشد، دیروز از محاسبات اشتباه کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ گفتیم که در تلاش برای اتصال به ایستگاه بین‌المللی فضایی با مشکل مواجه شد و سر از مدار اشتباهی در آورد. چندی پس از ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ دی ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

اگر خاطرتان باشد، دیروز از محاسبات اشتباه کپسول فضایی استارلاینر بوئینگ گفتیم که در تلاش برای اتصال به ایستگاه بین‌المللی فضایی با مشکل مواجه شد و سر از مدار اشتباهی در آورد. چندی پس از این اتفاق، بوئینگ در بیانیه‌‌ای گفت که از این اشتباه نهایت استفاده را خواهد کرد و داده‌های بیشتری از فضا جمع‌آوری می‌کند. در نهایت نیز ناسا اعلام کرد که این کپسول فضایی در وایت سندز نیومکزیکو فرود خواهد آمد؛ فرودی که آن را به اولین کپسول فضایی تبدیل می‌کند که پس از بازگشت از فضا، روی زمین فرود می‌آید. این اتفاق امروز رخ داد و علاقه‌مندان به صورت زنده شاهد این اتفاق تاریخی بودند.

استارلاینر

کپسول فضایی بوئینگ که نام کامل‌تر آن استارلاینر CST-100 است، قرار بود اولین ماموریتی باشد که در آن کپسولی حامل فضانوردان به فضا پرتاب شده و به ایستگاه فضایی ISS متصل می‌شود و سپس به زمین باز می‌گردد. اما این کپسول به دلیل مشکلی در تایمر داخلی خود، در مانورهای اولیه سوخت بیشتری سوزاند و در نهایت نتوانست به هدف نهایی خود که اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، دست یابد. با این حال این کپسول توانست به چند مهم دست یابد که در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

استارلاینر

کپسول استارلاینر دیگر انتظاراتی که از آن می‌رفت را برآورده کرده و طی این فرایند، داده‌های مهمی نیز جمع‌آوری کرده است. اما مهمترین دلیل که باید این اتفاق را مهم شمرد، فرود موفقیت‌آمیز این کپسول روی زمین است. کپسول استارلاینر اولین فضاپیمایی بوده که در خاک آمریکا ساخته شد و توانسته از سفر خود به فضا، به صورت سالم روی زمین فرود بیاید. همچنین این کپسول قرار است به عنوان حامل اصلی فضانوردان از زمین به ISS نیز باشد که فرود موفقیت‌آمیز آن روی زمین خبر خوبی برای ناسا و بوئینگ خواهد بود.

استارلاینر

پیش از این اما کمپانی‌های دیگری نیز برای این کار تلاش‌هایی کرده بودند. کپسول‌های آپولو، جیمینی و مرکوری، همگی در تلاش برای فرود روی زمین موفق نشده و در دریا افتاده‌اند. با این حال استارلاینر توانست مدار گردی خود را طبق برنامه خاتمه دهد و به درستی وارد جو زمین شود. همچنین این کپسول هر ۳ چتر نجات خود را با موفقیت باز کرد تا مراحل فرود در نهایت به درستی صورت گیرد.

این کپسول در حال حاضر تحت بررسی‌های بیشتر از سوی ناسا و بوئینگ است تا داده‌های جمع‌آوری شده از کامپیوترهای آن استخراج شود. همچنین داخل استارلاینر، عروسکی به نام روزی وجود داشت که نقش فضانورد فرضی را بازی می‌کرد. دانشمندان امیدوارند با بررسی این عروسک، بهتر بتوانند تاثیرات فرود را روی فضانوردان محاسبه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی