ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گاز فسفین
علمی

موجودات فرازمینی احتمالاً به شدت بدبو هستند

یک گاز سمی، بدبو و قابل اشتعال که در اطراف مرداب ها به مشام می رسد، مطمئن ترین نشانه از وجود حیات فضایی در سیارات دیگر خواهد بود. این گاز که «فسفین» نام دارد به ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۸

یک گاز سمی، بدبو و قابل اشتعال که در اطراف مرداب ها به مشام می رسد، مطمئن ترین نشانه از وجود حیات فضایی در سیارات دیگر خواهد بود.

این گاز که «فسفین» نام دارد به شدت سمی است و در قرص برنج و سلاح های شیمیایی از آن استفاده می شود. بوی به شدت زننده آن شبیه ماهی گندیده است و به همین خاطر کمتر کسی تحمل آنرا دارد با این حال دانشمندان آنرا محتمل ترین نشانه حیانت فضایی عنوان کرده اند.

محققان MIT پس از چند سال تحقیق به این نتیجه رسیده اند که فسفین تنها از طریق ارگانیسم هایی مثل باکتری تولید می شود که برای بقا نیازی به اکسیژن ندارند. آنها با اشاره به این نکته تاکید کرده اند در صورت پیدا شدن شواهدی از این گاز در اتمسفر سیارات سنگی دیگر می توان آنرا نشانه ای محرز از وجود حیات فضایی تلقی کرد. «کلارا سوسا-سیلوا»، از محققین این پروژه می گوید:

روی زمین اکسیژن علامت اصلی حیات است اما مولکول های عجیب دیگری هم وجود دارد که چندان مدنظر قرار نگرفته اند ولی یافتن آنها روی سیارات دیگر می تواند اکتشافی مهم باشد.

گاز فسفین

اخترشناسان تا کنون نشانه هایی از وجود فسفین را در اتمسفر غول های گازی مثل مشتری و زحل و بقایای دنباله دار 67/P شناسایی کرده اند اما اگر این گاز در سیاره ای سنگی با ویژگی های نزدیکتر به زمین پیدا شود، نشان دهنده جاری بودن اشکالی از حیات در آن خواهد بود.

مطالعات این گروه حاکی از این است که حتی اگر فسفین در سیارات دیگر به مقدار کم تولید شود (مثل متان در زمین) با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب می توان آنرا تا فاصله ۱۶ سال نوری از زمین شناسایی کرد.

 

تماشا کنید: آزمایشات دشوار ناسا برای شبیه سازی پرواز فضاپیماها [تماشا کنید]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Titan۰۰۷
    Titan۰۰۷ | ۱ دی ۱۳۹۸

    کاملا بی پایه و اساس بود این مقاله

مطالب پیشنهادی