ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نتایج تحقیق واشنگتن پست: نقض حریم خصوصی توسط خودروها تایید شد

تکنولوژی های ارتباطی روز به روز در حال پیشرفت و گسترش هستند. با توجه به پتانسیل بالای این تکنولوژی ها، صنایع مختلف سعی می کنند به شیوه های گوناگون از آنها بهره برداری نموده و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

تکنولوژی های ارتباطی روز به روز در حال پیشرفت و گسترش هستند. با توجه به پتانسیل بالای این تکنولوژی ها، صنایع مختلف سعی می کنند به شیوه های گوناگون از آنها بهره برداری نموده و محصولاتی بهتر و پیشرفته تر توسعه دهند. صنعت خودرو یکی از این موارد است که فعالان آن در سال های اخیر توجه ویژه ای به تکنولوژی های ارتباطی داشته و تلاش کرده اند با تولید خودروهای متصل استفاده روزمره از وسایل نقلیه را راحت تر و ایمن تر کنند.

2021-Kia-K5-23

به لطف تکنولوژی های ارتباطی رانندگان اکنون می توانند پس از بیدار شدن از خواب در یک صبح سرد زمستانی، فقط با تلفن همراه خودروی خود را گرم کرده و دمای دلخواه کابین را تنظیم کنند؛ و یا الان والدین قادر هستند پیش از تحویل اتومبیل به فرزندان نوجوان، برای آن محدودیت سرعت تعیین کنند.

اما آیا می دانستید که در کنار مزایای متعدد و تسهیل امور روزمره، تکنولوژی های ارتباطی در حال جمع آوری داده از رانندگان و مالکین خودروها هستند؟ به تازگی آقای جفری فاولر (Geoffrey Fowler) یکی از نویسندگان واشنگتن پست به این موضوع و اطلاعاتی که خودروها از مالکینشان گردآوری می کنند، پرداخته است.

حریم خصوصی

برای این کار آقای فاولر به سراغ یک دستگاه شورولت ولت 2017 رفته تا ببیند جنرال موتورز به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های خودروساز چه اطلاعاتی را از خودروهای متصل خود گردآوری می کند. به گفته آقای فاولر نه در سیستم اینفوتینمنت شورولت ولت و نه در دفترچه راهنمای این خودرو به اطلاعاتی که از مالکین جمع آوری می شود، اشاره ای نشده و حتی نمی توان آنها را از اینترنت دانلود کرد. این موضوع سبب شده او با کمک یک متخصص هک، به سیستم های کامپیوتری ولت نفوذ کند.

Washington Post Hacked into a Chevrolet Volt (1)

خبرنگار واشنگتن پشت پس از نفوذ به سیستم ها و بررسی جزئیات متوجه شده که شورولت ولت، داده هایی را در رابطه با مکان رفت و آمد و پارک خودرو، تاریخچه تماس، هویت مالک تلفن همراه، مشخصات مخاطبین، ایمیل ها، تصاویر و حتی آدرس جمع آوری می کند.

نکته بسیار جالب اینکه آقای فاولر برای اثبات یافته های خود، از فروشگاه eBay کامپیوتر سیستم اینفوتینمنت یک دستگاه شورولت ولت را خریداری کرده و توانسته تمامی اطلاعات مربوط به مالک قبلی از جمله عکس ها و نام او را استخراج کند.

Washington Post Hacked into a Chevy Volt (2)

درست است که تحقیقات آقای فاولر درباره یکی از محصولات جنرال موتورز انجام شده، اما این خودروساز آمریکایی در ورود به حریم خصوصی مشتریان تنها نیست. در سال 2017 دیوان محاسبات ایالات متحده با بررسی خودروسازان متوجه شد که سیاست های مربوط به حریم خصوصی 13 برند کاستی هایی دارد.

به عنوان نمونه در حالی که خودروسازان مدعی هستند "درباره گردآوری داده به روشنی رضایت مشتری را جلب می کنند"، اما دیوان محاسبات می گوید "آنها برای خریدارانی که مایل به استفاده از تمامی خدمات خودروهای متصل نبوده و نمی خواهند داده هایشان به اشتراک گذاشته شود، حق انتخاب های کمی را فراهم کرده اند."

Washington Post Hacked into a Chevrolet Volt (2)

آنطور که در صفحات مربوط به شرایط حریم خصوصی سرویس OnStar جنرال موتورز آمده، این شرکت به وضوح گفته "ممکن است از اطلاعات شما برای بهبود کیفیت، ایمنی و امنیت محصولات و همچنین توسعه کالاها و خدمات جدید و بازاریابی استفاده شود."

جنرال موتورز در پاسخ به یکی از نشریات گفته داده هایی مثل مکان، وضعیت سلامتی خودرو و اطلاعات عملیاتی در خدماتی مثل گزارش خودکار تصادف به نیروهای امدادی، پیدا کردن خودروهای سرقتی و مطلع کردن مالک نسبت به شرایط وسیله نقلیه کاربرد دارند.

این کمپانی تاکید کرده در نمایشگر مرکزی محصولات جدید، مثل تلفن های همراه هوشمند گزینه ای برای خاموش یا روشن کردن خدمات مبتنی بر مکان خودرو وجود دارد؛ همچنین بازنگری درباره سیاست های مربوط به حریم شخصی، تصمیمی است که این خودروساز آمریکایی پس از پست آقای فاولر اتخاذ کرده است.

Washington Post Hacked into a Chevrolet Volt (3)

اهمیت حفظ داده های خصوصی در صنعت خودرو روز به روز بیشتر می شود، با وجود این خودروسازان با شتاب کمی خود را با این مساله هماهنگ می کنند. از سوی دیگر در کشور پیشرفته ای مثل ایالات متحده هنوز قوانینی در این زمینه وضع نشده و الزامی برای خودروسازان وجود ندارد.

جفری فاولر برای کاهش دسترسی به داده های خصوصی پیشنهاد کرده رانندگان از اتصال تلفن های همراه خود به پورت های USB خودرو خودداری کنند. علاوه بر این وی برای کسانی که مجبور به استفاده از سایر خودروها – مثل اتومبیل های اجاره ای یا امانتی – هستند، بهره گیری از اپلیکیشنی به نام Privacy4Cars را پیشنهاد داده است. این اپلیکیشن داده های کاربران را از خودروها حذف می کند.

آقای فاولر می گوید در صورت نیاز به شارژ، بهتر است بجای پورت USB خودرو، از این مبدل ها استفاده شود

با توجه به گسترش فناوری 5G و افزایش قابل ملاحظه سرعت تبادل داده، به نظر می رسد در آینده نزدیک مبحث حریم خصوصی در صنعت حمل و نقل بیش از هر زمان دیگری به یک چالش تبدیل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • iAmirHossein
    iAmirHossein | ۱ دی ۱۳۹۸

    این جمع آوری اطلاعات مختص این شرکت ها نیست، ما توو دنیایی زندگی میکنیم که حریم خصوصی مسخره ترین کلمست و سیستم با هر وسیله ی الکترونیکی ازمون جاسوسی میکنه.
    از گوگل تا دستیار های صوتی و...
    با همین اطلاعات به سمت علایقت میکشوننت، جیبتو خالی میکنن، اسیرت میکنن و یه سری مواقع دستگیر. یه برده ی در بندیم هممون

مطالب پیشنهادی