ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انتشار اولین تصویر از بدن انسان با لیزر فراصوت توسط محققان MIT

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، اولین تصاویر گرفته شده از بدن انسان با تکنیک تصویربرداری فراصوتی لیزری را منتشر کردند. در این روش برخلاف سونوگرافی فراصوتی سنتی، نیازی به تماس دستگاه با پوست نبوده و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، اولین تصاویر گرفته شده از بدن انسان با تکنیک تصویربرداری فراصوتی لیزری را منتشر کردند. در این روش برخلاف سونوگرافی فراصوتی سنتی، نیازی به تماس دستگاه با پوست نبوده و در طیف گسترده ای از بیماران قابل استفاده است.

سونوگرافی فراصوتی یکی از ارزان ترین و آسان ترین روش های تصویربرداری از بدن است. برخلاف اشعه X یا سی تی اسکن، تشعشعات فراصوت برای بدن انسان مضر نبوده و دستگاه های آن همانند اسکن PET یا MRI، گرانقیمت نیستند. از نقاط ضعف سونوگرافی فراصوتی می توان به تماس مستقیم با پوست و همچنین عدم ثبات در نتایج اشاره کرد.

اولین تصویر گرفته شده از بافت بدن انسان با تکنیک سونوگرافی لیزری (چپ)، در مقایسه با تصویر گرفته شده با سونوگرافی فراصوتی سنتی (راست).

حال تیمی از محققان موسسه MIT روشی ابداع کرده اند که می توان به کمک لیزرها و بدون تماس با پوست، از بدن تصویربرداری کرد. آنها در این روش لیزری ساخته اند که پالس هایی با طول موج 1550 نانومتر تولید می کند که پس از برخورد با پوست، به امواج صوتی تبدیل می شوند. یک لیزر دیگر با دنبال کردن طول موج یاد شده، امواج صوتی بازگشتی را تشخیص داده و از بافت ها تصویرسازی می کند.

محققان در مطالعات خود ضمن توضیح این تکنیک، آن را روی پوست شبیه سازی شده انسان و بافت حیوانات با موفقیت آزمایش کرده اند. آنها در انتهای مقاله خود به اثربخشی این روش روی انسان ها اشاره کرده و اولین تصویر گرفته شده از بازوی انسان را نمایش دادند.

تصویری از بافت خوک. سونوگرافی لیزری (چپ) در برابر سونوگرافی فراصوتی سنتی (راست).

البته این روش در حال حاضر نمی تواند تصاویری با کیفیت همانند روش سنتی سونوگرافی فراصوتی ایجاد کند، ولی محققان می گویند نوآوری آنها تازه در ابتدای مسیر توسعه قرار دارد. این سیستم قابلیت اصلاح و بهبود داشته و در آینده تصویربرداری دقیق تری از بافت ها انجام خواهد داد.

تصویربرداری ارزان قیمت و دقیق بدون نیاز به ارتباط فیزیکی با بدن، یکی از نقاط قوت اصلی تکنیک جدید است. این روش همچنین عدم ثبات سونوگرافی فراصوتی سنتی را نداشته و تعداد بیشتری از بیماران از جمله کودکان، قربانیان سوختگی و بیمارانی که امکان تماس دستگاه سونوگرافی با پوست آنها وجود ندارد، می توانند از آن استفاده کنند.

تصویری از ژلاتین و میله فلزی. سونوگرافی لیزری (چپ)، در برابر سونوگرافی فراصوتی سنتی (راست).

عدم نیاز به اپراتور و خودکار شدن پروسه سونوگرافی، از دیگر نقاط قوت تکنیک جدید هستند که امکان ساخت دستگاه های سونوگرافی کوچک و قابل حمل را امکان پذیر کرده و در آینده بیماران می توانند بدون نیاز به مراجعه مکرر به بیمارستان، سونوگرافی را خود انجام دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی