ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تبدیل دی اکسید کربن به مایع؛ راهکار محققان برای کاهش 90 درصدی آلایندگی کامیون ها

محققان مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، یک طرح مفهومی جدید برای جمع آوری دی اکسید کربن از اگزوز خودروهای سنگین مطرح کرده اند که می تواند میزان انتشار این گاز مضر را در این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

محققان مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، یک طرح مفهومی جدید برای جمع آوری دی اکسید کربن از اگزوز خودروهای سنگین مطرح کرده اند که می تواند میزان انتشار این گاز مضر را در این خودروها تا 90 درصد کاهش دهد.

میزان قابل توجهی از انتشار گاز دی اکسید کربن از بخش حمل و نقل ناشی می شود. در قاره اروپا، کامیون ها به تنهایی مسئول حدود 40 درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن بخش حمل و نقل هستند.

در مقاله ای که در ژورنال Frontiers in Energy Research منتشر شده، محققان روشی را برای به دام انداختن دی اکسید کربن از اگزوز کامیون مطرح کرده اند. در این روش دی اکسید کربن به مایع تبدیل شده و در مخزنی روی سقف خودرو ذخیره می شود. سپس می توان دی اکسید کربن مایع را به پمپ بنزین حمل کرد و از آن به شکل های مختلف (از جمله سوخت) استفاده کرد.

در این روش گازهای خروجی از لوله اگزوز خودرو خنک شده و به کمک مواد جاذب مخصوصی که توسط محققان EPFL توسعه داده شده اند، کربن دی اکسید از گازهای دیگر جدا می شود. مواد جاذب پس از پر شدن، توسط موتور خودرو گرم شده تا دی اکسید کربن از آنها استخراج شود.

در ادامه گاز CO2 توسط گرمای موتور متراکم شده و پس از تبدیل شدن به مایع، در مخزنی روی سقف کامیون ذخیره می شود. این مخزن را می توان حین سوختگیری کامیون در پمپ بنزین تخلیه کرد.

این سیستم بیشتر برای خودروهای سنگین مثل کامیون و اتوبوس کارآمد است؛ چرا که برای کپسول 2 متری آن فضای زیادی نیاز بوده و 7 درصد از وزن کلی بار کامیون را به خود اختصاص می دهد. پژوهشگران می گویند 90 درصد از گاز کربن دی اکسید منتشر شده از اگزوز را می توان به کمک این روش بازیافت کرد.

این سیستم در حال حاضر یک طرح مفهومی است و محققان تخمین می زنند چندین سال طول خواهد کشید تا آن را در دنیای واقعی ببینیم. محققان قصد دارند در قدم بعدی نمونه اولیه این سیستم را توسعه داده و قسمت های مختلف آن را در عمل آزمایش کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی