ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طول عمر
علمی

طول عمر جانوران در DNA آنها ثبت می شود؛ انسان باید تنها ۳۸ سال عمر کند

دانشمندان با تحلیل DNA موجودات مختلف به روش تازه ای برای تخمین عمر آنها پی برده اند و براساس همین روش عمر طبیعی انسان حدود ۳۸ سال است. آنها با کمک مطالعات ژنتیک صورت گرفته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

دانشمندان با تحلیل DNA موجودات مختلف به روش تازه ای برای تخمین عمر آنها پی برده اند و براساس همین روش عمر طبیعی انسان حدود ۳۸ سال است.

آنها با کمک مطالعات ژنتیک صورت گرفته روی جانورانی که چرخه عمرشان مشخص است دریافتند که ماموت های منقرض شده احتمالا در حدود ۶۰ سال عمر می کردند و نهنگ قطبی نیز می تواند بیش از دویست و پنجاه سال عمر کند.

در این پژوهش که نتایج مربوط به آن امروز در نشریه گزارشات علمی منتشر شد، دانشمندان ابتدا به بررسی روند تغییر DNA در حیوانات بر اثر افزایش سن پرداختند و دریافتند که این امر از حیوانی به حیوان دیگر متغیر است و به عمر احتمالی جانوران مربوط می شود.

راز افزایش سن

فرایند پیری در تحقیقات زیستی و اکولوژیکی اهمیت فراوانی دارد. هرچه حیوانات پیرتر می شوند با افت محسوس تری در کارکردهای بیولوژیکی خود روبرو می شوند و همین مسئله چرخه عمرشان را کوتاه می کند. تا به امروز تشخیص عمر یک حیوان امری بسیار دشوار بود.

از آنجایی که DNA اثر انگشت موجودات زنده محسوب می شود، برای بررسی سالخوردگی و چرخه عمر بهترین مشخصه زیستی به شمار می رود با این حال تا به امروز هیچ کس نتوانسته تفاوت هایی که چرخه عمر را مشخص می کنند در DNA پیدا کند.

چرخه عمر نیز در میان مهره داران بسیار متفاوت است؛ برای مثال Eviota sigillata نوعی ماهی کوچک است که تنها ۸ هفته زندگی می کند در حالی که کوسه های گرینلند می توانند بالغ بر ۴۰۰ سال عمر کنند.

درک چرخه عمر حیوانات وحشی عمری کلیدی در مدیریت حیات وحش به شمار می رود. برای مثال در مورد گونه های در معرض خطر دانشمندان می توانند با تشخیص چرخه عمر آنها به درک درستی از جمعیت زیست پذیرشان پی ببرند.

با این حال چرخه عمر اغلب حیوانات ناشناخته است. اغلب برآوردهای صورت گرفته در این باره نیز از شمار اندک حیواناتی می آید که در اسارت نگه داشته می شوند و عمرشان در زمان مرگ تشخیص داده می شود. لذا در مورد حیواناتی که عمری طولانی دارند تشخیص چرخه حیات بسیار دشوار خواهد بود چراکه ممکن است عمرشان از عمر دانشمندان بیشتر باشد.

استفاده از تغییرات DNA برای تخمین عمر

در سال های اخیر دانشمندان نوعی ساعت DNA را توسعه داده اند که با کمک نوع خاصی از تغییر در DNA  به نام DNA methylation یک جانور می تواند سن آن تشخیص دهد

متیلاسیون DNA توالی یک ژن را تغییر نمی دهد و در عوض فعالیت یا عدم فعالیت آن را کنترل می کند. دیگر دانشمندان نیز نشان داده اند که متیلاسیون DNA در ژن های خاص به بیشینه چرخه عمر برخی پستانداران نظیر میمون ها باز می گردد.

در پژوهش جدید دانشمندان از ۲۵۲ ژنوم (توالی کامل DNA) گونه های مهره داری کمک گرفتند که توسط دانشمندان دیگر جمع آوری شده بود و به صورت عمومی در یک دیتابیس آنلاین قرار داشت. آنها در ادامه این ژنوم ها را با دیتابیس های دیگری که به عمر حیوانات مربوط می شد مقایسه کردند و .دریافتند که می توان چرخه عمر مهره داران را با بررسی متیلاسیون DNA در ۴۲ ژن خاص تشخیص داد و با کمک این روش حتی چرخه حیات حیواناتی با طول عمر بالا و جانوران منقرض شده را نیز شناسایی کرد.

در این پژوهش مشخص شد که نئاندرتال ها و تبار دنیسووا که نزدیک ترین گونه جانوری منقرض شده به انسان مدرن هستند بیشینه عمری برابر با ۳۷.۸ سال داشتند. عمر انسان مدرن نیز برابر با ۳۸ سال تخمین زده شده که البته به خاطر پیشرفت های پزشکی و تغییر در سبک زندگی افزایشی چشمگیر پیدا کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۶ دی ۱۳۹۸

    لذا >> بنابراین
    لذا (>> بنابراین) در مورد حیواناتی که عمری طولانی دارند تشخیص چرخه حیات بسیار دشوار خواهد بود

  • mohammadrezahastam
    mohammadrezahastam | ۶ دی ۱۳۹۸

    پس داستان تقسیم عمر بین انسان و سگ و میمون واقعی بوده...

    ههههه

    اگه نخوندین، پیشنهاد میکنم بخونید جالبه.

    خیلی ممنون خانم نویسنده، متن جالبی بود :)

مطالب پیشنهادی