ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با دستکاری ژنتیکی گیاه گوجه فرنگی را کوچک کردند

محققان با دستکاری ژنتیکی گیاه گوجه فرنگی را کوچک کردند و امیدوارند با این کار پرورش این گیاه در محیط های شهری و محیط هایی که برای رشد گیاهان مناسب نیستند، امکان پذیر شود. این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان با دستکاری ژنتیکی گیاه گوجه فرنگی را کوچک کردند و امیدوارند با این کار پرورش این گیاه در محیط های شهری و محیط هایی که برای رشد گیاهان مناسب نیستند، امکان پذیر شود.

این گیاه دستکاری شده شبیه دسته گل رز است که در آن جای شکوفه ها با گوجه عوض شده است. گوجه فرنگی های دستکاری شده به جای رشد بر روی بوته های بلند، روی بوته های کوچک و جمع و جور رشد کرده و در مدت زمان کوتاه می رسند. محققان می گویند این گیاه در کمتر از 40 روز گوجه رسیده می دهد.

پژوهشگران با دستکاری ژن های SP و SP5G که به ترتیب مسئول رشد بازفرآوری و ابعاد گیاه هستند، اندازه گیاه گوجه فرنگی را کوچک کردند. دستکاری ژن ها باعث شد تا رشد گیاه متوقف شده و زودتر بار دهد. چالش اصلی محققان، دستکاری ژن ها به گونه ای بود تا طعم و مزه گوجه تغییر نکند.

محققان با دستکاری ژنتیکی گیاه گوجه فرنگی را کوچک کردند

پژوهشگران ژنی به نام SIER را که مسئول رشد ساقه گیاه است، با ابزار مخصوص ویرایش ژن دستکاری کرده و آن را با دو ژن دیگر ترکیب کردند.

این گوجه دستکاری شده همانند گوجه معمولی خوراکی بوده و مزه آن مناسب توصیف شده است. پژوهشگران می گویند این گیاه با محیط زیست نیز سازگار است؛ چون برخلاف گوجه معمولی، پرورش آن به زمین و کود کمتری نیاز دارد.

از آنجا که این گوجه فرنگی را می توان در محیط های شهری هم پرورش داد، محققان امیدوارند با این نوآوری بخشی از بار پرورش جهانی این محصول را به شهرها منتقل کنند. برای پرورش گیاهان در آپارتمان ها به گیاهانی نیاز است که توانایی رشد در محیط های کوچک را داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی