ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شناسایی مکان دقیق زباله های فضایی به کمک لیزر

پژوهشگران چینی به کمک لیزر و شبکه عصبی مکان دقیق زباله های فضایی کوچک را در مدار زمین شناسایی کردند. بر اساس مقاله ای که در ژورنال Journal of Laser Applications منتشر شده، تیمی از ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

پژوهشگران چینی به کمک لیزر و شبکه عصبی مکان دقیق زباله های فضایی کوچک را در مدار زمین شناسایی کردند.

بر اساس مقاله ای که در ژورنال Journal of Laser Applications منتشر شده، تیمی از محققان چینی با توسعه الگوریتم های مخصوص برای تلسکوپ های لیزری، موفق شدند مکان زباله های فضایی را با دقت بیشتری نسبت به روش های قبلی مشخص کنند.

«Tianming Ma»، یکی از نویسندگان مقاله در مورد این روش می گوید:

«پس از بهبود دقت تلسکوپ به کمک شبکه عصبی می توان زباله فضایی با سطح مقطع یک متر مربع در فاصله 1500 کیلومتری را شناسایی کرد.»

دانشمندان قبلاً از لیزر برای ردیابی زباله های فضایی استفاده کرده بودند. البته این سیستم ها در ردیابی قطعات کوچک و بسیار سریع محدودیت داشته و تا فاصله زیر یک کیلومتر دقت داشتند.

حال محققان چینی به کمک شبکه عصبی دقت تلسکوپ های خود را بهبود دادند. آنها برای شناسایی دقیق تر زباله های فضایی با تلسکوپ لیزری، از دو شبکه عصبی متفاوت استفاده کرده و روش خود را در برابر روش های سنتی شناسایی زباله فضایی آزمایش کردند.

محققان چینی می گویند این اولین بار است که از شبکه عصبی برای بهبود قابل توجه دقت تلسکوپ لیزری استفاده می شود. به عقیده آنها یافته های جدید تاثیر بزرگی بر مسیریابی فضاپیماها در مدار خواهد گذاشت و دانستن مکان دقیق زباله امنیت فضاپیما در مدار را تضمین خواهد کرد.

ناسا، زباله فضایی را هرگونه جسم از کار افتاده ساخت انسان در مدار زمین تعریف کرده است که شامل فضاپیما، اجزای مختلف راکت ها و دیگر اجسام مربوط به ماموریت های فضایی می شود.

زباله های فضایی با سرعت بسیار بالا و حداکثر 28968 کیلومتر بر ساعت در فضا حرکت کرده و خطری جدی برای فضانوردان و فضاپیماهای بالای مدار زمین محسوب می شوند. به گفته ناسا، میلیون ها زباله فضایی کوچک در مدار زمین رها شده اند که ده ها هزار قطعه ابعادی بزرگ تر از توپ تنیس دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی