ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی کلوچه پختند

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی فصل کریسمس را با پخت کلوچه جشن گرفتند. البته پخت کلوچه ها برای آزمایش فری بود که جدیداً به ایستگاه ارسال شده است. کلوچه هایی که در فضا پخته شده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی فصل کریسمس را با پخت کلوچه جشن گرفتند. البته پخت کلوچه ها برای آزمایش فری بود که جدیداً به ایستگاه ارسال شده است. کلوچه هایی که در فضا پخته شده اند در بسته بندی پلمپ شده به زمین ارسال خواهند شد تا روی آنها آزمایشاتی صورت گیرد.

اواسط آبان ماه امسال یک فر مخصوص با فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد و فضانوردان به کمک آن توانستند کلوچه درست کنند. این فر سیلندر شکل و آبی رنگ Zero G Oven نام داشته و توسط استارتاپی به نام Zero G Kitchen و شرکت فضایی Nanoracks ساخته شده است و مواد اولیه نیز توسط شرکتی به نام DoubleTree تامین می شود.

هدف از این آزمایش بررسی امکان پخت و پز در محیط فضا بود. پخت کلوچه در محیط زمین کاری پیش پا افتاده است ولی در محیط فضا هوای گرم بالا نمی رود و چون گرانشی وجود ندارد، کلوچه ها در محیط فر معلق خواهند شد.

فر Zero G Oven قرار است مشکلات فوق را حل کند. این وسیله با فرهای معمولی فرق دارد و برای اینکه گرما به طور مساوی در آن توزیع شود، به شکل استوانه ساخته شده و در دیواره های آن گرم کننده هایی تعبیه شده اند. با این طراحی، تمام قسمت های کلوچه حرارت می بیند. برای جلوگیری از معلق شدن کلوچه ها در محیط فر هم خمیر درون کیسه ای محکم قرار گرفته و با سینی مخصوص وارد فر می شود.

«لوکا پارمیتانو» (Luca Parmitano) فضانورد ایتالیایی عضو آژانس فضایی اروپا (ESA)، توانست پس از چند بار سعی کردن با موفقیت کلوچه بپزد.

وی با اشاره به اینکه کار کردن با فر یاد شده بسیار راحت است، گفت آنها پس از چند بار آزمون و خطا و آگاهی از اینکه کلوچه ها چه مدت زمانی باید در فر بمانند، سرانجام چند کلوچه درست کردند. او اضافه کرد سه کلوچه اول نیم پز بودند ولی دو کلوچه آخر برشته و قهوه ای شده بودند و شکلاتشان به خوبی ذوب شده بود.

فضانوردان پس از عکس گرفتن با کلوچه ها، آنها را درون فریزر قرار دادند تا برای آزمایش به زمین ارسال شوند. البته برای اینکه دل فضانوردان با دیدن کلوچه ها آب نشود، محققان همراه با خمیرها، چند کلوچه آماده هم به ایستگاه فرستادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی