ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انسان مدرن
علمی

انسان مدرن در بوتسوانا متولد شده است

آیا برایتان این سوال پیش آمده که اولین بار انسان مدرن در کدام قسمت از این کره خاکی چشم به جهان گشود؟ اگر تاکنون به این پدیده فکر نگرده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد، زیرا محققین دانشگاه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

آیا برایتان این سوال پیش آمده که اولین بار انسان مدرن در کدام قسمت از این کره خاکی چشم به جهان گشود؟ اگر تاکنون به این پدیده فکر نگرده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد، زیرا محققین دانشگاه سیدنی جواب آن را یافته‌اند: بوتسوانا.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که اولین قدم‌های انسان روی کره زمین، در منطقه‌ای به نام ماکگادی‌گادی- اوکاوانگو (Makgadikgadi-Okavango) برداشته شده که جایی در جنوب رودخانه بزرگ زامبزی (Zambezi) است. طبق بررسی‌ها، این منطقه در حدود ۲۰۰ هزار سال پیش خانه انسان‌های مدرن امروزی (Homo Sapiens Sapiens) بوده که طبق مرزبندی فعلی، کشورهای بوتسوانا، نامیبیا و زیمبابوه در این منطقه قرار می‌گیرند.

اما این کشفیات به کمک واکاوی دقیق DNA میتوکندریال که با نام میتوژنوم هم شناخته می‌شود، صورت گرفته است. این نوع از DNA، برخلاف DNA هسته‌ای تنها از طریق مادر به فرزند منتقل می‌شود و در نتیجه تحت تاثیر تغییرات نسلی قرار نمی‌گیرد. بررسی‌های پیشین هم نشان می‌دهند که داده‌های ژنتیکی جمع‌آوری شده، همگی از قاره آفریقا نشات می‌گیرند. در نتیجه پیدا کردن مکان دقیق محل تولد انسان مدرن کمی ساده‌تر از گذشته می‌شود.

انسان مدرن

به همین منظور محققین تمام توجه خود را معطوف به گروهی از انسان‌ها کرده‌اند که خویسان (KoeSan) نام دارند. خویسان‌ها دارای متنوع ترین میتوژنوم‌ها در بین انسان‌ها هستند. این ویژگی باعث شده آن‌ها بیشترین وجه اشتراک DNA با اجدادمان را داشته باشند. محققین برای درک بهتر روابط و شیوه زندگی این افراد، حدود یک دهه را در نامیبیا سپری کردند تا بیشتر با فرهنگ و زبان آن‌ها آشنا شوند.

آن‌ها با تولید و جمع‌آوری ۲۰۰ خط نسلی از انواع خویسان‌های نادر و تطابق آن‌ها با داده‌های فعلی، محل اصلی تولید انسان مدرن را مشخص کردند. بر اساس این داده‌ها مشخص شد که آغاز زندگی انسان‌ها در این کره خاکی، در محلی در بخش جنوبی رودخانه زیمبابوه بوده است. این کشفیات با داده‌های جغرافیایی، باستان‌شناسی و داده‌های اقلیمی صحت‌سنجی شد و به خوبی در یک راستا قرار گرفت.

البته بعدها به دلیل آغاز خشکسالی در این مناطق، انسان مدرن مابین ۱۱۰ هزار تا ۱۳۰ هزار سال پیش، به بخش‌های دیگری از قاره آفریقا و در نهایت قاره‌های دیگر کوچ کرد و نسل‌های مختلفی که اکنون می‌شناسیم را به وجود آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی