ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروتئین های خون
علمی

کشف نقاط عطف زندگی؛ انسان در ۳ سن مشخص پیر می شود

بر خلاف باورهای عمومی پیری بیش از آنکه فرایندی پیوسته باشد، دارای نقاط عطفی است که در ۳ سن مختلف روی می دهند. از پروتئین های خون برای بررسی میزان سلامت افراد استفاده می شود ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

بر خلاف باورهای عمومی پیری بیش از آنکه فرایندی پیوسته باشد، دارای نقاط عطفی است که در ۳ سن مختلف روی می دهند.

از پروتئین های خون برای بررسی میزان سلامت افراد استفاده می شود اما مطالعه ای جدید نشان داده که از آنها می توان برای تخمین سن افراد هم بهره برد چون سطح بسیاری از پروتئین ها با افزایش سن تغیر می کند. محققان دانشگاه استنفورد با بررسی سطح پروتئین های خاصی در خون پی برده اند که پیری در انسان شامل سه نقطه عطف است که از میانه های دهه چهارم شروع می شوند.

در این مطالعه پلاسمای خون بیش از ۴۲۰۰ داوطلب بین ۱۸ تا ۹۵ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که نشان می دهد میزان پروتئین ها در حدود سنین ۳۴، ۶۰ و ۷۸ سالگی دستخوش تغییرات قابل توجهی می گردد.

پروتئین های خون

محققان استنفورد بر اساس این یافته ها فرمولی را ابداع کرده اند که به آنها اجازه می دهد سن افراد را با محدوده خطای ۳ سال تخمین بزنند. در مواردی که افراد از سلامت جسمانی قابل توجهی برخوردار بوده اند، سن داوطلب به مراتب جوانتر از عدد واقعی تخمین زده شده است.

تغییرات این پروتئین ها در مردان و زنان با هم متفاوت بوده که باورهای قبلی در مورد اختلاف در فرایند پیری زنان و مردان را تقویت می کند.

آنطور که این گروه تحقیقاتی می گویند در آینده با بررسی سطح پروتئین های خون می توان به سرعت غیرطبیعی پیری در افراد پی برده و با اقدامات مناسب مانع از شکل گیری بیماری ها و اختلالاتی از قبیل زوال عقل شد. یکی از دیگر از مزایای بالقوه این روش توسعه روش هایی برای به تاخیر انداختن پیری است که مدتهاست بشر در افسانه ها و دنیای واقعی در آرزوی دستیابی به آن است.

پژوهشگران پیش از این پی برده بودند که اگر پروتئین خاصی از خون موش‌های جوان استخراج شده و به موش‌های پیر تزریق شود، طول عمر این گروه بیشتر شده و خصوصیات جوانی از خود نشان دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی