ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابر شرور
تکنولوژی

کدامیک از رهبران حوزه تکنولوژی پتانسیل شرارت بالایی دارند؟

در حالی که برگ های تقویم‌ را ورق می زنیم تا دهه‌ای جدید را در عصر تکنولوژی باز کنیم، شرکت‌های این حوزه بیش از پیش در حال بزرگ شدن هستند و این پدیده اصلا جالب ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۸ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

در حالی که برگ های تقویم‌ را ورق می زنیم تا دهه‌ای جدید را در عصر تکنولوژی باز کنیم، شرکت‌های این حوزه بیش از پیش در حال بزرگ شدن هستند و این پدیده اصلا جالب نیست. با فکر کردن به این موضوع، می‌توان پرسید که کدام یک از این شرکت‌ها می‌توانند به محور شرارت تبدیل شوند؟ یا حتی بهتر؛ کدام مدیرعامل، می‌تواند ابر شرور دنیای تکنولوژی باشد؟

خوش‌بختانه تعداد کاندید‌ها زیاد است. با نگاهی اجمالی به دنیای تکنولوژی امروز، می‌توان به چند اسم بزرگ رسید: تیم کوک (اپل)، جک دورسی (توییتر)، سوزان وویچیتسکی (یوتیوب)، ساتیا نادلا (مایکروسافت) و ساندار پیچای (گوگل) تنها بخشی از نام‌هایی هستند که به ذهن می‌‌آیند. در این بین می‌توان از مارک زاکربرگ به عنوان عضو افتخاری نیز نام برد.

زاکربرگ و کمپانی فیسبوک، به خودی خود شرور هستند. از تعرض‌های جنسی بگیرید تا کمک به ترویج خشونت در سریلانکا و میانمار و حتی ترویج اخبار جعلی. از رسوایی کمبریج آنالیتیکا هم نمی‌توان گذشت. در کل انتخاب اعمال شرورانه را بر عهده خودتان می‌گذاریم، زیرا آن قدر زیاد هستند که نمی‌توان شاخص‌ترینشان را پیدا کرد. خود زاکربرگ هم البته آن‌قدر کارهای مزخرف انجام داده است که حتی می‌توان به او شک کرد که چگونه فیسبوک را اداره می‌کند. پریدن از یک مشکل به مشکل دیگر و جر و بحث داغ در تلویزیون را هم فاکتور بگیرید. او هیچ‌گاه به یک ابر شرور دنیای تکنولوژی تبدیل نخواهد شد.

اما در آخر که بررسی و جمع‌بندی نهایی می‌کنیم، سه نام به ذهن می‌رسند که بیشترین پتانسیل برای تبدیل به یک ابر شرور را دارند. با ما همراه باشید تا کمی با این ۳ مدیرعامل بیشتر آشنا شویم.

سومین انتخاب: ایلان ماسک

ابر شرور

البته که ایلان ماسک در این لیست سه نفره در رتبه سوم می‌ایستد، چون کارهای شرورانه‌ای که انجام داده بیشتر شامل مدیریت بد کمپانی‌هایش بوده است. از نقض کپی رایت گاه و بی‌گاه بگیرید تا مصرف تفننی مواد مخدر و مقابله با سندیکای کارگری. با این حال، او می‌تواند کارهایی انجام دهد که تصور آن‌ها نیز ترسناک است.

اما پیش از این بیایید با این جمله از ایلان ماسک در رابطه با هوش مصنوعی و غلبه آن بر انسان شروع کنیم:

«من که گفته بودم!»

با این حال چرا می‌توان ایلان ماسک را یک ابر شرور خواند؟ آن‌قدرها هم تصورش سخت نیست که از هوش مصنوعی شروع کند. شاید ماسک در سر دارد تا استفاده از خودروی تسلا به اندازه کافی فراگیر شود و در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، به یکباره کنترل تمامی ماشین‌ها را در دست بگیرد و آن‌ها را علیه مردم هدایت کند. اما کاش فقط تسلا بود. کمپانی نورالینک این مرد، با چیپ‌هایی که به بهانه جمع‌آوری داده‌های مختلف در مغز میلیاردها انسان جاگذاری خواهد شد، می‌تواند با فشردن یک کلید آن‌ها را کنترل کند و هر مکانی را تسخیر نماید. همچنین او با ناوگان موشک‌های اسپیس ایکس، می‌تواند از پس هر نیروی هوایی هم برآید. نیروهای زمینی او هم از سایبرتراک استفاده می‌کنند که ضد ضربه و نشکن هم هستند (راهنمایی: ابتدا به شیشه ضربه بزنید).

سلاح این لشکر نیز چیزی نیست جز شعله افکن کمپانی بورینگ که مالکیت آن تحت کنترل ایلان ماسک است. ماسک فکر فرار را هم کرده و با تونل‌های هایپرلوپی که ساخته، به سرعت بین نقاط مختلف جا به جا می‌شود و هیچ‌گاه هم دستگیر نخواهد شد.

احتمال تبدیل شدن به ابر شرور: ۷ از ۱۰.

ابر شرور مشابه در دنیای کمیک: مکسول لرد

دومین انتخاب: جف بزوس

ابر شرور

ببینید، جف بزوس با تاسیس آمازون به نحوی سازوکار خرید آنلاین را دگرگون کرد که هیچ کس به گرد پایش هم نمی‌رسد. با این حال با کمی تامل در شکل ظاهری او، تنها یک شخص به ذهن خطور می‌کند؛ لکس لوتر؛ یک ابر شرور.

با استناد به روز (یا حتی ساعت)، جف بزوس پولدارترین شخص جهان است. با این حال، کارمندان آمازون از شرایط سخت کاری خبر می‌دهند. آمازون هم مانند تسلا، مخالف سندیکای کارگری است و حتی بسیاری از کارمندان نیمه‌وقت کمپانی هول فودز، پاداشی دریافت نمی‌کنند. اما تمام این‌ها باعث نشده که جف بزوس از تزریق پول به کمپانی بلو اوریجینز که رقیب سرسخت اسپیس ایکس هم به حساب می‌آید، خودداری کند.

این تنها نیمه پنهان ماجراست. آمازون را همه با الکسا و دوربین‌های امنیتی رینگ به خاطر می‌آورید. هک شدن دوربین‌های رینگ هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد. امپراتوری نظارت همگانی جف بزوس به اندازه کافی ترسناک است تا بتوانیم تنها با در نظر گرفتن همین یک مورد، او را یک ابر شرور بخوانیم. توانایی کنترل خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی روزانه ما در کنار اخباری که می‌خوانیم (واشنگتن پست) و محتوایی که نگاه می‌کنیم (آمازون پرایم) تنها بخش کوچکی از قدرت این مرد را نشان می‌دهد.

احتمال تبدیل شدن به ابر شرور: ۹ از ۱۰

ابر شرور مشابه در دنیای کمیک: لکس لوتر

اولین انتخاب: پیتر تیل

ابر شرور

می‌رسیم به نفر اول این لیست؛ پیتر تیل. بیاید به سبکی دیگر احتمال تبدیل شدن او به ابر شرور را بررسی کنیم.

آیا او پول کافی برای تجهیز چندین ارتش را دارد؟ سرمایه خالص او بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. پس بله او پول کافی دارد تا چندین ارتش را علیه کشورهای مختلف بشوراند.

آیا او از انحصار بازار پشتیبانی می‌کند؟ پیتر تیل در مصاحبه‌ای که با وال استریت ژورنال انجام داد، گفته بود که «رقابت برای افراد بازنده است. هر فردی باید روی به انحصارطلبی بیاورد تا موفق شود». پس بله او انحصارطلبی را می‌پسندد.

آیا او رابطه‌ای با فیسبوک دارد؟ اگر نمی‌دانید، باید بگوییم پیتر تیل یکی از اولین سرمایه‌گذاران غول شبکه اجتماعی به شمار می‌رود. با وجود این که او سهام خود را فروخت، اما همچنان به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت بدنام فعالیت می‌کند. پس بله نام او با فیسبوک هم عجین شده است.

آیا او از موقعیت خود در فیسبوک برای جلوگیری از صحت‌سنجی اخبار انتخابات در این شبکه اجتماعی سوءاستفاده می‌کند؟ یکی از کارهایی که او در فیسبوک انجام داده، لابی‌گری با زاکربرگ در رابطه با عدم صحت‌سنجی اخبار مربوط به انتخابات در ریاست جمهوری آمریکا بوده است. پس بله او توانایی منحرف کردن اذهان عمومی را نیز دارد.

آیا او مالک کمپانی بزرگی است که داده‌های کاربران را ماین کرده و آن‌ها را ردیابی می‌کند؟ بله کمپانی پلنتر که او تاسیس کرده داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند و فقط خدا می‌داند که چه استفاده‌ای از آن‌ها کرده یا به چه کسی می‌فروشد. پس بله او می‌تواند از داده‌های کاربران سوءاستفاده کند.

آیا او با یکی از منفور‌ترین ریاست جمهوری‌های تاریخ آمریکا همسو بوده است؟ پیتر تیل یکی از موافقان و حامیان دونالد ترامپ بوده و همواره سعی کرده تا از او حمایت کند. همچنین او در نظر دارد تا کمپینی راه بیاندازد و برای انتخابات پیش روی آمریکا نیز برای ترامپ تبلیغ کند. پس بله او یکی از حامیان عجیب‌ترین رئیس جمهور آمریکاست.

آیا او گفته است که آزادی و دموکراسی با هم منافات دارند؟ بله او چنین چیزی را گفته است و ما هم چیزی نداریم تا به این جمله شرورانه اضافه کنیم.

آیا او پناهگاهی در گوشه‌ای از جهان دارد تا در صورت وقوع آخر‌الزمان به آن پناه ببرد؟ کافی است نگاهی به پناهگاه او در نیوزیلند بیندازید تا متوجه شوید او از همین حالا هم چه برنامه‌های شرورانه‌ای در سر دارد. پس بله او پناهگاهی هم برای آخر‌الزمان دارد.

آیا او توانسته یک شبه کسب و کاری را نابود کند؟ پس از این که وب سایت گاکر، او را همجنسگرا خطاب کرد، او صبر پیشه کرد و پس از ۱۰ سال، با پرونده‌سازی و رشوه دادن به قضات، این وب سایت را به مرز ورشکستگی رساند. پس بله او کسی نیست که چیزی را فراموش کند و به شدت کینه‌ای است. (ابر شرور ۱۰۱: کینه‌ای باشید).

احتمال تبدیل شدن به ابر شرور: ۱۰ از ۱۰

ابر شرور مشابه در دنیای کمیک: او خود یک ابر شرور در دنیای واقعی است و نیازی هم نیست مشابه داشته باشد.

آیا شما با این لیست موافق هستید؟ نام‌های پیشنهادی و دلایلتان را برای دیجیاتو در کامنت‌ها بنویسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Arman
    Arman | ۱۶ دی ۱۳۹۸

    چرت ترین متنی که خوندم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی