ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان راه شیری
علمی

کشف ساختاری شبیه آبنبات چوبی در مرکز کهکشان راه شیری

به نظر می‌رسد که کهکشان راه شیری نیز هر از گاهی به دنبال آب نبات چوبی باشد. بر اساس عکس جدیدی که از ناحیه مرکزی کهکشان ما منتشر شده، می‌توان دید که ساختاری در آن ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۸ دی ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

به نظر می‌رسد که کهکشان راه شیری نیز هر از گاهی به دنبال آب نبات چوبی باشد. بر اساس عکس جدیدی که از ناحیه مرکزی کهکشان ما منتشر شده، می‌توان دید که ساختاری در آن وجود دارد که مشابه آبنبات چوبی عصا شکل است.

این عکس به کمک دستگاهی به نام GIZMO ثبت شده که مشاهدات چند تلسکوپ در طول موج‌های مختلف را باهم ادغام کرده است و تصویری خارق‌العاده را ثبت کرده است. دانشمندان در سر دارند تا با بررسی نواحی مرکزی کهکشان راه شیری، کلکسیون گاز‌ها و ابرهای کم حرارت را بیشتر و بهتر بشناسند. چرا که این گاز‌ها و گرد و غبار، شاکله اصلی خورشید ما را تشکیل می‌دهند.

محققین به منظور تشکیل تصویر نهایی، داده‌های ثبت شده توسط چند تلسکوپ را تجمیع کردند. در ابتدا تصاویر مربوط به خود GIZMO پرداخته شد که در عکس، سبز رنگ هستند. پس از آن، داده‌های ماهواره هرشل آژانس فضایی اروپا به منظور بررسی درخشش گرد و غبار کم حرارت بررسی شد و از داده‌های GIZMO حذف شد.

کهکشان راه شیری

پس از آن داده‌های مادون قرمز به دست آمده از دستگاه SCUBA-2 تلسکوپ جیمز کلارک مکسول به داده‌های GIZMO اضافه شد که با رنگ آبی در تصویر مشخص شده‌اند. در انتها نیز داده‌های رادیویی با طول موج‌های بلندتر که از موسسه علوم ملی کارل دریافت شده بود به تصویر اضافه شد و برای سهولت در تشخیص آن با رنگ قرمز به تصویر اصلی اضافه شد.

در نهایت با تجمیع این داده‌ها دانشمندان توانستند قلب پیچیده کهکشان راه شیری را بیشتر بشناسند. یوهانس اشتاگون (Johannes Staguhn) دانشمند ارشد پروژه GIZMO در این رابطه می‌گوید:

مرکز کهکشان ما، ناحیه‌ای معمایی است. به دلیل سرعت بالا در این قسمت، اجسام بیشتر از همیشه با هم برخورد می‌کنند. GIZMO این فرصت را در اختیار ما می‌گذارد که این ناحیه از کهکشان راه شیری را به کمک طول موج‌های ۲ میلیمتری بررسی کنیم. علاوه بر این، این دستگاه این فرصت را به ما می‌دهد تا با ادغام تصاویر ثبت شده با دیگر تلسکوپ‌ها، عکس‌های شگفت‌انگیزی خلق کنیم.

با نگاه به این تصویر، به این نتیجه می‌رسیم که نیروی خاصی از طبیعت در دل کهکشان جریان دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی