ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خروجی هایی که واقعی نیستند؛ چرا خودروسازان از اگزوزهای تقلبی استفاده می کنند؟

در سال های اخیر اگزوزهای غیر واقعی یا به قول انگلیسی زبان ها فیک (fake) در صنعت خودرو رواج یافته و بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک به استفاده از چنین خروجی هایی در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در سال های اخیر اگزوزهای غیر واقعی یا به قول انگلیسی زبان ها فیک (fake) در صنعت خودرو رواج یافته و بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک به استفاده از چنین خروجی هایی در محصولات خود رو آورده اند. اما سوالی که پیش می آید این است که چرا به جای خروجی های اگزوز واقعی، شاهد تعبیه خروجی های غیر واقعی در سپرهای عقب هستیم؟ آیا خودروسازان مشتریان خود را شایسته یک دروغ واضح می دانند؟ در نوشتار حاضر قصد داریم به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم.

اگزوزهای فیک

پیش از هر چیزی باید بگوییم که خروجی های فیک اگزوز بیشتر نقش تزئینی داشته و به منظور ایجاد جذابیت بصری و هماهنگی بیشتر در نمای عقب به کار برده می شوند. چنانچه نگاهی دقیق تر به اگزوزهای غیر واقعی بیندازید، خواهید دید در پس اشکال جذاب و بعضا بزرگ آنها یا چیزی وجود ندارد و یا با کمی فاصله یک لوله نازک با دهانه ای رو به پایین گنجانده شده است.

fake-exhausts (5)

اگزوزهای فیک در روزهای سرد بیش از هر زمان دیگر باعث شرمندگی هستند، چرا که گاز فقط از یک سمت خودرو متصاعد شده و معلوم می شود اگزوز دومی در کار نیست! شاید فکر کنید که استفاده از اگزوزهای فیک بیشتر در بین برندهای معمولی و خودروهای ارزان قیمت مرسوم باشد، اما باید گفت مدل های لوکس و رده بالا نیز از این دستاورد بی نصیب نمانده و در طیف گسترده ای از آنها می توان خروجی های بی کاربرد را مشاهده کرد.

آئودی و مرسدس بنز دو برند به اصطلاح پریمیومی هستند که تمایل زیادی به بهره گیری از اگزوزهای فیک دارند. استیشن زیبای S6 Avant که چندی پیش معرفی شده، یکی از محصولات آئودی با اگزوزهای فیک است. این خودروی استیشن از هر نمایی جذاب دیده می شود، به ویژه در نمای عقب که ترکیب خروجی های اگزوز و سپر چشمان بیننده را مجذوب خود می کند.

Audi-S6_Avant_TDI-2020-800-13

اما اگر از نزدیک این خروجی های اگزوز را بررسی کنید، با دیدن فیک بودن آنها دلسرد شده و خواهید دید اگزوزهای واقعی چند اینچ عقب تر قرار دارند. نکته عجیب اینکه آئودی می توانست با اتصال لوله های اگزوز به خروجی های موجود روی سپر، آنها را واقعی و کاربردی کند.

به غیر از مدل فوق، مدل های دیگری از آئودی دارای خروجی های اگزوز غیر واقعی هستند. برای مثال خروجی موجود در سمت راست سپر S4 TDI نقشی تزئینی دارد؛ همچنین هر دو خروجی اگزوز حاضر در سپر عقب کراس اوورهای SQ5 و Q8 جنبه زیبایی دارند. از آنجایی که آئودی علاقه وافری به استفاده از اگزوزهای فیک دارد، چند مدل دیگر از محصولات آن را می توان در این زمینه نام برد.

Audi-S4_TDI-2020-800-0c

از بین ساخته های مرسدس بنز هم باید به مدلی مثل GLC 300d اشاره کرد. این نسخه از کراس اوور پرطرفدار اشتوتگارتی ها تنها دارای یک خروجی اگزوز واقعی است، با این حال در سپر عقب آن جای دو خروجی تعبیه شده که طبیعتا یکی از آنها وظیفه به وجد آوردن مشتری را بر عهده دارد!

3-mercedes-benz-glc-300d-2019-fd-hero-rear

جدیدترین کراس اوور این شرکت یعنی نسل جدید GLA هم که زمان زیادی از رونمایی آن سپری نمی شود، دارای اگزوزهای فیک است. تجهیز این خودرو به چنین اگزوزهایی نشان می دهد که مرسدس بنز کماکان به روند کنونی وفادار باقی خواهد ماند. خوشبختانه مدل های مزین به نشان AMG تا به حال از این روند در امان بوده اند.

Mercedes-Benz-GLA-2021-800-16

پژو، سیتروئن، DS، اشکودا، کیا، تویوتا، فولکس واکن و رنو از جمله خودروسازان دیگری هستند که استفاده از اگزوزهای فیک در بین محصولات آنها رواج دارد.

حال به سوال مطرح شده در ابتدای مطلب بازگشته و به پاسخ های احتمالی موجود می پردازیم. شاید چندان بیراه نباشد که بگوییم برای 99 درصد مشتریان بازار خودرو تفاوتی ندارد که خروجی اگزوز واقعی یا غیر واقعی باشد. به همین جهت خودروسازان سعی می کنند با متوسل شدن به این روش، از یک سو در هزینه های تولید صرفه جویی کنند و از سوی دیگر با تزریق هیجان به نمای ظاهری دل مشتریان را به دست بیاورند.

2020-audi-s6-sedan
آئودی S6

دلیل دیگر استفاده از اگزوزهای فیک با موتورهای دیزلی ارتباط دارد. این موتورها آلایندگی بیشتری داشته و دوده های زیادتری از اگزوز آزاد می کنند. در صورت اتصال لوله های اگزوز به خروجی های روی سپر، با گذشت زمان دوده ها به بدنه خودرو و سپر صدمه می زنند. البته در مدل های دیزلی جدید، خودروسازان از فیلترهای پیشرفته تری استفاده می کنند که انتشار دوده های سیاه را به حداقل می رساند.

ایجاد تمایز بین مدل های ساده و اسپرت دیگر دلیل فراگیر شدن اگزوزهای فیک است. برای مثال در آئودی A6 کاملا مشخص است که دهانه خروجی ها مسدود بوده و این المان ها صرفه جنبه زیبایی دارند؛ اما در نسخه S6، آئودی سعی کرده با افزودن خروجی های دوگانه در هر سمت، بر اسپرت تر بودن این نسخه و قدرت بیشتر آن در مقایسه با A6 تاکید کند. البته ذکر این نکته ضروری است که خروجی های دوگانه S6 هم علی رغم شباهت زیاد به نمونه های واقعی، فیک هستند!

آئودی A6، به اگزوزها دقت کنید
آئودی A6، به اگزوزها دقت کنید

درست مثل بعضی از ورودی های هوای موجود روی سقف، کاپوت یا سپر که فقط برای افزایش جذابیت ظاهری طراحی می شوند، اگزوزهای فیک هم وظیفه مشابهی داشته و نشانه ای از یک روند رو به گسترش هستند. خودروسازان دریافته اند که بسیاری از خریداران افراد به اصطلاح ماشین باز نبوده و برای آنها ظاهری اسپرت و هیجان انگیز بر توانمندی های فنی ارجحیت دارد. به عبارت دیگر بخش اعظمی از مشتریان خواهان خودروهایی نه با قدرت و شتاب بیشتر، بلکه با نمای بیرونی جذاب تر هستند.

2021-kia-optima-k5-korea-3

این موضوع سبب شده خودروسازان به جای توسعه مدل های سریع با ظاهر معمولی، تولید مدل های معمولی با ظاهری اسپرت را در دستور کار قرار دهند تا با این شیوه مشتریان بیشتری را جذب نموده و آمار فروش خود را بهبود ببخشند. یا این حساب باید گفت تا زمانی که سلیقه مشتریان عوض نشود، استفاده از اگزوزهای فیک در خودروها رو به افزایش خواهد بود.

حال یک سوال دیگر به ذهن خطور می کند و آن اینکه با الکتریکی شدن خودروها، آیا باز هم شاهد استفاده از اگزوزهای فیک خواهیم بود؟ اگر پاسخ مثبت باشد، علاقه مندان متعصب خودرو باید به سیاره ای دیگر مثل مریخ بگریزند!

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۲ دی ۱۳۹۸

    برای حفظ تقارن در طراحی

  • mohamadamak
    mohamadamak | ۱۰ دی ۱۳۹۸

    فکر کنم برای حفظ ظاهره
    مثل همین گوشی و تبلت ها که جای دو تا اسپیکر دارند ولی یکی صدا میده
    برای مثال lenevo k5 play
    zte balde a910

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۱۰ دی ۱۳۹۸

    بنظرم یه نوع توهین به مشتری بحساب میاد. خب وقتی استفاده ای ندارن نمیشه نذارن؟ هم تو هزینه هاشون صرفه جویی میشه هم نبودنشون هم باعث سادگی و جذابیت میشه. خلاصه برندی ک اصالت داشته باشه مثه BMW هیچوقت نیاز به این حقه ها نداره.

مطالب پیشنهادی