ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی HabEx، ابزار جدید ناسا برای جستجوی خانه دوم انسان

فجایع زیست محیطی و انفجار جمعیت، دو عاملی هستند که بشر را به فکر ترک زمین انداخته اند. برای ترک زمین ابتدا باید سیاره ای مشابه زمین پیدا کرد. طرح مفهومی تلسکوپ جدید ناسا که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

فجایع زیست محیطی و انفجار جمعیت، دو عاملی هستند که بشر را به فکر ترک زمین انداخته اند. برای ترک زمین ابتدا باید سیاره ای مشابه زمین پیدا کرد. طرح مفهومی تلسکوپ جدید ناسا که با نام اختصاری HabEx شناخته می شود، بشر را برای پیدا کردن سیاره هایی شبیه زمین یاری خواهد کرد.

تلسکوپ HabEx، نوعی تلسکوپ فضایی شبیه تلسکوپ هابل است، با این تفاوت که قطر آینه آن 4 متر است که در مقایسه با قطر آینه هابل (2.4 متر)، اندازه بزرگ تری دارد. این تلسکوپ به یک سایبان اوریگامی شکل به قطر 52 متر مجهز خواهد شد که قبل از پرتاب به شکل مارپیچ جمع شده و پس از رسیدن تلسکوپ به نقطه مورد نظر باز می شود.

تلسکوپ HabEx

این سایه بان دیسک شکل پس از باز شدن شبیه گل آفتابگردان شده و با مسدود کردن نور ستاره های اطراف، به تلسکوپ HabEx در شناسایی نور ضعیف ستاره های دور دست و رصد اعماق فضا کمک خواهد کرد.

«Scott Gaudi»، یکی از محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با انتشار بیانیه ای گفت:

«هدف ما پیدا کردن سیاره ای شبیه زمین است، سیاره ای که از حیات پشتیبانی کند. تاکنون چندین سیاره را بیرون از منظومه شمسی شناسایی کرده ایم، ولی در هیچ کدام از آنها وجود عناصر لازم برای پشتیبانی از حیات ثابت نشده است. ماموریت تلسکوپ HabEx قدم منطقی بعدی در جستجوی سیاره هایی شبیه زمین خواهد بود.»

ناسا با تلسکوپ مورد بحث سه هدف را دنبال می کند؛ نخست شناسایی سیاره های اطراف و دوم، نقشه سازی از سیستم های سیاره ای نزدیک و جستجو برای سیاره های مختلف درون آنها. کشف بخش های دوردست جهان هستی در طیف فرابنفش، هدف سومی است که ناسا آن را دنبال می کند.

طرح مفهومی تلسکوپ HabEx در اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (AGU) و رویداد مهندسی اپتیک SPIE نمایش داده شد. این ماموریت یکی از چهار ماموریتی است که ناسا قصد دارد به کمک آن تلسکوپ هابل و تلسکوپ جیمز وب را از رده خارج کند.

ناسا تاریخ عملیاتی شدن تلسکوپ یاد شده را سال 2035 اعلام کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۹ دی ۱۳۹۸

    تاریخ پرتاب کیه؟

    • پیمان حسنی
      پیمان حسنی | ۹ دی ۱۳۹۸

      احتمالاً سال 2035

مطالب پیشنهادی