ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یادمان تاریخی کالانیش
تکنولوژی

کشف شواهد جدیدی در مورد یادمان تاریخی کالانیش؛ پای صاعقه در میان است

محققین با بررسی بخش غربی مجموعه جزایر هبرید در ساحل غربی اسکاتلند، به کشفیات جالب و جذابی رسیده‌اند. آن‌ها می‌گویند که یادمان تاریخی کالانیش در این جزیره، به منظور جذب آذرخش بنا نهاده شده که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۵

محققین با بررسی بخش غربی مجموعه جزایر هبرید در ساحل غربی اسکاتلند، به کشفیات جالب و جذابی رسیده‌اند. آن‌ها می‌گویند که یادمان تاریخی کالانیش در این جزیره، به منظور جذب آذرخش بنا نهاده شده که تا پیش از این، هدف از ساخت آن ناشناخته بوده است.

این بنای تاریخی تازه کشف شده، متشکل از چندین ستون سنگی ایستاده است که یک دایره بزرگ را تشکیل می‌دهند. در مرکز این دایره، ناحیه‌ای ستاره‌ای شکل قرار دارد که محققین احتمال می‌دهند محل برخورد صاعقه باشد و همچنین احتمال می‌دهند که این سازه، در اصل با هدف جذب صاعقه در این مکان ساخته شده است. این کشفیات به کمک بازسازی مجازی بنای تاریخی کانالیش (Calanais Monument) میسر شده و گفته می‌شود این بنای تاریخی از قدرت‌های طبیعت الهام گرفته که روی مردم نئولیتیک ساکن این جزیره، تاثیر بسیاری داشته است.

باستان‌شناس ریچارد بیتس (Richard Bates) و همکارانش به دنبال مدارکی از دایره‌های سنگی دفن شده زیر این بنای تاریخی بودند که این سازه را کشف کردند. گفته می‌شود این بنای تاریخی مگالیتیک، در حدود ۵ هزار سال پیش و در دوره نئولیتیک ساخته شده است. البته تا پیش از این تحقیق، چندین چاله برای بررسی‌های ماهواره‌ای نشان‌دار شده بودند که اکنون توسط باتلاق‌های ذغالی پر شده است.

یادمان تاریخی کالانیش

محققین برای بررسی بیشتر بخش‌های زیرین این ناحیه، از چند روش سنجش از راه دور غیر آسیب رسان استفاده کردند که شامل تکنیک‌های نقشه‌برداری سطحی الکترومغناطیسی و توموگرافی مقاومت الکتریکی می‌شود. به کمک این روش‌ها محققین توانستند ستونی سنگی پیدا کنند که گواهی بر یک مجموعه سنگی دایره‌‌ای شکل دیگر در مرکز ستو‌های سنگی اصلی یادمان تاریخی کالانیش خواهد بود.

علاوه بر این، محققین یک مرکز ستاره‌ای شکل مغناطیسی کشف کردند که ۴ هزار سال قدمت دارد. آن‌ها انتظار دارند این ناحیه ستاره‌ای شکل، توسط یک یا چند صاعقه به وجود آمده باشد. بیتس می‌گوید:

این پدیده بسیار نادر است زیرا صاعقه معمولا روی پوسته بالایی زمین برخورد می‌کنند در حالی که شفافیت این برخورد‌ها، خبر از قدمتی ۳ هزار ساله می‌دهند و برای زمانی قبل از تشکیل چاله‌هاست.

یادمان تاریخی کالانیش

از همین رو تشخیص این امر برای محققین بسیار دشوار است که بفهمند صاعقه‌ها پیش از ساخته شدن دایره سنگی برخورد کرده یا پس از آن. بیتش در همین رابطه می‌گوید که شواهد به دست آمده از محل برخورد صاعقه، نمی‌تواند اتفاقی باشد و احتمالا این بنای تاریخی با هدف جذب صاعقه‌ها ساخته شده است. او می‌گوید:

نمی‌دانیم که چه چیزی در مرکز این دایره وجود داشت است؛ شاید درخت یا سنگی بوده که در حال حاضر وجود ندارد. در هر صورت می‌توان ‌گفت که نیروهای طبیعت به شدت با باورها و زندگی روزانه مردم و جامعه کشاورزان این جزیره، درآمیخته شده بود.

با این حال محققین می‌گویند یکی از اهداف ساخته شدن یادمان تاریخی کالانیش می‌توان جذب صاعقه باشد و این پدیده عجیب خود ضامن تحقیقات بیشتر در این مورد خواهد بود. البته عموما ساخته شدن بناهای اینچنینی مانند کالانیش، مربوط به تغییرات فصلی یا تشخیص زمان می‌شود و این پدیده که صاعقه باعث ساخته شدن چنین بنایی شده، بسیار جالب بوده که تنها با تحقیقات بیشتر می‌توان علت آن را کشف کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hamed
    Hamed | ۲۰ دی ۱۳۹۸

    شبیه استون هنجه!

  • kianoosh jahani
    kianoosh jahani | ۱۰ دی ۱۳۹۸

    چقدر شبه به استون هنج ساخته شده. وزن سنگ هایی که در اینجا به کارر رفته چقدره؟ بشر با چه انگیزه ای دست به ساختن چنین بناهایی کرده؟

مطالب پیشنهادی