ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن AirQuality؛ میزان آلودگی هوا را در گوشی خود بررسی کنید

آلودگی هوا در تهران و بسیاری از شهر‌های مهم ایران در چند روز گذشته باعث شده بسیاری از مدارس تعطیل شود. این موضوع نگران کننده می‌تواند آسیب‌هایی جدی را متوجه مردم کند و خطرات زیادی ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۲ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

آلودگی هوا در تهران و بسیاری از شهر‌های مهم ایران در چند روز گذشته باعث شده بسیاری از مدارس تعطیل شود. این موضوع نگران کننده می‌تواند آسیب‌هایی جدی را متوجه مردم کند و خطرات زیادی برای افراد حساس خواهد داشت. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم به معرفی AirQuality یک اپلیکیشن سنجش آلودگی هوا بپردازیم.

نرم افزار یاد شده مانند یک اپلیکیشن هواشناسی عمل می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از آن متوجه شوید که هوا چقدر آلوده است و حتی پیش‌بینی‌های وضعی چند روز آینده را هم به شما نمایش خواهد داد. اگر شما هم نگران وضعیت آلودگی هوای شهر خود هستید، بد نیست با ما همراه باشید و با AirQuality آشنا شوید.

آلودگی هوا از آن جهت مهم است که می‌تواند سلامت ما را تهدید کند. به همین دلیل بد نیست همیشه از منابع موثق شاخص آلودگی هوا را بررسی کنیم. اپلیکیشن AirQuality که از آن تحت عنوان AirVisual هم یاد می‌شود تلاش کرده تا این امکان را در اختیار کاربرانش قرار دهد که بتوانند از طریق گوشی خود، آخرین وضعیت آلودگی هوای مناطق مختلف دنیا را مشاهده کنند.

این نرم افزار همه شهر‌های مهم دنیا (تقریبا اکثر شهر‌های ایران) را شامل می‌شود. شما می‌توانید با اجرای این نرم افزار، شهر خودتان را پیدا کنید و آن را به لیست شهر‌های مورد نظرتان بیافزایید. نرم افزار یاد شده به شم این امکان را می‌دهد که چندین شهر مختلف از هرجای دنیا را به صفحه اصلی خود -که تحت عنوان My Air شناخته می‌شود- اضافه کنید و به محض ورود به اپلیکیشن وضعیت شاخص آلودگی هوای شهر را مشاهده نمایید.

یکی از خوبی‌های قابل توجه این اپلیکیشن آن است که در کارت مربوط به هر شهر، به شما اعلام می‌کند که هوای آلوده کنونی برای کدام گروه از افراد مناسب نیست. به عنوان مثال در تصویر بالا می‌توانید شهر سئول را مشاهده کنید که با شاخص آلودگی ۱۸۹ برای افراد حساس ناسالم است. همچنین شهر تهران در حین نگارش این متن با شاخص هوای ۷۹ وضعیت معمولی را سپری می‌کند.

با انتخاب هرکدام از کارت‌ها می‌تواند اطلاعات تکمیلی تری را دریافت کنید. نظیر میزان رطوبت، دمای هوا و سرعت باد. همچنین در این اپلیکیشن یک پیشبینی دما و میزان آلودگی هوا در ساعات پیش رو مشخص شده است که با مطالعه آن می‌توانید متوجه شوید که در ساعات آینده وضعیت آلودگی هوا به چه صورت خواهد بود.

نرم افزار AirQuality علاوه بر این به شما اجازه می‌دهد که پیش‌بینی ۷ روز آینده را هم ببینید. این پیش‌بینی شاید آنچنان دقیق نباشد اما به طور کلی می‌تواند دید نسبتا مناسبی را از وضعیت آلودگی هوای شهر در اختیارتان قرار دهد. البته این پایان امکانات AirQuality نیست؛ با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها مربوط به ورود شاخص هوا به وضعیت ناسالم را هم دریافت کنید.

در این اپلیکیشن بخشی طراحی شده که با ورود به آن می‌توانید از نرم افزار بخواهید که در صورت ورودی شاخص آلودگی هوا به مرزی مشخص (که آن هم می‌توانید مشخص کنید) به گوشی شما نوتیفیکیشن ارسال کند. همچنین این امکان را دارید که هر چند ساعت یک بار از نرم افزار بخواهید به طور خودکار وضعیت آب و هوایی یک شهر را به اطلاعتان برساند.

اما همانطور که می‌دانید، آلودگی هوای یک شهر بزرگ مثل تهران، می‌تواند در مناطق مختلف، متفاوت داشته باشد. AirQuality این موضوع را به خوبی می‌داند و به همین دلیل به کاربران اجازه می‌دهد تا با ورود به بخش Map وضعیت آب و هوایی مناطق مختلف شهر‌ها را مشاهده کنند. همانطور که در تصویر سمت راست از مجموعه تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، شاخص آلودگی هوای تهران در مناطق مختلف مشخص شده است.

در واقع شاخص آلودگی یک شهر به طور کلی میانگین این مقادیر محسوب می‌شود. به همین دلیل مهم است که با ورود به این بخش، شاخص آلودگی نقاط مختلف شهر را هم بررسی کنید. همچنین این امکان را دارید که در صفحه اصلی خود، به جای مشاهده وضعیت آب و هوایی یک شهر، فقط مناطقی از شهر را داشته باشید تا تنها شاخص آلودگی همان منطقه را مشاهده کنید.

نرم افزار AirQuality اما ویژگی‌های منحصر به فرد خود را به همین موضوعات ختم نمی‌کند. این نرم افزار خودش را موظف می‌داند تا آخرین وضعیت آلودگی هوای کره زمین را به سمع و نظر کاربرانش برساند. به همین دلیل شما می‌توانید با رفتن به بخشی از اپلیکیشن، به صورت روزانه رده بندی آلوده‌ترین شهر‌های دنیا را مشاهده کنید. همچنین از بخش اخبار، قادرید اخبار مهم جهان در زمینه آلودگی هوا را مطالعه نمایید.

از بخش Resources در این اپلیکیشن، می‌توانید با اصلی ترین عواملی که زمینه آلودگی هوا در شهر‌ها را فراهم می‌کنند آشنا شوید و با مطالعه مقالات بسیار مفید آن، دلایل اصلی وضعیت بد آلودگی هوای شهرهای مختلف را مطالعه کنید. در این بخش با عوامل مختلفی مثل آمونیاک و گاز کربن دی اکسید بیشتر آشنا می‌شوید و می‌توانید ببینید که این گاز‌های سمی می‌توانند چه آسیب‌هایی را متوجه انسان کند.

به طور کلی می‌توان گفت اپلیکیشن AirQuality می‌تواند منبعی مناسب برای دریافت آخرین اطلاعات از وضعیت آلودگی آب و هوای شهر‌های مختلف باشد. این که اعداد اعلام شده در این نرم افزار چقدر دقیق است را نمی‌توانیم تایید کنیم، اما در بررسی‌های صورت گرفته، عمدتا شاخص هوای نمایش داده شده در این اپلیکیشن تفاوت چشمگیری با شاخص آلودگی رسمی اعلام شده از سوی نهاد‌های مربوط، نداشته است. بنابراین اگر در شهر‌های بزرگ و آلوده زندگی می‌کنید، بد نیست با استفاده از AirQuality شاخص آلودگی مناطق مختلف شهر خود را بررسی کنید.

Air Quality | AirVisual

Air Quality | AirVisual

سازنده: ّIQAir AG قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 25 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۱۴ دی ۱۳۹۸

    عالی بود دمتون گرم

  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۱۳ دی ۱۳۹۸

    تازه پیداش کردید!؟???

  • Mostafa
    Mostafa | ۱۲ دی ۱۳۹۸

    ممنونم برای این اپ، خیلی کاربردیه و برای مشهد خیلی دقیق

  • mohammad javad Sanakhan
    mohammad javad Sanakhan | ۱۲ دی ۱۳۹۸

    خیلی شهرها رو نداره حتی استان فارس رو هم ندارد

مطالب پیشنهادی