ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

درمان گرفتگی عروق فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی با کمک پزشکان روی زمین

یکی از فضانوردان ناسا که در ماموریتی طولانی در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می برد دچار ترومبوز سیاهرگی عمقی شد و بدنبال این اتفاق سازمان فضایی آمریکا از دکتر استیون مول متخصص گرفتگی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

یکی از فضانوردان ناسا که در ماموریتی طولانی در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می برد دچار ترومبوز سیاهرگی عمقی شد و بدنبال این اتفاق سازمان فضایی آمریکا از دکتر استیون مول متخصص گرفتگی عروق دانشگاه کارولینای شمالی برای درمان وی کمک گرفت.

ناسا نام این فضانورد یا زمان بروز بیماری برای وی را فاش نکرده اما گفته می شود که وی دو ماه بعد از آغاز دوره ماموریت شش ماهه اش در ایستگاه فضایی بین المللی و حین عکسبرداری فراصوت از گردنش برای انجام یک تحقیقات علمی دچار این ضایعه شده است.

پزشکان معمولا وقتی با موارد چالش برانگیز روبرو می شوند به بررسی سوابق پزشکی می پردازند تا نحوه مدیریت گرفتگی عروق طی سال های گذشته را در وی بررسی نمایند. با این حال وقتی بیمار در فضا باشد هیچگونه دسترسی به این اطلاعات وجود نخواهد داشت.

دکتر مول در اینباره گفته است:

با در نظر داشتن اینکه در ایستگاه فضایی بین المللی خبری از اتاق های اضطراری نیست ضرورت می یابد که ما گزینه های پیش رویمان را سبک و سنگین کنیم.

گرفتگی عروق
دکتر مول

مول و یکی از تیم های پزشکی ناسا نیز تصمیم گرفتند گرفتگی عروق این فضانورد را با استفاده از رقیق کننده های خون درمان کنند. آنها در ادامه داروی مورد نیاز را که به میزان محدود در ایستگاه فضایی بین المللی بود به بیمار دادند تا همراه با محموله جدید مقدار کافی از آن به ایستگاه برسد.

این فضانورد به مدت ۴۰ روز دارو را به صورت تزریقی دریافت کرد و سپس با تجویز پزشک آن را به صورت قرص مصرف نمود. این عضو ناسا کمی قبل از آنکه به زمین بازگردد مصرف قرص ها را قطع کرد و حالا تحت درمان قرار دارد.

دکتر مول نیز روز گذشته با انتشار یک مطالعه موردی به بررسی نتایج تحقیقات خود پیرامون مسائلی پرداخت که در طول دوران حضور فضانوردان در ماموریت های فضایی برای گردش خون آنها رخ میدهد. در این گزارش اشاره شده که گرفتگی عروق در فضانوردی که پیشتر کاملا سالم بوده از جمله خطرات حضور در سفرهای فضایی است.

حالا مول و دانشمندان ناسا خواستار انجام تحقیقات بیشتر در رابطه با گرفتگی عروق در فضا، درمان و اقدامات پیشگیرانه احتمالی برای آن شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی