ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اختلالات اینترنت کشور
تکنولوژی

رصد اختلالات اینترنت کشور با سامانه رادار ابر آروان محقق شد

اختلالات اینترنت کشور در چند ماه گذشته گاهی به دستور مقام‌های امنیتی بوده و گاه به مشکلات جهانی ارتباط داشته؛ فارغ از چرایی این اختلالات اما ایجاد سامانه‌ای برای رصد اختلالات اینترنت کشور حس می‌شد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۳

اختلالات اینترنت کشور در چند ماه گذشته گاهی به دستور مقام‌های امنیتی بوده و گاه به مشکلات جهانی ارتباط داشته؛ فارغ از چرایی این اختلالات اما ایجاد سامانه‌ای برای رصد اختلالات اینترنت کشور حس می‌شد که مجموعه ابر آروان با راه‌اندازی سامانه راداری خود این امکان را فراهم کرده است.

ابر آروان گزارش داده که در  راستای شفافیت اطلاعات و در جایگاه منبع مستقل، تلاش کرده تا با دردسترس قرار دادن اطلاعات زیرساخت اینترنت کشور، گزارش درلحظه‌ای از وضعیت اتصالات ایران در اختیار همگان قرار دهد.

اختلالات اینترنت کشور

اطلاعات این سامانه وضعیت ارتباطات اینترنتی ۱۰ دیتاسنتر پرترافیک کشور را نشان می‌دهند؛ اسامی برخی از این ۱۰ دیتاسنتر به این شرح است: « آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، های‌وب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت.» وضعیت ارتباطات اینترنتی این دیتاسنترها در کلانشهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان و تبریز است که از  طریق پروتکل HTTPS دسترسی به ۸ سایت پربازدید جهانی شامل توییچ، ویکی‌پدیا، اینستاگرام، یاهو، گوگل، لینکدین، گیت‌هاب و استک اورفلو را رصد می‌شوند. شایان ذکر است این اطلاعات هر یک دقیقه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شوند. هر گاه امکان ارتباط با هر کدام از این وب‌سایت‌ها از یک یا چند دیتاسنتر میسر نباشد،‌ خطی رنگی در نمودار رادار ابر آوران نمایان می‌شود که نشان‌گر اختلالی احتمالی در ارتباطات اینترنت ایران است.

از امروز این سامانه در نشانی radar.arvancloud.com دردسترس است.

ابر آروان در پایان این اطلاعیه آورده که این مجموعه گسترده‌ترین زیرساخت ابری کشور را در اختیار دارد و با حضور در ۱۵ دیتاسنتر از سرویس‌دهندگان مختلف اینترنت کشور و ۱۵ نقطه حضور در نقاط مهم جهان، می‌تواند کامل‌ترین اطلاعات از وضعیت زیرساخت اینترنت داخلی و اتصالات آن را در اختیار قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی