ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برنامه جدی وزارت صمت برای واگذاری خودروسازان تا پایان سال ۹۹

واگذاری خودروسازان مساله تازه ای نیست و به کررات در ماه های اخیر مطرح شده است، با این حال چندی پیش بود که شورای نگهبان از غیر قانونی بودن واگذاری کامل خودروسازان خبر داد. به ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

واگذاری خودروسازان مساله تازه ای نیست و به کررات در ماه های اخیر مطرح شده است، با این حال چندی پیش بود که شورای نگهبان از غیر قانونی بودن واگذاری کامل خودروسازان خبر داد.

به گفته شورای نگهبان واگذاری خودروسازان بزرگ دولتی کشور به منزله واگذاری بنگاه های بزرگ است که براساس قانون باید همواره بخشی از آن در مالکیت دولت باشد.

اما حالا خبر می رسد که برنامه وزارت صمت برای واگذاری خودروسازان جدی است. در اخرین اظهار نظر سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استانهای وزارت صمت، مصداق های این واگذاری دیده می شود.

البته این یک واقعیت است که به تجربه ثابت شده که دولت بنگاه‌دار خوبی نیست و بخش خصوصی بهتر از دولت می تواند در حفظ منافع سهامداران، مصرف کنندگان خودرو و اداره‌ کرد شرکت ها عمل کند و نمونه های موفق آن را در خودروسازان بزرگ جهانی شاهد هستیم.

افشار فتح الهی با بیان این خبر افزود: «واگذاری این شرکت ها در سه مرحله تعریف شده است، که باید انجام بشود. باقی ‌مانده سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا اندکی بیش از ۱۷ درصد است.»

وی ادامه داد: «مرحله اول واگذاری اموال غیرتولیدی آنها است که الان شروع شده و بخشی از آنها واگذار شده و بخشی دیگر با فرآیند کارشناسی در حال انجام است.»

سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استانهای وزارت صمت با بیان اینکه سطح دیگر واگذاری مربوط به شرکت های زیرمجموعه وابسته به خودروسازان است، گفت: «واگذاری این شرکت ها ممکن است در قالب سهام یا مالکیت کامل باشد که در بخشی از شرکتهای اولویت دار این کار شروع شده است.»

فتح الهی ادامه داد: «در نهایت نیز واگذاری شرکتهای اصلی است که طبق برنامه زمان بندی ما تا پایان سال ۱۳۹۹ باید انجام بشود و تا آن موقع همه این سه مرحله باید انجام شده باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • navid_kiani
    navid_kiani | ۱۵ دی ۱۳۹۸

    اگه خصوصی سازی ها مثل قبل باشه به هیچ دردی نمیخوره و همین ماشین های بدرد نخور بدتر میشه اما اگه درست انجام بشه و روشون نظارت باشه حتما جواب میده و اگه خصوصی سازی شد حتما سخت گیری کنن توی کیفیت تا رقابت بشه و تسهیلات بزارن مثلا اگه فلان شرکت جنسش بهتر بود به خریداران وام خرید یا تخفیف بدن تا فروشش بره بالا و شرکت بی کیفیت مجبور بشه اونم جنس خوب تولید کنه اما من چشم آب نمیخوره

  • علی
    علی | ۱۵ دی ۱۳۹۸

    خصوصی سازی بدون رقابتی ساز بی نتیجه است.

  • goodarz
    goodarz | ۱۴ دی ۱۳۹۸

    توی ایران معنی کلمه واگذاری به بخش خصوصی یعنی شرکتی که توسط آقازاده ای ژن قشنگ افتتاح شده و اونم تحت نظر باز بخش دولتی هستش در اکثر مواقع هم اون شرکت واگذار شده به عمد ورشکست اعلام شده و کارگرانش یا حقوق نمیگیرن یا اخراج میشن

    • علی
      علی | ۱۵ دی ۱۳۹۸

      مثل نیشکر هفت تپه، هپکو و....

مطالب پیشنهادی