ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مالیات افراد ثروتمند
تکنولوژی

بیل گیتس خواستار افزایش مالیات ثروتمندان آمریکا شد

بیل گیتس که در حال حاضر دومین فرد ثروتمند دنیا بعد از بزوس محسوب می شود، خواستار رفع نابرابری درآمدی از طریق اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان شده است. مالیات به یکی از بحث های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

بیل گیتس که در حال حاضر دومین فرد ثروتمند دنیا بعد از بزوس محسوب می شود، خواستار رفع نابرابری درآمدی از طریق اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان شده است.

مالیات به یکی از بحث های انتخاباتی داغ در آمریکا تبدیل شده و دموکرات ها مانور زیادی روی آن می دهند. گیتس هم که در کانون این بحث ها قرار داشته با انتشار پستی در وبلاگش از سیستمی پشتیبانی کرد که در آن مالیات افراد ثروتمند بیشتر می شود:

به نظرم ثروتمندان باید بیشتر مالیات بدهند و البته این مساله شامل من و ملیندا هم می شود.

مدیرعامل سابق مایکروسافت به فاصله فزاینده بین بالاترین و کمترین سطح درآمد در ایالات متحده اشاره کرده و آنرا نتیجه سیستم مالی غیرعادلانه دانسته است. وی راه حل این مشکل را افزایش مالیات افراد بسیار متمول به ویژه مالیات بر درآمد ناشی از سرمایه گذاری عنوان کرد. گیتس به قانونگذاران پیشنهاد کرد راه های فرار مالیاتی که در قوانین ایالتی و فدرال فعلی وجود دارد را هم ببندند.

وی پیش از این اعلام کرده بود کمپانی هایی که از ربات استفاده می کنند باید به همان تناسب مالیات بیشتری بدهند چرا که باعث اخراج نیروهای انسانی می شوند که در صورت کار اشتغال در آن پست ها به دولت مالیات می دادند.

گیتس در حالی این نظرات را اعلام کرده که «الیزابت وارن»، از نامزدهای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ یکی از اهداف خود را افزایش ۶ درصدی مالیات  افراد بسیار ثروتمند اعلام کرده. جالب اینجاست دو ماه قبل گیتس در کنار دیگر میلیاردها برنامه های وی را مورد انتقاد قرار بوده اما حالا به نوعی از آن پشتیبانی کرده است.

هرچند بیل گیتس در دهه گذشته میلیاردها دلار به خیریه اهدا کرده اما در همین مدت ثروت خالصش به لطف سیاست های مالیاتی و افزایش ارزش سهام ۵۰ میلیارد دلار بیشتر شده که تقریبا معادل ۵۰ درصد از ثروت ۱۰۸ میلیارد دلاری وی است.

گیتس نخستین میلیاردی نیست که خواهان پرداخت مالیات بیشتر می شود و قبلا «ابیگیل دیزنی»، وارث امپراتوری والت دیزنی افزایش دستمزد مدیران عامل را به عنوان یکی از دلایل نابرابری درآمدها به باد انتقاد گرفت. وی به حقوق و مزایای «دیوانه وار» ۶۵ میلیون دلاری مدیرعامل دیزنی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده که ۱۴۲۴ برابر از میانگین حقوق یک کارگر بیشتر است.

مالیات افراد ثروتمند
Elizabeth Warren

الیزابت وارن برای درک بهتر طرح مالیاتی خود یک محاسبه گر را راه اندازی کرده که مالیات افراد ثروتمند را نشان می دهد. بر اساس محاسبات این سایت گیتس در این طرح ۶.۴ میلیارد پرداخت می کند که در مقابله با دارایی های وی چندان زیاد نیست.

این طرح با انتقاد مدیران بسیاری از شرکت ها و فعالان وال استریت همراه شده تا جایی که وارن را تهدیدی برای کسب و کارها قلمداد کرده اند. همین بحث ها دو ماه قبل باعث بحث و جدل شدیدی میان وارن و یک سرمایه گذار متمول به نام «لئون کورپمن» شد.

از دیگر افراد سرشناسی که با طرح مالیات ۶ درصدی الیزابت وارن مخالفت کرده اند باید به «جیمی دیمون»، مدیرعامل جی پی مورگان، «مارک کوبان»، کارآفرین متمول و «لوید بلنکفین»، بانکدار و مدیرعامل سابق گلدمن ساکس اشاره کرد. تعدادی دیگر از فعالان حوزه مالی هم پیش بینی کرده اند که در صورت پیروزی وارن در انتخابات شاخص بورس بین ۱۰ تا ۲۵ درصد سقوط خواهد کرد که به معنی یک فاجعه اقتصادی برای ایالات متحده و حتی بازارهای جهانی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • علی
    علی | ۱۵ دی ۱۳۹۸

    با تشکر از بیل راستگو.

  • jim kabir
    jim kabir | ۱۴ دی ۱۳۹۸

    جیگرتو بیل ?

  • همان
    همان | ۱۴ دی ۱۳۹۸

    این جا هم دکتر مملکت بلد نیس از دستگاه پوز استفاده کنه!?

  • O۹Erd
    O۹Erd | ۱۴ دی ۱۳۹۸

    ولی از دید تازه به دوران رسیده های ایران مردم کم درآمد، پول ندارن چون بی عرضه ن :) از اینجا با تمام وجودم متنفرم

مطالب پیشنهادی