ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه ارسال پیامکی رمز دوم پویا از ۱۶ دی برای دو بانک فعال می‌شود

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خبر از راه‌اندازی سامانه هریم در درگاه‌های پرداختی برای مشتریان بانک‌های ملت و پارسیان در بامداد دوشنبه داد. به گفته «مهران محرمیان» قرار است به زودی شاهد تعبیه دکمه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خبر از راه‌اندازی سامانه هریم در درگاه‌های پرداختی برای مشتریان بانک‌های ملت و پارسیان در بامداد دوشنبه داد.

به گفته «مهران محرمیان» قرار است به زودی شاهد تعبیه دکمه دریافت رمز پویا در درگاه‌های پرداخت بانکی باشیم و در وهله اول قرار است که که مشتریان بانک ملت و پارسیان بتوانند از این سامانه استفاده کنند. سامانه هریم در واقع به مشتریان اجازه می‌دهد که در حین پرداخت بانکی در صفحه درگاه بتوانند با فشردن دکمه دریافت رمز پویا، رمز دوم یکبار مصرف خود را که ۱۲۰ ثانیه اعتبار دارد را در گوشی خود به طور رایگان مشاهده و عملیات پرداخت را انجام دهند. این اقدام باعث می‌شود که دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های متعدد بانک‌ها و یا ارسال پیامک هزینه‌بر برای مشتریان نباشد.

سامانه هریم

محرمیان در توییتر خود خبر از راه‌اندازی این سامانه در بامداد دوشنبه ۱۶ دی‌ماه داده و با این تفاسیر به نظر می‌رسد که رمز یکبار مصرف بانکی از این تاریخ برای دارندگان حساب در بانک‌های ملت و پارسیان به حالت اجباری در خواهد آمد.

کارت هدیه نیازی به رمز دوم پویا ندارد

بر اساس الزامات اعلام شده از سوی شاپرک، زمانی که مشتری  بر روی دکمه درخواست رمز پویا کلیک می‌کند، رمز ارسال می‌شود اما اگر به هر دلیلی رمز ارسال نشد، مشتری باید تا اتمام مهلت زمان ارسال رمز یعنی ۱۲۰ ثانیه منتظر بماند و سپس در این زمان پیام دریافت مجدد رمز پویا را کاربر مشاهده می‌کند که با فشردن دوباره دکمه رمز پویا برای کاربر ارسال می‌شود،حداکثر تعداد مرتبه مجاز در ارسال درخواست رمز پویای پیامکی برای صفحه پرداخت برنامه کاربردی موبایلی، پنج مرتبه است.

سامانه هریم
نمونه‌ای از تصویر یک درگاه بانکی که در آن دکمه درخواست رمزپویا مشاهده می‌شود

همچنین اعلام شده که کارت هدیه نیازی به رمز دوم پویا ندارد و این کارت‌ها از همان رمز ایستا بهره‌مند خواهند بود.

ناگفته نماند سامانه هریم که قرار بود در درگاه‌های بانکی تعبیه شود تا کاربر با فشار یک دکمه بتواند بدون پرداخت هزینه و اتلاف وقت، رمز پویا خود را به دست بیاورد، به زودی در تمامی اپلیکیشن‌های پرداختی و حتی سامانه USSD نیز حضور خواهد داشت تا تمامی مشتریان بانک‌ها بدون هیچ هزینه‌ای همچون ارسال پیامک به بانک‌ها، رمز پویای خود را به دست بیاورند.

ویژگی سامانه هریم بزودی در اپلیکیشن‌های بانکی نیز اجرا خواهد شد

اپلیکیشن‌های مختلف حوزه پرداخت و بانکی در حال تست دکمه سامانه هریم برای دریافت آنی رمز پویا هستند و به نظر می‌رسد این ویژگی قرار است جدا از درگاه‌های بانکی در اپلیکیشن‌ها نیز قرار بگیرد تا برای کارت به کارت کردن یا پرداخت تسهیلات بانکی و... دیگر نیازی به ارسال و دریافت پیامک به سمت بانک نباشد. همانطور که گفته شد سامانه هریم در این حالت با فشار یک دکمه، پیامکی را از سوی بانک مربوطه به شماره تلفنی که مشتری در بانک ثبت کرده ارسال می‌کند که ۱۲۰ ثانیه اعتبار دارد.سامانه هریم

همچنین در حالت USSD قرار است با اضافه شدن سامانه هریم، بتوان تراکنش‌های از طریق این بستر را نیز انجام داد؛ هرچند اساسا امن بودن این بستر مورد بحث است و شاید رمز پویا بتواند در آینده‌ای نزدیک، به انجام تراکنش از سوی بستر USSD خاتمه دهد. بر اساس اطلاعات به دست رسیده و تایید نشده قرار است که در هنگام یک عملیات تراکنشی از طریق USSD، گزینه‌ای برای ارسال رمز پویا نیز در کنار سایر گزینه‌ها اضافه شود تا با انتخاب آن، رمز پویا به صورت یک نوتیفیکیشن چند ثانیه‌ای به کاربر ارائه شود؛ هرچند این قابلیت در گوشی‌های ساده چندان کاربردی نخواهد داشت و هنوز مشخص نیست برای گوشی‌های ساده‌ای که در بستر USSD قصد انجام تراکنش دارند؛ چه راه‌حلی از سوی بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

گفته می‌شود سامانه هریم در تراکنشهای بستر USSD نیز اجرا خواهد شد

شایان ذکر است تمام بانک‌های کشور بعد از اتصال به سامانه هریم بانک مرکزی می‌توانند درخواست رمز دوم یک‌بارمصرف مشتریان خود را دریافت و پاسخ را در قالب پیامک به مشتریان خود ارائه دهند که از این مسیر افرادی که فاقد گوشی هوشمند هستند و همچنین افرادی که میلی به نصب چندین اپلیکیشن برای پرداخت‌های غیرحضوری خود ندارند، می‌توانند از رمز دوم یک‌بارمصرف (پویا) استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی