ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان از وجود آب به مقدار اندک در اغلب اگزوپلنت ها خبر دادند

دانشمندان به حقایق جالبی در مورد اگزوپلنت های کشف شده تا به امروز پی برده اند. طبق گفته آنها، اغلب سیارات فراخورشیدی آب دارند اما این آب کمتر از میزان مورد انتظارشان است. پژوهشگران با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

دانشمندان به حقایق جالبی در مورد اگزوپلنت های کشف شده تا به امروز پی برده اند. طبق گفته آنها، اغلب سیارات فراخورشیدی آب دارند اما این آب کمتر از میزان مورد انتظارشان است.

پژوهشگران با مطالعه دیتای به دست آمده از جو ۱۹ سیاره فراخورشیدی که توسط تلسکوپ های فضایی و زمینی جمع آوری شده بود به این اطلاعات پی بردند. متوسط دمای سیارات مختلف بین ۷۰ تا ۳۶۳۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه تا ۱۹۹۸ درجه سانتیگراد) است و ابعاد آنها نیز از کمتر از نپتون تا ۶۰۰ برابر توده زمین می تواند متغیر باشد.

این تیم دریافته اند که از میان ۱۹ اگزوپلنت یا سیاره فراخورشیدی ۱۴ مورد آنها حاوی بخار آب هستند. دانشمندان یادآور شده اند که شناسایی بخار آب در سیارات فراخورشیدی به مراتب آسان تر از منظومه خورشیدی است. البته به غیر از آب مواد شیمیایی دیگری نیز در جو این سیارات مشاهده شده که در تمامی آنها سدیم و پتاسیم برابر با میزان برآوردهای صورت گرفته قبلی بوده است.

با این همه دانشمندان دریافته اند که سطح بخار آب در این سیارات به مراتب کمتر از میزان پیش بینی شده بوده است. پیش بینی ها از مقدار آب در سیارات فراخورشیدی  براساس مقدار بخار آبی صورت گرفته که سیارات غول پیکر درون منظومه خورشیدی می توانند داشته باشند. انتظارات از آب موجود در این سیارات نیز براساس نسبت مقدار کربن به هیدروژن در اتمسفر سیارات گازی مطرح شده است.

در هر حال یافته های جدید حکایت از آن دارند که وقتی سیارات گازی شکل می گیرند یخی که ممکن است درون آنها بیافتد کمتر از میزان مورد انتظار خواهد بود. تیم محققان اعلام کرده که اگر سیارات گازی غول پیکر به واسطه تجمیع مواد در قرص پیش سیاره ای حول ستاره تازه متولد شده شکل بگیرند آنگاه ممکن است سطح مواد شیمیایی از جمله آب در آنها بسیار متفاوت باشد که این مساله نیز بسته به محل شکل گیری این سیارات و نحوه حرکت آنها در قرص پیش سیاره ای متفاوت خواهد بود. تیم محققان قصد دارد تحقیقات خود در اینباره را ادامه دهند و به زودی اطلاعات تازه ای را در این باره ارائه می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی