ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیت کوین هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج، به زبان ساده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین اینست که سقفی برای میزان کوین‌های در گردش در نظر گرفته شده است. روند تولید هر بیت‌کوین جدید کاملاً قابل پیش‌بینی و برای همه شفاف است. چنین چیزی با رویکرد ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین اینست که سقفی برای میزان کوین‌های در گردش در نظر گرفته شده است. روند تولید هر بیت‌کوین جدید کاملاً قابل پیش‌بینی و برای همه شفاف است. چنین چیزی با رویکرد سنتی بانک‌های مرکزی متفاوت است که می‌توانند بدون هیچ محدودیت، در هر زمان دست به چاپ پول بزنند.

با دانستن این مقدمه، به یکی از مهم‌ترین مفاهیم جهان بیت‌کوین می‌رسیم که هاوینگ (Halving) نام دارد و موجودی محدود بیت‌کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما هاوینگ چیست و و چرا اهمیت دارد؟ به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

هاوینگ بیت‌کوین چیست؟

به صورت خیلی ساده، اتفاقی که نرخ تولید بیت‌کوین‌های بیشتر را نصف می‌کند. این اتفاق هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد.

همانطور که احتمالاً از پیش می‌دانید، موجودی بیت‌کوین اتمام‌پذیر است. به محض اینکه ۲۱ میلیون کوین تولید شود، کار شبکه متوقف شده و بیت‌کوین دیگری تولید نخواهد شد. این یکی از دلایلی است باعث می‌شود بسیاری از بیت‌کوین به عنوان «طلای دیجیتالی» یاد کنند. زیرا درست مانند این فلز زردرنگ، مقادیر محدودی از بیت‌کوین در جهان وجود دارد و یک روز، تمام آن استخراج خواهد شد.

در حال حاضر بالغ بر ۱۸ میلیون بیت‌کوین به گردش افتاده است که یعنی حدود ۸۵ درصد از تمام کوین‌های موجود استخراج شده‌اند. اما این بدان معنا نیست که این ارز مجازی به‌زودی به پایان می‌رسد. دلیل ماجرا به پروتکل بیت‌کوین بازمی‌گردد که از همان ابتدا روی بلاک‌چین کدنویسی شده است: به ازای استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک، هاوینگ اتفاق می‌افتد و تولید کوین‌های بیشتر، دشوارتر می‌شود - درست مانند معادن طلا.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، پروتکل بیت‌کوین پاداش هر بلاک را نصف می‌کند. بنابراین هربار که هاوینگ اتفاق می‌افتد، ماینرها ۵۰ درصد بیت‌کوین کمتر به ازای استخراج تأیید شده هر بلاک دریافت می‌کنند.

پاداش بلاک چیست؟

خلاصه‌اش اینست: مقدار بیت‌کوینی که یک ماینر به ازای افزودن هر بلاک به بلاک‌چین خود دریافت می‌کند.

برای اینکه مفهوم را اندکی عمیق‌تر توضیح دهیم، بیایید نگاهی کوتاه به ریشه‌های بیت‌کوین بیندازیم: که می‌شود بلاک‌چین. در ساده‌ترین حالت ممکن، یک بلاک‌چین نوعی دفتر حساب و کتاب دیجیتالی است که اطلاعات مبادلات مربوط به بلاک‌هایی که هرکدام حدوداً ۱ مگابایت حجم دارند را نگهداری می‌کند. برای مثال وقتی شخص الف مقداری بیت‌کوین برای شخص ب می‌فرستد، اطلاعات این مبادله و حدوداً ۵۰۰ مبادله دیگر که همان موقع انجام شده‌اند، روی یک بلاک ذخیره می‌شود.

پاداش بلاک، میزان رمز ارزی است که ماینرها در ازای ماین موفقیت‌آمیز یک بلاک از طریق حل معادلات ریاضیاتی شدیداً پیچیده به دست می‌آورند. این پاداشی برای تلاش سخت آن‌هاست.

بعد از هاوینگ بعدی، پاداش استخراج چقدر می شود؟

با از راه رسیدن هاوینگ بعدی، هر بلاک تازه بالغ بر ۶.۲۵ کوین تولید می‌کند. به هنگام آغاز به کار بیت‌کوین، این پاداش هشت برابر بیشتر بود.

وقتی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی در دسترس قرار گرفت، ماینرها به ازای هر بلاک ۵۰ بیت‌کوین دریافت می‌کردند. در نتیجه،‌ پیش از اینکه نخستین هاوینگ اتفاق بیفتد ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بیت‌کوین استخراج شده بود. هاوینگ اول در ماه نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و ماینرها به ازای هر بلاک ۲۵ بیت‌کوین دریافت می‌کردند.

شاید به نظر برسد که در ابتدا پاداشی بسیار سخاومت‌مندانه به ماینرها داده می‌شده (بالغ بر ۳۶۵ هزار دلار به ازای هر بلاک،‌ البته براساس نرخ امروزی)، اما این شبکه تازه کار خود را شروع کرده بود و هیچکس مطمئن نبود که مردم حاضر به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین از طریق قدرت پردازشی کامپیوترشان و زنده نگه داشتن آن باشند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت اینست که بالاترین قیمت بیت‌کوین در آن زمان، ۳۱ دلار به ازای هر بیت‌کوین طی ژوئن ۲۰۱۱ بود، اما این «حباب» بعداً ترکید و بیت‌کوین پیش از اتمام سال ارزشی معادل ۲ دلار داشت. در نهایت مشخص شد که ماینینگ برای افرادی که زود روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کردند سودآورتر بوده و به همین خاطر است که منتقدان این ارز مجازی، آن را ترفند پانزی تلقی می‌کنند.

دومین هاوینگ در روز ششم جولای ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و ماینرها از آن زمان به بعد، در ازای هر بلاک تازه ۱۲.۵ بیت‌کوین دریافت می‌کنند. سومین هاوینگ هم آن رقم را نصف کرده و به ۶.۲۵ بیت‌کوین (یا ۴۵ هزار دلار براساس ارزش کنونی) خواهد رساند.

هاوینگ بعدی چه زمانی اتفاق می افتد؟

بیت کوین هاوینگ

براساس آمار و ارقامی که ماینرها تا امروز از خود به جای گذاشته‌اند، به نظر می‌رسد طی هفته‌ای که به ۱۸ می ۲۰۲۰ منتهی خواهد شد.

روز دقیق این اتفاق مشخص نیست چون روند تولید بلاک‌های تازه ممکن است سرعت بگیرد یا کند شود. به صورت میانگین، در هر ۱۰ دقیقه یک بلاک در شبکه تولید می‌شود.

انتظار می‌رود آخرین هاوینگ در سال ۲۱۴۰ میلادی و همزمان با استخراج آخرین بیت‌کوین اتفاق بیفتد. وقتی آن روز برسد، ماینرها دیگر پاداش بلاک دریافت نمی‌کنند اما هم‌چنان از طریق کارمزد مبادلات قادر به درآمدزایی هستند.

آیا هاوینگ بیت کوین به کاهش علاقه ماینرها می انجامد؟

بیت کوین هاوینگ

برخی از بازیگران کوچک‌تر احتمالا مجبور به ترک صحنه ماینینگ بیت‌کوین شوند (یا حداقل مجبور به ارتقای سخت افزارشان باشند).

در حال حاضر ماینینگ بخش اعظمی از بیت‌کوین توسط غول‌هایی مانند ‌Bitmain انجام می‌شود که شرکتی چینی با ارزشی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ است. ‌Bitmain بلاک‌ها را به کمک هزاران دستگاه پر سر و صدا،‌ شدیدا قدرتمند و هزینه‌بر استخراج می‌کند که ماینرهای «مدار یکپارچه مختص به اپلیکیشن» نامیده می‌شوند و به مراتب کارآمدتر از سخت‌افزارهای افراد معمولی هستند.

هرچه میزان پاداش بلاک کمتر می‌شود،‌ سخت‌افزارهای ماینینگی که قادر به تامین هزینه‌های تولید نیستند از بازار خارج خواهند شد. البته همچنان شرکت‌هایی خواهند بود که حاضر به استخراج بیت‌کوین با پاداش کمتر باشند، اما در نتیجه این اتفاق، شاهد تمرکز زدایی کمتری در بازار نیز خواهیم بود (به عبارت دیگر، کیک به تکه‌های کمتری تقسیم می‌شود).

آیا قیمت بیت‌کوین تغییر خواهد کرد؟

تاریخ نشان داده که قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ بالا می‌رود، اما در نهایت همه‌چیز به نرخ عرضه و تقاضا بستگی دارد.

اساسا هاوینگ باعث می‌شود که عرضه بیت‌کوین کاهش یابد و این ارز مجازی کمیاب‌تر خواهد شد. اگر تقاضا به اندازه کافی باشد، بعید نیست که قیمت‌ها افزایش بیابد. مثالی می‌زنیم. در روز ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲،‌ روزی که نخستین هاوینگ اتفاق افتاد، قیمت ارز مجازی مورد اشاره از ۱۱ دلار به ۱۲ دلار رسید و طی یک سال آتی فقط رشد کرد. کار به جایی رسید که در روز ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳، هر کوین ارزشی معادل ۱۰۳۸ دلار داشت.

حدودا چهار سال بعد،‌ یک ماه قبل از وقوع دومین هاوینگ، قیمت بیت‌کوین الگویی مشابه به خود گرفت. قیمت این ارز از ۵۷۶ دلار در روز ۹ ژوئن به ۶۵۰ دلار در روز ۹ جولای ۲۰۱۶ رسید - روزی که پاداش بلاک برای دومین بار نصف شد. این‌بار هم ارزش بیت‌کوین مجددا رشدی سریع به خود دید و علی‌رغم چندین بالا و پایین، در روز ۹ جولای ۲۰۱۷ معادل ۲۵۲۶ دلار بود.

بیت کوین هاوینگ

آیا دفعه بعدی هم همینطور خواهد بود؟ افراد بدبین اعتقاد دارند که هاوینگ بعدی از همین حالا تاثیر خودش را گذاشته است (افزایش قیمت حماسی اما کوتاه‌مدت امسال را به یاد دارید؟). اما حقیقت اینجاست که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این مسئله را از طریق علمی تایید کرد.

علاوه بر این، صنعت تکنولوژی طی چهار سال اخیر تغییراتی چشمگیر به خود دیده و ارزهای مجازی -به خصوص بیت‌کوین- به صورت مداوم مورد پوشش خبری قرار می‌گیرند. اما این این احتمال هم وجود دارد که بسیاری از مردم با دیدن الگوهای قبلی، به استخراج بیت‌کوین متمایل شوند و این موضوع به افزایش عرضه و رشد کمتر قیمت منجر خواهد شد.

اما اگر به شکلی دیگر به موضوع نگاه کنیم، اگر تاریخ خودش را تکرار کند و قیمت بیت‌کوین در ماه آپریل ۲۰۲۰ بالا برود، ممکن است افراد بیشتری نگران از دست رفتن فرصت خود شده و بیت‌کوین بخرند. در این صورت تقاضا افزایش می‌یابد و به تبع آن، قیمت بیت‌کوین.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۱۶ دی ۱۳۹۸

    پس اعضای شبکه بلاکچین بیت کوین کمتر می‌شود که این در بلند مدت، امنیت بیت کوین را کم می‌کند.

مطالب پیشنهادی