ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروژه استارلینک
علمی

سومین پرتاب موفق استارلینک؛ اسپیس اکس بزرگترین اپراتور ناوگان ماهواره‌ای جهان شد

اسپیس اکس با پرتاب ۶۰ ماهواره استارلینک جدید به فضا، به بزرگترین اپراتور ماهواره های تجاری در دنیا بدل شد. سومین فاز از پروژه استارلینک راس ساعت ۵:۵۰ دقیقه به وقت تهران و با پرتاب ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

اسپیس اکس با پرتاب ۶۰ ماهواره استارلینک جدید به فضا، به بزرگترین اپراتور ماهواره های تجاری در دنیا بدل شد.

سومین فاز از پروژه استارلینک راس ساعت ۵:۵۰ دقیقه به وقت تهران و با پرتاب ۶۰ ماهواره جدید توسط راکت فالکون ۹ کلید خورد. این ماهواره ها حدود یک ساعت پس از پرتاب از راکت جدا شده و در ارتفاع ۲۹۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفتند. ماهواره ها پس از بررسی های اولیه از طریق موتور کریپتونی خود تا ۵۵۰ کیلومتر اوج خواهند گرفت.

راکت حامل این ابزارها پیش از این سه بار دیگر مورد استفاده قرار گرفته بود و برای بار چهارمین بار به سلامت بر سطح شناور ویژه اسپیس اکس فرود آمد. با این حال دیگر شناور این شرکت با نام Ms. Tree موفق به شکار دماغه مخروطی نشد که از نظر مالی ارزش بالایی برای کمپانی تحت نظر ایلان ماسک دارد.

اسپیس اکس حالا در مجموع ۱۸۲ ماهواره را در قالب پروژه استارلینک روانه فضا کرده که احتمالا ۱۰ دستگاه از آنها موفق به قرار گرفتن در ارتفاع عملیاتی نشده اند. خود کمپانی هم تایید کرده که سه ماهواره با مشکل مواجه شده اند و دو دستگاه دیگر هم برای آزمایش قابلیت ها به سوی زمین سوق داده می شوند.

فارغ از اینکه اسپیس ایکس حالا ۱۷۲ یا ۱۸۲ ماهواره در مدار دارد، با پشت سر گذاشتن ۱۵۰ ماهواره کمپانی Planet از بزرگترین ناوگان ماهواره های تجاری در مدار برخوردار است.

اسپیس ایکس قصد پرتاب ۱۲ هزار ماهواره به مدار زمین را دارد و موافقت سازمان های قانونی برای ۳۰ هزار دستگاه دیگر را نیز دریافت کرده است. با این وجود آنطور که ماسک می گوید قرار گرفتن ۱۰۰۰ ماهواره نخست در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری پوشش اینترنت گسترده ای را در سطح جهانی فراهم خواهد کرد.

شرکت های دیگری نیز به دنبال راه اندازی ناوگان ماهواره ای برای اینترنت هستند اما بلندپروازی هیچکدام از آنها به پای اسپیس اکس نمی رسد. برای مثال ناوگان های OneWeb، آمازون و Telesat به ترتیب شامل ۱۹۸۰، ۳۲۳۶ و ۳۰۰ ماهواره خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Turing
    Turing | ۱۸ دی ۱۳۹۸

    دوستان دیجاتویی عزیز،
    اگر تا پایان پخش زنده را دنبال می‌کردید می‌دید که رسما اعلام می‌کنند این بار نیز موفق به دریافت دماغه نشدند.
    هم‌چنین در فضای مجازی نیز این مورد را اعلام نکردند.
    لطفا این مورد را قبل از انتشار متن دقیق تر بررسی می‌کردید یا آن را اصلاح می‌کردید.

مطالب پیشنهادی