ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شورای حل احتلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان
تکنولوژی

«شورای حل اختلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» در پارک فناوری پردیس آغاز به کار کرد

«مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» برای نخستین بار در کشور تاسیس شد و فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس آغاز کرد. به نقل از روابط عمومی پارک ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۰

«مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» برای نخستین بار در کشور تاسیس شد و فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس آغاز کرد.

به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس «مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان»، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و قوه قضاییه تاسیس شده است. از آنجایی که هزاران مخترع و هزاران شرکت دانش بنیان در ایران وجود دارد (بنا بر آخرین آمار تنها ۲۳۰۰ شرکت دانش بنیان در پایتخت هستند) وجود چنین مجتمعی ضروری بوده و هدف و رویکرد از تاسیس آن «رسیدگی تخصصی به اختلافات مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علم و فناوری» اعلام شده است.

شایان ذکر است که این مجتمع در واقع در ۱۸ آذر سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و بعد از گذشت چهار سال کار خود را به طور رسمی آغاز کرده و در طی این سالها تحقیق و پژوهش برای درست اجرایی شدن کارها در آن انجام شده است.

شورای حل احتلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان
تصویری از مراسم افتتاحیه سال ۱۳۹۴

قضات این شورا علاوه بر داشتن اختیارات ذکر شده در مواد ۹ و ۱۱ قانون شوراهای حل اختلاف، مطابق با ماده 8 قانون ذکر شده، به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی، امکان رسیدگی به اختلافات و ایجاد صلح و سازش در کلیه امور مدنی و حقوقی، کلیه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت را نیز خواهند داشت. گفتنیست در صورتی که در تمامی قرادادهای بین اشخاص حقیقی و حقوقیِ فعال در جامعه علمی کشور، شرط داوری «شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان» لحاظ شود، طرفین قرارداد امکان بهره‌مندی از مزایای تخصصی شورا را خواهند داشت. همچنین امکان مراجعه به شورا، در صورت عدم پیش‌بینی نقش داوری برای شورا در قرارداد، بعد از وقوع اختلاف وجود خواهد داشت.

گفتنیست مهرماه امسال بود که جلسه بررسی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان در قوه‌قضائیه تشکیل شد و در خاتمه آن صحبت تشکیل دو کارگروه تخصصی با حوزه‌های فعالیت مشخص و با عناوین «کارگروه شرکت‌های دانش بنیان» و «کارگروه قوه قضائیه دانش بنیان» پیشنهاد شد؛ پیشنهادی که امروزه رنگ واقعی به خود دیده است.

پیگیری موضوعات دادرسی الکترونیکی، اداری و مالی و پشتیبانی الکترونیکی استارتاپی و برون سپاری، آرشیو الکترونیک پرونده ها،پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، شفافیت و مبارزه با فساد، حوزه ثبت از جمله کاداستر‏, حقوق عامه و حقوق شهروندی برای تعیین کار، مباحث مرتبط به داده‌آماری و تحلیل آماری، داده آمایی (داده پردازی) و موضوعات مرتبط با حوزه‌های سازمان‌های بازرسی و پزشکی قانونی از جمله مواردی هستند که در این مجمتع بررسی می‌شوند.

شورای حل احتلاف شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان

به گفته مسئولان پارک پردیس اعضای این مجتمع متشکل از اشخاص معتبر با تجربه و آشنا به مسائل علم و فناوری و حقوقی هستند تا شرکت‌های فناوری با مطرح کردن اختلاف و مناقشات خود در این شورا، بتوانند با سرعت بیشتر و دقت بالاتر و هزینه‌های کمتر، دعاوی و اختلافات خود را حل و فصل نمایند.

شایان ذکر است، تمامی مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند جهت ارتباط با این شورا یا کسب اطلاعات بیشتر، روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت 15 تا 18 با شماره‌های 76250034 و 76250033 تماس حاصل کنند.

نهاد شورای حل اختلاف پس از افزایش حجم دعاوی و پرونده‌های ارجاعی به دادگستری، به منظور کاهش مراجعات مردمی و افزایش مشارکت‌ آنها در رفع اختلاف‌های محلی و حل مشکلاتی که ماهیت قضایی ندارند یا از پیچیدگی قضایی کمتری برخوردارند، تاسیس شد. بعد از مدتی با آشکار شدن ضرروت تخصصی شدن شوراهای حل اختلاف در جهت رسیدگی سریع‌تر و با دقت‌تر به پرونده‌ها، شوراهای حل اختلاف تخصصی تاسیس شدند. شوراهای حل اختلاف اصناف، مانند شورای حل اختلاف ویژه بانک‎ها یا امور پزشکی، از این دسته هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی