نگاه نزدیک روزیاتو به بخاری‌های هرمتیک شوکت

نگاه نزدیک روزیاتو به بخاری‌های هرمتیک شوکت

در روزگاری نه چندان دور، تقریباً تمام بخاری‌های گازی خانگی و اداری تکنولوژی مشابه داشتند و اصلی‌ترین تفاوت به ظاهر محدود بود. سیستم‌های احتراق، شمعک و دفع گازهای زائد بخاری ها شبیه به هم بودند و برای مدت ها شاهد پیشرفت مهمی در زمینه بخاری ها نبودیم. اما به مرور و با پیشرفت تکنولوژی، بخاری های جدیدتری به بازار آمده اند که در کنار مصرف گاز کمتر، نیازی به اکسیژن فضای داخلی ندارند و به طور خودکار عمل می کنند. در این مطلب نگاهی داریم به بخاری هرمتیک شوکت.

مروری بر تاریخچه شوکت و گروه صنعتی پیروی

گروه صنعتی پیروی با سابقه ۵۰ سال فعالیت در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی و قطعه سازی خودرو، در سال ۹۴ شرکت شوکت را به زیر مجموعه های خود افزوده است. شوکت در حوزه سیستم های تهویه مطبوع فعالیت می کند و در قدم اول، برای انتقال تکنولوژی بخاری های کم مصرف هرمتیک با رده انرژی B به ایران، با شرکت برِیمر (BRAEMAR) از زیر مجموعه های شرکت استرالیایی «سیلی» (SEELEY) قرارداد انتقال تکنولوژی منعقد کرده است. البته در حال حاضر با تغییراتی که در طراحی بخاری های شوکت اعمال شده، تمامی محصولات این شرکت با رده انرژی A به بازار عرضه می شوند.

شرکت سیلی فعالیتش را از سال ۱۹۷۲ آغاز کرده و خود را بزرگترین تولید کننده محصولات تهویه مطبوع و سیستم های گرمایش گازی مبتنی بر لوله کشی در استرالیا معرفی می کند. این شرکت در هر سال بیش از ۸۰ هزار محصول و یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در استرالیا تولید می کند و محصولاتش به ۱۲۰ کشور صادر می شوند. بریمر هم از زیر مجموعه هایی است که در حوزه سیستم های برودتی-حرارتی فعالیت می کند.

بخاری هرمتیک

به گفته شوکت، بخاری های هرمتیک این شرکت تحت لیسانس «سیلی» تولید می شود و محصولش اولین بخاری هرمتیک کم مصرف و هوشمند تولیدی در کشور است که موفق به کسب رتبه انرژی رده A شده است. بخاری های هرمتیک شوکت در ۴ مدل SH27 ، SH19 ، SH13 و SH37 تولید می شوند که به ترتیب حرارت اسمی خروجی ۳.۰، ۳.۹، ۵.۰ و ۸.۰ کیلو وات دارند.

نحوه کار بخاری‌های هرمتیک شوکت

به گفته شرکت شوکت، بخاری های هرمتیک از محفظه احتراق بسته بهره می برند و شعله آن ارتباط مستقیم با هوای اتاق ندارد. در این هیترها هوای مورد نیاز برای احتراق از بیرون ساختمان تأمین می شود. به این منظور یک دودکش دوجداره طراحی شده که به صورت دو لوله هم محور داخل یکدیگر قرار گرفته اند.

بخاری هرمتیک

فرایند جذب اکسیژن و دفع گازهای حاصل از احتراق به این صورت است که هوای مورد نیاز برای احتراق، از طریق لوله هم محور بیرونی و از خارج از ساختمان به بخاری وارد می شود و در عین حال دود از طریق لوله هم محور داخلی، به بیرون منتقل می شود. بخاری های شوکت برای این فرایند از یک فن بهره می برند تا برگشت گاز مونوکسید کربن رخ ندهد. در نهایت از طریق احتراق صورت گرفته در بخاری، مبدل حرارتی ویژه گرم می شود و گرما از طریق یک فن به محیط انتقال می‌یابد. به گفته سازنده، حداکثر صدای حین کار مدل SH27 کمتر از ۴۰ دسی‌بل است.

نحوه کار بخاری های شوکت موجب شده هیچ گونه مشکل کاهش اکسیژن فضای داخلی پیش نیاید و علاوه بر این نیازی به باز گذاشتن هیچ در و پنجره ای برای تنفس بخاری از داخل نباشد.

جنس ورق هایی که داخل بخاری ها استفاده شده، گالوانیزه هستند اما لوله دفع گازهای احتراق از آلومینیوم ساخته شده تا در آب و هوای مرطوب هم از هر گونه زنگ زدگی در امان باشد.

بخاری هرمتیک
مدل SH27 با رده انرژی A

شوکت ادعا می کند بخاری هوشمند این شرکت محصولی دوستدار محیط زیست است و به لطف تکنولوژی های نوین در سیستم احتراق، راندمان دستگاه افزایش و آلاینده های حاصل از احتراق نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته است. به گفته این شرکت، بخاری‌های هوشمند شوکت ۵۰ درصد گاز کمتری مصرف می کنند و استفاده از هر بخاری هرمتیک شوکت معادل کاشت ۱۰۸ اصله درخت در سال است و به ازای هر دستگاه، ۱۲۰۰ متر مکعب گاز در سال صرفه جویی می شود. البته مشخص نیست که این شرکت کدام مدل از محصولات خود را در آمارها مد نظر قرار داده و آمارهای خود را در مقایسه با کدام بخاری های شرکت های دیگر اعلام کرده است.

مزایای بخاری های گازی هرمتیک ویژه فضای بسته

یکی از مهمترین مزایای این بخاری، تأمین هوای مورد نیاز برای احتراق، از بیرون ساختمان است. در نتیجه همان طور که گفتیم هیچ مشکل کاهش اکسیژن فضای داخلی در مورد این بخاری پیش نخواهد آمد و گازهای حاصل از احتراق هم به طور کامل به بیرون از ساختمان منتقل می شوند.

بخاری ها همچنین از سنسوری بهره می برند تا در صورت بروز هر گونه گرفتگی در دودکش، کارکرد بلافاصله متوقف شده و پیام خطایی به کاربر نمایش داده شود. در نتیجه ریسک های ایمنی مرتبط با عملکرد بخاری یا خطاهای انسانی، از بین می رود. از دیگر مزایای بخاری هرمتیک شوکت می توان به قفل کودک اشاره کرد که از دستکاری تنظیمات دما جلوگیری می کند. بدنه این بخاری ها هم حتی حین کارکرد، سرد است و لمس آن هیچگونه خطری ندارد.

بخاری هرمتیک شوکت چطور مصرف گاز را کاهش می دهد؟

بخاری های شوکت به سنسور سنجش دمای محیط مجهز شده اند و به صورت ترموستاتیک عمل می کنند. به عبارت دیگر، زمانی که دمای محیط به مقدار تنظیم شده رسید بخاری به طور خودکار خاموش می شود و در حالت آماده به کار قرار می گیرد و در نتیجه از مصرف اضافی گاز جلوگیری می شود. اما زمانی که دمای محیط به میزان مطلوب می رسد، پیش از توقف بخاری، فن به مدت چند دقیقه به چرخش ادامه می دهد تا گرمای باقی مانده در به محیط منتقل شود و حرارت کمتری هدر برود. فقدان شمعک موجب شده این بخاری ها نیازی به کوچکترین مصرف گاز در زمان آماده به کار نداشته باشند. شوکت به جای شمعک، از سیستم جرقه زن اتوماتیک بهره برده است. به این ترتیب به دلیل احتراق کامل در محفظه احتراق بسته بخاری شوکت، مصرف گاز کاهش یافته است.

بخاری هرمتیک
از روی پنل دستگاه می توان دمای دلخواه را تنظیم کرد تا بخاری به طور خودکار خاموش یا روشن شود.

در بخاری های قدیمی به دلیل کاهش اکسیژن اتاق و افزایش سطح گازهای مضر نیاز بود که پنجره ای باز باشد تا از این طریق هوای تازه به اتاق وارد شود. همین موضوع موجب می شد مقداری از گرما هدر برود. اما در بخاری های هرمتیک شوکت سطح اکسیژن داخل فضای بسته کاهش نمی‌یابد و به همین دلیل نیازی به باز گذاشتن هیچ پنجره ای نیست. قابلیت برنامه ریزی بخاری های هم این امکان را فراهم می کند که در مواقع تعطیلی ادارات یا خالی بودن منزل، بخاری خاموش باشد تا مصرف گاز به حداقل برسد. به گفته شرکت شوکت، تمامی این قابلیت ها موجب کاهش مصرف گاز به بالای ۵۰ درصد می شود.

بخاری هوشمند یا بخاری خودکار

اما منظور شرکت شوکت از واژه بخاری «هوشمند» چیست؟ هوشمند بودن این بخاری ها به دو دلیل است: مجهز شدن به چندین سنسور ایمنی برای کنترل عملکرد بخاری و در عین حال بهره‌مندی از برد مرکزی که عملکرد بخاری را کنترل می کند و امکان تنظیم تقویم کاری برای روشن و خاموش شدن خودکار را در اختیارتان قرار می دهد.

شوکت در آینده می تواند قابلیت های پیشرفته تری را به بخاری های خود اضافه کند. امکان کنترل بخاری های از طریق اپلیکیشن موبایل، استفاده از پنل نمایشگر پیشرفته تر و حتی بهره مندی از ریموت کنترل ساده مادون قرمز می توانند تجربه کاربری بخاری ها را به میزان قابل توجهی بهبود دهند.

شوکت همچنین با هر بخاری دفترچه راهنمای کاملی را در اختیارتان می گذارد که با جزئیات (به ویژه در بخش مرتبط با نصب)، نحوه استفاده از دستگاه را تشریح می کند.

سخن پایانی

یکی از مهمترین مزایای بخاری های هرمتیک شوکت، ایزوله بودن بخش احتراق، از فضای داخلی است و در این فرایند هیچ اکسیژنی از فضای داخلی، صرف احتراق نمی شود. اما آیا به راحتی می توان یک بخاری هرمتیک را جایگزین بخاری های قدیمی کرد؟ به گفته شرکت شوکت، جایگزینی امکان پذیر است اما شاید برای تعویض دودکش بخاری قدیمی با دودکش بخاری هرمتیک نیاز به اعمال برخی تغییرات باشد. لوله دوجداره این بخاری ها باید به گونه ای نصب شوند که تنفس و تخلیه، به خوبی از هم مجزا باشند. معمولاً درپوش های ویژه دودکش بخاری های قدیمی مانع از این موضوع می شوند و در این شرایط برخی تغییرات در فرایند نصب اجتناب ناپذیر است.

بخاری هرمتیک
برد اصلی بخاری هرمتیک شوکت

بدنه بخاری هرمتیک شوکت در حین کار به هیچ وجه گرم نمی شود و به همین دلیل احتمال سوختگی ناشی از تماس به صفر می رسد. به گفته شوکت، به طور سفارشی امکان رنگ آمیزی بخش های خارجی بدنه فلزی هم وجود دارد اما رنگ پیش فرض، کرِم سند بلاست شده است.

از مشکلات بخاری های شوکت می توان به اتکا به برق اشاره کرد. بسیاری از بخاری های سنتی معمول به شمعک مجهز شده اند و از فن های برقی بی بهره اند. اما بخاری هرمتیک شوکت، به جای شمعک به سیستم جرقه زن مجهز شده و از فن های برقی بهره می برد. به همین دلیل در صورت قطع برق، امکان استفاده از بخاری وجود نخواهد داشت.

بخاری های هرمتیک شوکت با دو سال گارانتی قطعات برقی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش عرضه می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این محصولات می توانید به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Khorkhe دی ۲۳, ۱۳۹۸

    چ تبلیغ تابلویی دوست عزیز!!

  • رسول دی ۲۱, ۱۴۰۰

    بعنوان یک هموطن که متاسفانه مشهدی شوکت را خریده و در جایی پشت کوه برای کمک به نیازمندترین قشر نصب کرده ام توصیه برادرانه دارم این مارک را نخرید ! اگه وارد سایت شوید متوجه می شوید برای کپی کاری هیتر چینی نه ویدئو نصب . نه ویدئو رفع عیب ، نه جدول ارور و روش رفع ارور و حتی یک pdf دفترچه ساده ندارند _ هیتر سه تا چهار ماه کار میکند و سپس بدتر از داشپورد پراید مطلقا نمی توانید با داشتن دانش الکتریکی و حتی تعمیر کار بودن لوازم برقی گازی کاری برای تعویض یک فیوز خالی کنید _ هیتر قالب پلاستیکی به دیوار نصب شده و حتی در تخریب ساختمان هم نمی توانید آن را باز کنید . ( عزیز دل گوش کن و نخر ) حال شما هموطن گل و این انتخاب یه کالای ایرانی که کل کله گنده ها عاشق کیفیت Made in Iran هستند !؟؟؟