ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دروغ پراکنی و شایعه، هیزم آتش سوزی جنگل های استرالیا

آتش سوزی جنگل های استرالیا زنگ خطر بزرگی است که تأثیر ویرانگر تغییرات اقلیمی را نشان می دهد و این پیام را می رساند که اگر برای کاهش کربن کاری انجام نشود، فجایع بدتری رخ ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

آتش سوزی جنگل های استرالیا زنگ خطر بزرگی است که تأثیر ویرانگر تغییرات اقلیمی را نشان می دهد و این پیام را می رساند که اگر برای کاهش کربن کاری انجام نشود، فجایع بدتری رخ خواهند داد. در حالی که استرالیا روزهایی جهنمی را پشت سر می گذارد، عده ای از افراد که منافع خود را در خطر می بینند، در مورد منشأ آتش سوزی در حال دروغ پراکنی بوده و اطلاعات نادرست منتشر می کنند.

آتش سوزی این کشور علاوه تأثیرگذاری بر آمارهای جستجوی گوگل و ترند شدن در توییتر، به گفتگوهای روزمره مردم دنیا نیز وارد شده و در صدر اخبار دیده می شود. حتی سلبریتی ها نیز در جریان مراسم گلدن گلوب، به رابطه میان آتش سوزی و تغییر اقلیم اشاره کردند. پیشتر در مورد دلایل سوختن استرالیا در آتش نوشته بودیم.

آتش سوزی جنگل های استرالیا

استرالیا سال گذشته گرم ترین و خشک ترین سال خود را پشت سر گذاشت و کشورهای دیگر نیز در حال تجربه کردن خشکسالی بی سابقه هستند. تحقیقات نشان می دهند تغییر اقلیم، منجر به افزایش ریسک آتش سوزی در سرزمین گوسفندان شده است.

با این وجود در هفته های گذشته برخی افراد رویه ای مخالف در پیش گرفته و می گویند آتش سوزی جنگل های استرالیا به خاطر تغییر اقلیم نیست. به عقیده آنها افراد آتش افروز و گروه های بدذات اما طرفدار محیط زیست برای جلوگیری از آتش سوزی گسترده تر، جنگل ها را به شکل کنترل شده به آتش کشیده اند.

تاکنون 183 نفر در ارتباط با آتش سوزی های استرالیا دستگیر شده اند که از این بین تنها 24 نفر متهم به آتش افروزی شده اند. فرضیه گروه های بدذات طرفدار محیط زیست نیز بی پایه و اساس بوده و تنها خوراک گروه های دست راست و علاقه مندان به تئوری توطئه را تأمین کرده است.

تحقیقی که توسط دانشگاه فناوری کوئینزلند استرالیا انجام شده، گروهی از ربات ها را مسئول نشر اخبار کذب در مورد آتش سوزی های استرالیا معرفی کرده است.

محقق این دانشگاه با زیر نظر گرفتن عده ای از کاربران که از هشتگ های آتش افروزی برای آتش سوزی استرالیا استفاده می کردند، متوجه شد پروفایل های جعلی و گروه های دروغ پراکنی در این زمینه دست داشته اند.

آتش سوزی های استرالیا بازار شایعات را داغ کرده و عده ای قصد دارند افکار را منحرف کنند. سوختن صدها هزار هکتار زمین، تلف شدن میلیون ها جانور و پخش دود به وسعت 11 هزار کیلومتر بر فراز اقیانوس آرام، احساسات مردم را جریحه دار کرده و خطر تغییر اقلیم را بیش از پیش به آنها ثابت می کند.

آتش سوزی استرالیا نیاز به حذف سوخت های فسیلی از اقتصاد را گوشزد می کند. عده ای اما که منافعشان را در خطر دیده و به دنبال حفظ شرایط موجود هستند، با وجود اسناد غیر قابل انکار، به دنبال ماهیگری از آب گل آلود هستند. اینجاست که پای آتش افروزی و گروه های بد ذات طرفدار محیط زیست به میان کشیده می شود تا علاوه بر منحرف کردن افکار و به شک انداختن مردم، در روند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز اختلال ایجاد شود.

این اولین بار نیست که فرضیه های عجیب و غریب در مورد فجایع زیست محیطی مطرح می شود. پس از آتش سوزی کمپ فایر (Camp Fire) که مخرب ترین و مرگبارترین آتش سوزی جنگل در تاریخ کالیفرنیا محسوب می شود، برخی دولت آمریکا و آزمایش اسلحه فوق پیشرفته را عامل آتش سوزی دانستند.

انتشار شایعات در مورد آتش سوزی های استرالیا همزمان با آغاز دهه جدید میلادی که باید فصل جدیدی را در رابطه با حل بحران تغییر اقلیم رقم بزند، آثار مخربی در پی خواهد داشت و نشان می دهد که علاوه بر حل این مشکل باید با دروغ پراکنی و نشر اکاذیب نیز به طور جدی مبارزه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی