ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قسمت اصلی راکت غول پیکر SLS تکمیل شد؛ آماده برای آزمایشات

ناسا سرانجام بخش اصلی راکت غول پیکر جدیدش را آماده کرد. این راکت که سامانه پرتاب فضایی یا اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System) نام دارد، فضانوردان را به ماه خواهد برد. سامانه پرتاب فضایی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

ناسا سرانجام بخش اصلی راکت غول پیکر جدیدش را آماده کرد. این راکت که سامانه پرتاب فضایی یا اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System) نام دارد، فضانوردان را به ماه خواهد برد.

سامانه پرتاب فضایی یا به اختصار SLS، بخش مهمی از پروژه آرتمیس ناسا است که می خواهد انسان را تا سال 2024 به ماه برگرداند. این راکت پس از کامل شدن، قدرتمندترین راکت دنیا نام خواهد گرفت و رقیب راکت ساترن 5 (Saturn V) خواهد شد که اولین فضانوردان را به ماه حمل کرد.

اسپیس لانچ سیستم

البته راکت SLS هنوز آماده پرتاب نیست. ساخت این راکت حدوداً یک دهه طول کشیده و پروژه آن تاکنون چندین مرتبه با تأخیر و افزایش هزینه روبرو شده است. قرار بود این غول عظیم الجثه سال 2017 آماده پرواز شود؛ ولی اکنون احتمالاً تا سال 2021 پرتاب نخواهد شد.

سامانه پرتاب فضایی توسط کشتی به مرکز فضایی جان سی. استنیس (Stennis Space Center) واقع در ایالت میسیسیپی خواهد رفت و تحت آزمایشات مهم قرار خواهد گرفت. در یکی از این آزمایش ها، راکت با سوخت موشک پر شده و چهار موتور اصلی آن همانند زمان پرتاب روشن خواهند شد. این آزمایش هشت دقیقه طول می کشد که با مدت زمان روشن بودن موتورها حین پرتاب برابری می کند.

ناسا و بوئینگ که دو پیمانکار اصلی پروژه SLS هستند، پیش بینی می کنند راکت یاد شده پس از پشت سر گذاشتن آزمایشات در تابستان امسال، برای انتقال به مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدا بین ماه های ژوئیه تا اکتبر آماده خواهد شد.

پس از رسیدن راکت به مرکز فضایی کندی، قسمت بالایی روی آن نصب شده و کپسول اوریون (Orion) روی دماغه آن قرار می گیرد. این راکت در اولین پرتاب هیچ سرنشینی را با خود حمل نخواهد کرد و صرفاً برای آزمایش عملکرد کپسول در فضا انجام خواهد شد.

ناسا هنوز تاریخی برای اولین پرتاب که با نام «آرتمیس 1» شناخته می شود، تعیین نکرده ولی امیدوار است یک سال پس از پرتاب اول، دومین راکت SLS را این بار با سرنشین به فضا پرتاب کند. بوئینگ می گوید ساخت راکت SLS بعدی 40 درصد سریع تر انجام خواهد شد.

ساخت سریع تر راکت های بعدی برای ناسا که می خواهد تا 4 سال آینده انسان را به ماه بازگرداند، اهمیت بسیار بالایی دارد. ناسا علاوه بر راکت، باید لباس فضانوردی و ماه نشین جدید نیز بسازد. بنابراین سال 2020، سال سرنوشت سازی برای ناسا بوده و مشخص خواهد شد که آیا این سازمان توانایی ارسال مجدد انسان به قمر زمین در مدت زمان وعده داده شده را دارد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی