ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان برای ماهی ده پا فیلم سه بعدی پخش کردند [تماشا کنید]

محققان در جدیدترین یافته های خود دریافتند که ماهی ده پا یا سپیداج (Cuttlefish) توانایی تماشای فیلم سه بعدی را داشته و به آن همانند اجسام واقعی واکنش نشان می دهد. علاوه بر این ادراک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان در جدیدترین یافته های خود دریافتند که ماهی ده پا یا سپیداج (Cuttlefish) توانایی تماشای فیلم سه بعدی را داشته و به آن همانند اجسام واقعی واکنش نشان می دهد. علاوه بر این ادراک عمق این جاندار نرم تن بسیار پیشرفته است.

پژوهشگران در این آزمایش ماهی سپیداج را درون آکواریوم قرار داده و پس از گذاشتن فیلتر آبی و قرمز مقابل چشمانش، آن را در نزدیکی نمایشگری قرار دادند که تصاویر میگو را پخش می کرد. ماهی ده پا با دیدن این تصاویر بازوهای خود را دراز کرد و همانند دنیای واقعی به میگوی مجازی حمله کرد.

چشمان ماهی سپیداج شبیه دوربین بوده و از قرنیه، لنز، عنبیه و شبکیه تشکیل شده است. این جاندار قابلیت «استریوپسیس» (Stereopsis) دارد؛ به این معنی که مغز آن توانایی درک تفاوت های بین سیگنال های چشم ها را داشته و قابلیت تشخیص فواصل دور را به این جانور نرم تن می دهد.

محققان پس از قرار دادن عینک سه بعدی در مقابل چشمان این ماهی به توانایی تنظیم موقعیت جاندار بسته به نمایشگر پی بردند. به گفته محققان ادراک عمق ماهی ده پا بیشتر از انسان است.

ماهی ده پا

پژوهشگران در این آزمایش نشان دادند که مغز ماهی ده پا همانند مغز انسان، به کمک اطلاعات هر دو چشم فاصله را پردازش می کند. به گفته آنها لنز چشمان انسان زمان تمرکز کردن روی سوژه، تغییر شکل می دهد. در ماهی ده پا اما لنز تغییر وضعیت داده و چشمانش به خاطر قرارگیری در دو سمت مخالف، تصویر 360 درجه از محیط ایجاد می کند.

محققان قصد دارند در قدم بعدی با مطالعه بیشتر روی مغز ماهی ده پا از نحوه کارکرد استریوپسیس در این جاندار آگاه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ahmad Ebrahimi Rad
    Ahmad Ebrahimi Rad | ۲۱ دی ۱۳۹۸

    ??

مطالب پیشنهادی