ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کره زمین
علمی

احتمال وجود اقیانوس عظیم در اعماق کره زمین

اگر تاکنون به اعماق زمین فکر کرده باشید، احتمالا می‌دانید که جایی پر از رمز و راز است. اما اگر بگوییم که یک راز دیگر در کیلومترها زیر زمین نهفته است، متعجب می‌شوید؟ رازی که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۰

اگر تاکنون به اعماق زمین فکر کرده باشید، احتمالا می‌دانید که جایی پر از رمز و راز است. اما اگر بگوییم که یک راز دیگر در کیلومترها زیر زمین نهفته است، متعجب می‌شوید؟ رازی که امروز از آن پرده برمی‌داریم، کشف یک اقیانوس دیگر بوده که کیلومترها زیر کره زمین نهفته است.

این کشفیات که نتیجه تحقیقات ۶ ساله بوده، به خوبی اثبات می‌کند که کیلومترها زیر پاهایمان، اقیانوسی به بزرگی اقیانوس‌های فعلی وجود دارد. اما پیش از این که به سراغ نتیجه این کشفیات برویم، نیاز داریم تا بار دیگر ساختار زمین را یادآوری کنیم.

کره زمین

 

بیشتر کره زمین که ما با آن سروکار داریم، از پوسته تشکیل شده که ۴۸ کیلومتر عمق دارد. پس از آن گوشت قرار گرفته که خود از ۳ بخش مجزا تشکیل شده است. بخش اول آن گوشته بالایی نام دارد. کمی پایین‌تر از آن ناحیه میانی و پایین آن نیز گوشته پایینی نام دارد. این سه بخش با هم عمقی برابر با ۲۹۰۰ کیلومتر را تشکیل می دهند که از نظر حجمی هم ۸۴ درصد کره زمین را در بر گرفته‌اند. پایین این بخش هم هسته وجود دارد. اما اقیانوس ششم ما، در بخش گوشته و ناحیه کیانی قرار گرفته است.

حالا که می‌دانیم اقیانوس کجاست، بگذارید نحوه کشف آن را توضیح دهیم. البته کشف این اقیانوس مانند کتاب سفر ژول ورن به اعماق زمین در کتاب (سفر به اعماق زمین) نبوده است. در حقیقت خود سرنخ به سمت ما آمده است. این الماس ماجراجو ۶۴۴ کیلومتر را سفر کرده تا به سطح زمین برسد و از وجود آب در اعماق زمین برایمان بگوید.

کره زمین

این الماس ۲۰ دلاری در دل خود کانی رینگوودیت را جای داده است که در میان زمین‌شناسان به عنوان کانی جاذب آب شناخته می‌شود. پس از کشف آن در برزیل، زمین‌شناسان میزان آب آن را بررس کرده و به عدد خارق‌العاده ۱.۵ درصد رسیدند. شاید در قیاس با آب اقیانوس‌ها این مقدار ناچیز به شمار برود، اما از آن‌جایی که این کانی در عمق ۶۴۴ کیلومتری به وفور یافت می‌شود، می‌توان گفت که اقیانوسی در زیر پای ما قرار گرفته است.

به زبان دیگر، چون می‌دانیم بخش‌های بالایی و پایینی گوشته کره زمین خشک و عمدتا از لاوا تشکیل شده‌اند، می‌توان گفت که منشا آب زیرزمینی را پیدا کرده‌ایم. از همین رو محققین بر این باورند که ناحیه میانی، به اندازه اقیانوس‌های ما پر آب است؛ فقط می‌ماند بیرون کشیدن آن که خود یک داستانی برای یک روز دیگر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی